Hårddisken i servern tickar snart crashar den hjälp.

Partitionering, hårddiskar, kontrollerkort och optiska enheter
Användarvisningsbild
Forcevision
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Hårddisken i servern tickar snart crashar den hjälp.

Inlägg av Forcevision »

hejsan !

Jo tänkte jag skulle säkerhets kopiera infon på servern för hårddisken håller på att ticka så gissar att den snart kommer att crasha. Finns det något program typ scandisk till windows fast till ubuntu som man kan köra och se om hårddisken blir lite bättre eller som kan rädda infon på disken ?

/Force
Http://www.jernstedt.me Från otränad till tok tränad och följ mig på facebook http://www.facebook.com/jernstedt.me
Anon
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Hårddisken i servern tickar snart crashar den hjälp.

Inlägg av Anon »

när disken låter illa så bör du inte göra nåt annat än ta backup omgående
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av webaake »

Ta backup nu!

Lite voodoo: om du inte lyckas kopiera det allra sista, lägg HD'n i kylen ett par timmar. Sätt sedan snabbt in den och kopiera vidare.

Efter du köpt ny HD, kolla tempen på den. Kanske max 35 C i idle.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

webaake skrev: Lite voodoo: om du inte lyckas kopiera det allra sista, lägg HD'n i kylen ett par timmar. Sätt sedan snabbt in den och kopiera vidare.
Är det verkligen så bra? :p
Motsvarighet till scandisk heter fsck, generellt frontend. Du ska dock ta backup INNAN du kör det.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
palle-kuling
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av palle-kuling »

Är det verkligen så bra? :p
Tro det eller ej, men det funkar faktiskt. Ja kanske inte för alla problem givetvis, men för en "typisk" krash.
Men man ska nog se det som en sista utväg, när hårddisken inte funkar ALLS.
Man har inte så mycket tid på sig innan den blir varm och krashar igen.
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

Du kan också använda gparted... System->Administration->Partitionsredigeraren->Välj partition->Högerklick->Kontrollera...
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av webaake »

Visst, kylen är näst sista anhalten innan tippen (återvinningscentral heter det väl nuför tiden).

"Klicket" är otäckt! Förlorade 2 års foton på en ny disk en gång, så jag vet. Ingen garanti i världen kan rädda fotona. Man kan dock lämna in disken till vissa firmor som tar kanske 10.000:- för att rädda datan på skivorna inuti, men vem har råd med det?

Grejen är att disken hänger på sista halmstrået och som sägs i tråden, rädda data först! Kontrollera sedan (eller släng)!
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Anon
Kontakt:

Inlägg av Anon »

har fryst ett antal diskar genom åren och kunnat rädda data. en natt i frysfacket så snurrar disken 10 - 25 min
Användarvisningsbild
Exry
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Exry »

Hårddisken i min laptop tickar, "tic-toc", när den är varm. Kanske bör ta en backup på de nya fotona och alla skolarbeten som ligger på den. ::)
Användarvisningsbild
Forcevision
Kontakt:

Inlägg av Forcevision »

Jepp började direkt med att ta backup men efter en litet stund börjar disken ticka och det går trögt med att få över all info det är en katalog på ca 60Gb som jag vill ha över. Finns det inga bra program som kan fixa detta även om disken tickar i ubuntu ?

Vet att det finns några som fixar även om disken tickar i windows miljö.
Http://www.jernstedt.me Från otränad till tok tränad och följ mig på facebook http://www.facebook.com/jernstedt.me
Användarvisningsbild
christer
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av christer »

När mina diskar tickat med ett nästan regelbundet tick, är det något program, som hela tiden startar och stannar läsandet från disken. Tror det oftast har något att göra med skannandet och virusskydden. Min erfarenhet är att Vista tickar på medan Ubuntu är mera stillsamt. Disken har börjat skramla och tjuta innan de gett upp, eller så har de varit helt tysta och efter längre tids förvaring bara inte orkat dra igång utan fastnat.
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Är det en systemdisk som ditt OS är installerat på, så råder jag dej att plocka ut disken och sätt in disken i en annan dator för att eventuellt kunna rädda dina data.
Användarvisningsbild
Forcevision
Kontakt:

Inlägg av Forcevision »

Nej det är inte system disken. En disk där jag har lite allt möjligt på som jag vill spara. Jag började kopiera från disken och efter ett tag började disken ticka igen under kopieringen och hastigheten blir sämre och sämre till slut ingen alls och efter en stund försvinner alla kataloger och filer på enheten, så något skumt är det med den. Även tickandet försvann när katalogerna försvann från disken.
m!rage

Inlägg av m!rage »

Om hoppet verkar vara ute kan du prova att köra SpinRite på disken. Det sliter på den lika mycket som fsck (antagligen mer) så använd programmet först efter att du försökt allt annat.
Programmets funktion är att på en låg nivå analysera magnetfälten på hårddisken, oberoende av filsystemet. Det försöker därefter avgöra om det borde vara en etta eller nolla på ett visst ställe. Jag har testat det men det har aldrig räddat någon hårddisk för mig, för jag har aldrig haft någon som gått sönder.
Du hittar Spinrite här (det är ett betalprogram): http://www.grc.com/sr/spinrite.htm
Användarvisningsbild
christer
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av christer »

Vet inte riktigt hur det fungerar för en kamrat med diskstationen, men där finns två
större löstagbara hårddiskar. Också ett litet operativsystem och RAID så att två
diskar alltid speglar varandra. Börjar en hacka, så kan man ta ut den och stoppa
in en ny. Ingen märker något och inga data försvinner. Lådan skall väl också kunna
användas som server. Pris 250 €. Serverdatorn kan då plockas bort och familjen
tänker övergå till endast bärbara. Säkerheten är hög och rekommenderas.
Skriv svar

Återgå till "Lagring"