Grafikproblem [LÖST]

Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Kategoriregler
Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Användarvisningsbild
xtr3m3
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Grafikproblem [LÖST]

Inlägg av xtr3m3 »

När jag kör upp smplayer, vlc m.m i fullscreen och försöker höja volymen med ratten på tangentbordet så dyker volymmätaren upp som vanligt men ljudet varken höjs eller sänks fören jag går ur fullscreen. Under tiden så hänger sig mätaren och ligger kvar utan att nått händer. Går även att höja/sänka om jag pausar filmen.

Sen hackar det till hela tiden när jag försöker titta på nån film.

Mitt grafikkort gick sönder för nån timme sen så jag sitter med den inbyggda ati-grafikkretsen. Stängde av alla visuella effekter och då fungerade det utmärkt.
Är inget kul att inte ha några visuella effekter igång överhuvudtaget då cairo-dock får en svart ruta runt sig.

Grafikkretsen är ett ati radeon x1250. Det här moderkortet: http://www.gigabyte.com.tw/Products/Mot ... uctID=2579

Nån som vet om det går att fixa detta?
Senast redigerad av 1 xtr3m3, redigerad totalt 26 gånger.
Bild
palle-kuling
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Grafikproblem

Inlägg av palle-kuling »

När det gäller ljudet har jag ingen aning. Kanske är det ATI's drivrutiner som spökar till det? Själv kör jag alltid nVidia.
Jag har ingen lösning på alla dina problem, men testa gnome's egen "composition manager". Jag använder den själv. Compiz funkar dåligt med mitt "nvidia mobile" grafikkort.
Det funkar bra med awn och gnome-do iaf. Vet inte hurvida cairo-dock stöder det. I gconf-editor;
Bilagor
gconf.jpg
gconf.jpg (35.13 KiB) Visad 1227 gånger
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!
Skriv svar

Återgå till "Bildhantering"