1. Hur kan jag få olika bakgrunder på olika skrivbord, så jag ser var jag är?
2. Är det möjligt (genom att skriva ett script, kanske?) att välja ut ett antal bakgrunder och låta gnome/KDE/"vad jag nu vill använda" plocka en slumpvis vid varje uppstart?
2 frågor om skrivbordsbakgrunder
- Konservburk
Re: 2 frågor om skrivbordsbakgrunder
Det har jag sett att det går. Exakt hur man gör vet jag inte, men jag antar att det beror på vilken skrivbordsmiljö du använder.Dendrite skrev:1. Hur kan jag få olika bakgrunder på olika skrivbord, så jag ser var jag är?
Det går att ordna ett skript som plockar ut och sätter slumpvis bakgrundsbild åt dig. Jag skrev ett sådan för ett tag sedan... men det bytte till slumpmässig bakgrundsbild med mer eller mindre jämna mellanrum istället för vid varje uppstart.Dendrite skrev:2. Är det möjligt (genom att skriva ett script, kanske?) att välja ut ett antal bakgrunder och låta gnome/KDE/"vad jag nu vill använda" plocka en slumpvis vid varje uppstart?
- HOLMEN
- Fadder
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
- Kontakt:
Wallpapoz använder jag för länge sedan till just detta.Dendrite skrev:1. Hur kan jag få olika bakgrunder på olika skrivbord, så jag ser var jag är?
Sedan finns det garanterar något skript man kan använda för att de ska slumpas, om det inte till och med finns i förråden.
EDIT: Hittade ett paket som just slumpar bilder i en vald mapp: wallpaper-tray
Har Gnome just nu, men funderar på att byta till KDE eller något annat, så intresserad i vad som funkar där också.
Wallpapoz? Ett program? Hur får man tag på det?
Shyst med wallpaper-tray, ska provas. Undra om det finns liknande för KDE?
Wallpapoz? Ett program? Hur får man tag på det?
Shyst med wallpaper-tray, ska provas. Undra om det finns liknande för KDE?
vill du ha olika bakgrunder på olika skrivbord?
det gör du med compiz spelar ingen roll om du har kde eller gnome , men du kommer inte kunna högerklicka eller ha ikoner på skrivbordet.
det gör du med compiz spelar ingen roll om du har kde eller gnome , men du kommer inte kunna högerklicka eller ha ikoner på skrivbordet.
- HOLMEN
- Fadder
- Kontakt:
Wallpapoz kan du ladda ner härifrån: http://wallpapoz.akbarhome.com/download.html
Men du måste kompilera det själv, dessvärre.
Men du måste kompilera det själv, dessvärre.
- mcNisse
KDE har aktiveter. Du kan ha många aktiveter. Om du går upp till kde4.3 finns det stöd att ha olika aktiveteter för varje desktop. Det finns även stöd för att ha en slinga olika bilder som bakgrund.Dendrite skrev: Shyst med wallpaper-tray, ska provas. Undra om det finns liknande för KDE?
En aktivetet är enkelt förklarat en uppsättning widgets (är de skrivna för plasma kalles de plasmoider) som du har på skrivbordet.