Problem med GRUB och Pardus
- JeyPeyy
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Problem med GRUB och Pardus
Jag installerade Pardus idag, men lyckas inte boota det. Jag har både Windows vista och Pardus installerat på hårddisken, men när jag startar datorn får jag fram GRUB med en kommandorad. Jag har inga alternativ att välja mellan. Hur gör jag för att starta Pardus och hur kan jag göra för att ha några alternativ att välja mellan?
Senast redigerad av 1 JeyPeyy, redigerad totalt 11 gånger.
- JeyPeyy
Re: Problem med GRUB och Pardus
Snälla, jag behöver verkligen hjälp. Jag kan inte boota något
- Pink Panther
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Jag får försöka att hjälpa dig. Men jag inte säker. Helt borta.JeyPeyy skrev:Snälla, jag behöver verkligen hjälp. Jag kan inte boota något

Du kan börja med att testa.
Alt+F2
Så får vi se vad du får upp där.
Pink Panther
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Linux Mint 18 Sarah
- bbauto
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Börja med att installera ett operativ! Lämpligtvis ..buntu 

- Pink Panther
Om du inte vill installera Kubuntu som du redan har testat. Så är det lika bra att du installerar Mandriva. Om du vill komma igång, så fort som möjligt.
Ett klart Mandriva fall.
Pink Panther
Ett klart Mandriva fall.

Pink Panther
Linux Mint 18 Sarah
Linux Mint 18 Sarah
- JeyPeyy
Men då måste jag få tillgång till något operativsystem som jag har på den datorn. På den bärbara jag använder just nu har jag ingen brännare, så jag kan inte ladda ner och bränna mandriva på en cd.Pink Panther skrev:Om du inte vill installera Kubuntu som du redan har testat. Så är det lika bra att du installerar Mandriva. Om du vill komma igång, så fort som möjligt.
Ett klart Mandriva fall.![]()
Pink Panther
- JeyPeyy
Räknas inte Pardus som ett OS? Jag har ju Både Pardus och Vista installerat. Problemet är att jag inte får någon grub-meny. Det enda jag får är en kommandotolk för grub. Vad ska jag skriva för att köra Pardus?bbauto skrev:Börja med att installera ett operativ! Lämpligtvis ..buntu
- bbauto
Jo men det funkar ju inte!?JeyPeyy skrev:Räknas inte Pardus som ett OS? Jag har ju Både Pardus och Vista installerat. Problemet är att jag inte får någon grub-meny. Det enda jag får är en kommandotolk för grub. Vad ska jag skriva för att köra Pardus?bbauto skrev:Börja med att installera ett operativ! Lämpligtvis ..buntu

- JeyPeyy
Jag har haft Ubuntu länge nog nu. Nu vill jag gå vidare till en bra KDE-dist. Som det framgår i förgående inlägg har jag svårt att bränna någonting på en disk.bbauto skrev:Jo men det funkar ju inte!?JeyPeyy skrev:Räknas inte Pardus som ett OS? Jag har ju Både Pardus och Vista installerat. Problemet är att jag inte får någon grub-meny. Det enda jag får är en kommandotolk för grub. Vad ska jag skriva för att köra Pardus?bbauto skrev:Börja med att installera ett operativ! Lämpligtvis ..buntuOm du laddar hem SGD LiveCD (SuperGrubDisk), så fixar den i princip ALLA ev. boot-problem.
Någon här borde väl veta vad man ska skriva för kommando för att välja vilken partition man vill boota från i grub?
- Pink Panther
I det här fallet måste jag råda dig till att sätta i antingen en Ubuntu eller Kubuntu skiva. Gör sen en installation. Jag har sökt på samtliga Pardus forum (ej turkiskt talande) har inte hittat någon lösning.För att lösa det här problemet.
Pink Panther
Pink Panther
Linux Mint 18 Sarah
Linux Mint 18 Sarah
Från och med Pardus 2009 ingår ett lättanvänt räddningssystem. Starta från cd och välj det alternativet (välj språk först).
- bbauto
När du kommer till Grub-menyn tryck "Esc" Välj rad... , tryck "e" för edit... ersätt ev. "uuid..." med "root (hd0,0)" och "b" för att försöka boota 1a partitionen på 1a hårddisken... Funkar inte det fortsätter du med "root (hd1,0)" andra hårddisken eller "root (hd0,1)" Första hårddisken, andra partitionen etc...JeyPeyy skrev:Jag har haft Ubuntu länge nog nu. Nu vill jag gå vidare till en bra KDE-dist. Som det framgår i förgående inlägg har jag svårt att bränna någonting på en disk.bbauto skrev:Jo men det funkar ju inte!?JeyPeyy skrev:Räknas inte Pardus som ett OS? Jag har ju Både Pardus och Vista installerat. Problemet är att jag inte får någon grub-meny. Det enda jag får är en kommandotolk för grub. Vad ska jag skriva för att köra Pardus?bbauto skrev:Börja med att installera ett operativ! Lämpligtvis ..buntuOm du laddar hem SGD LiveCD (SuperGrubDisk), så fixar den i princip ALLA ev. boot-problem.
Någon här borde väl veta vad man ska skriva för kommando för att välja vilken partition man vill boota från i grub?
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Om du fortfarande har problem, så här brukar jag göra från live cd'n för att återställa grub;
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=224351
Installera grub på root partitionen nästa gång du testar någon ny distro. Så slipper du tömma MBR på något fungerande.
Sen kan du chainload'a andra linux, windows etc från ubuntus grub med något liknande;
eller om det är en annan linux distro man vill åt så kan man även;
(hd0,1) är givetvis beroende på vart partitionen ligger.
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=224351
Installera grub på root partitionen nästa gång du testar någon ny distro. Så slipper du tömma MBR på något fungerande.
Sen kan du chainload'a andra linux, windows etc från ubuntus grub med något liknande;
Kod: Markera allt
title whatever
rootnoverify (hd0,1)
chainloader +1
Kod: Markera allt
title othergrub
root (hd0,1)
configfile /boot/grub/menu.lst
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!