Ubuntu som fil- och skrivarserver?

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
pehje

Inlägg av pehje »

Jag har litet hemmanätverk och kör Windows XP, Netgear-router och ett par skrivare, HP och Canon... har funderat på att låta någon gammal dator vara filserver och tror då på Linux som OS. Både min och frugans jobbdatorer kör olika former av VPN för möjlighet att arbeta hemma mot företagens LAN, i övrigt har vi vanliga hemmakrav som fil och skrivardelning, bilder och film till TVn/hemmabion, lite spel och lek för barnen etc. Har ungefär 40 Gbyte data som jag vill skydda/spara, alltså göra backup ibland automatiskt på någon disk.

Är Ubuntu ett bra alternativ för en server i detta nät?
Duger det med en gammal avlagd pc, men med bra och moderna diskar?
Andra tips och idéer?
Harald Meyer
Kontakt:

Inlägg av Harald Meyer »

jag tycker det ser ut som en ide håller på att skapas.

det är verkligen ett bra alternativ. det finns ju ubuntu-server. vilket jag själv vill migrera till. men jag har bara debian sarge på min filserver änsålänge,
den står som webb-server, samba, som delar ut saker till min (ubuntulaptop) och min flickvänns xp samt xboxen. det funkar utmärkt

ska uppgradera till ubuntu men inte hittat någon vettig howto som gör att jag slipper installera med cdrom, eftersom jag inte har någon skärm eller tangentbord till den datorn. kontrollerar och kör inställningar med ssh.

har hört att ubuntu-server är nästan helt automatiserad också så det ska inte vara något större problem tror jag för dig att installera server-skivan. dock om du stöter på problem. så kan du få hjälp här eller på det vanliga ubuntu-forumet, så det är jättelätt att söka information.

här är en howto för att installera ubuntu-server med skiva
https://help.ubuntu.com/pdf/ubuntu/C/serverguide.pdf
he int nå ide o förklar fö nå som int förstår.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Jag kör ubuntu server (dapper 6.06) utan GUI (vill inte ha GUI på server) och när man väl vant sig vid strukturen så skiljer sig inte ubuntu så mycket från andra distar, det som däremot är kanon är just att man kan få färdiga och kompilerade paket via apt-get.
Ska man göra många installationsjobb för att sedan bara låta burken stå och snurra så kan jag väl tänka mig att man vill ha hjälp av ett GUI, bara att installera ett via apt-get och när allt är klart så kan man ju ta bort det igen och frigöra utrymme.
Harald Meyer
Kontakt:

Inlägg av Harald Meyer »

http://www.howtoforge.com/perfect_setup_ubuntu_6.06 här fanns en bättre howto. med denna klarar man sig utan cdrommen, om man verkligen inte behöver den.
Harald Meyer
Kontakt:

Inlägg av Harald Meyer »

Rookie: du verkar vettig. jag har heller inte något grafiskt på min server aldrig haft och kommer aldrig att behöva... screen ssh och aptitude är allt man behöver
thoase

Inlägg av thoase »

Om jag väljer att INTE kör min server grafiskt, hur klen maskin kan jag då ha? Finns det några minimi krav för detta, minne och proc?

/Thomas
Okänd

Inlägg av Okänd »

Jag vet inte hur det är med just ubuntu, men med en "vanlig" linux (om det nu finns det) så duger en 200 mhz med 16-32 ram, du kan i och för sig inte köra allt för tunga saker då men som en gateway/router/firewall duger det, du kan även ha apache, men inte php eller mysql.
Så säg en 400 mhz med 64 ram så kommer du väldigt långt, det blir väl runt 10 år gammal burk - men du köper ju en ny "serverburk" för ca 2 000 och då är den ny ... köpte min som är en p4 2,4 ghz med 512 ram och 40 gb hdd för 2 000kr
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"