Uppdatera OpenOffice 3.0.1 till 3.1?

Här behandlar vi program för ordbehandling, kalkyl, presentation och även e-post.
thoase

Uppdatera OpenOffice 3.0.1 till 3.1?

Inlägg av thoase »

Jag har laddat ner filen OOo_3.1.0_LinuxIntel_install_sv_deb.tar.gz, för att uppdatera mitt OO!

Jag har extraherat den i hemmakatalogen, men ska jag göra sen? Jag har provat med att köra 'sudo ./update i' när jag står i katalogen ~/OOO310_m11_native_packed-4_sv.9399$ utan någon större framgång. Det jag får till svar är massor av meddelande i stil med' Hoppar över ej valt paket...' för hel drös med paket!

Readme-filen ger ingen hjälp i detta fall.
Pavel
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Uppdatera OpenOffice 3.0.1 till 3.1?

Inlägg av Pavel »

Det verkar som om du har laddat ner OpenOffice från OpenOffices hemsidan och då fått SUN:s version. Det går inte på något enkelt sätt att uppdatera befintligt OpenOffice. Du kan ersätta 3.01:an med 3.1 genom att följa den här guiden: http://user.services.openoffice.org/en/ ... ?f=74&t=68 (på engelska). Den kan var litet klurig. Det är viktigt att du i Synaptic bara tar bort de filer av openoffice.org som har ubuntu i sig och att du följer guiden noga punkt för punkt.

Om du skulle vilja köra vidare med Ubuntus version av OpenOffice och samtidigt uppdatera kan du installera PPA för Openoffice Scribblers. Då hamnar OpenOffice 3.1 i förrådet och du kan enkelt uppdatera genom kommandona sudo apt-get update och sudo apt-get upgrade https://launchpad.net/~openoffice-pkgs/+archive/ppa. Denna metod är enklare genom att du installerar allt som vanligt. Nackdelen är att du behåller Ubuntus version (egentligen GO-OO) av OpenOffice. Skillnaderna är små, men i mina ögon är SUN:s version stabilare.
thoase

Inlägg av thoase »

Det vore perfekt om OO hamnade i förrådet!! Men att installera PPA för Openoffice Scribblers. Det förstår jag inte riktig! Hur ska detta utföras?
Pavel

Inlägg av Pavel »

1. Gå till Openoffice Scribblers sida: https://launchpad.net/~openoffice-pkgs/+archive/ppa. Ställ in display sources list till Jaunty 9.04. Raderna nedanför i rutan som börjar med deb ska nu båda sluta med jaunty main (Enligt din profil kör du Jaunty, stämmer det? Annars bläddrar du till den version du använder och följer sedan guiden).
2. Öppna en terminal (Menyn Program Tillbehör Terminal) skriv in: gksudo gedit /etc/apt/sources.list (ange eventuellt ditt lösenord) En textfil öppnas.
3. Längst ner i denna textfil kopierar du in båda raderna från Scribblers hemsida som börjar på deb och slutar på main. Se till att du klistrar in hela raderna! Du kan kopiera in båda på en gång. Se till att de hamnar på varsin ny rad.
4. Spara och stäng dokumentet. Stäng Terminalen.
5. På Scribblers hemsida: klicka på länkraden högt uppe som börjar på 10224R. Klicka en gång till på den nya länkrad som kommer upp och som heter 247D1CFF. Ett dokument öppnas. Markera och kopiera allt i dokumentet (CTRL+A; CTRL+C)
6. Öppna ett textdokument (Program Tillbehör Textredigerare) Ett tomt textdokument öppnas. Klistra in det du kopierade i steg 5 (CTRL+V). Spara och stäng detta dokument på lämpligt ställe, till exempel på skrivbordet. Du kan kalla det vad du vill.
7. Öppna Synaptic (System Administration Pakethanteraren Synaptic). Gå till menyn Inställningar Förråd. fliken Autentisering. Klicka på Imporetera nyckelfil och bläddra rätt på textfilen du sparade under 6. Dubbelklicka på den. Nyckeln importeras. Klicka på Stäng. Om allt gått som det ska får du ett meddelande om att förråden ändrats och behöver läsas om. Klicka på Läs om till höger i menyn. ...Synaptic jobbar en liten stund.
8. Klicka på Markera alla uppgraderingar. Klicka på Verkställ. (Du kanske får bekräfta en gång) Synaptic jobbar en litet längre stund...
9. Nu ska du ha Openoffice 3.1 installerat istället för 3.01.
10. Textfilen du sparade på skrivbordet under 6 kan du kasta.

Jag hoppas att du får rätt på det!
Guiden är mestadels grafisk och ser snårigare ut än vad den är.
wis
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av wis »

Jag tycker själv att Ubuntus version är lite ostabil. Om jag installerar Suns version måste jag inte ta bort ubuntu-versionen då? Kan jag göra det i "lägg till ta bort program" utan att den nya installationen drabbas? Eller ska jag ta bort först och sedan installera Suns?
Och när jag installerar Suns, var ska jag lämpligast lägga det?
Pavel

Inlägg av Pavel »

Hur man tar bort Ubuntus OOo (Go-oo) och installerar SUN:s står att läsa i den här guiden på engelska: http://user.services.openoffice.org/en/ ... ?f=74&t=68 som jag hänvisade till redan i mitt första inlägg i tråden! Litet pyssel, men personligen tycker jag det är värt det.
Pavel

Inlägg av Pavel »

Eftersom frågan om hur man uppdaterar Ubuntus OpenOffice 3.0.1 till SUN:s OpenOffice 3.1 med jämna mellanrum dyker upp på forumet har jag skrivit en guide på min blogg: http://pavel.frimix.se/. Jag har försökt göra den så nybörjarvänlig som möjligt.
Guiden är nyskriven. Därför kan det finans brister i den. Om du följer den och något inte fungerar som det ska så lämna en kommentar på bloggen så rättar jag till det som behövs!
thoase

Inlägg av thoase »

Pavel!

Guiden funkade inte för mig!
Pavel

Inlägg av Pavel »

Jättebra att du testar!
Vad gick fel?
Vilket steg var det som inte fungerade?
ennepop
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av ennepop »

Pavel skrev:Jättebra att du testar!
Vad gick fel?
Vilket steg var det som inte fungerade?
Jag har testat med. Men jag har fastnat vid steg 6 efter första punkten.
desktop-integration finns inte och kan inte hitta den. så kommer ingenvart nu
/yours truly Mr Pop
Pavel

Inlägg av Pavel »

Tack för att du testar guiden! Att uppgradera till SUN:s OpenOffice kan vara litet knepigt. Det är därför jag försöker skriva en guide som ska vara så enkel att följa som möjligt. Du ska få dina ikoner på något sätt!

Skrev du cd desktop-integration och inte bara desktop integration?

Stängde du och öppnade Terminalen innan du skrev in cd desktop-integration? Då kan inte Ubuntu hitta rätt mapp.

Om du gjorde något av detta eller något annat, så testa att skriva in hela sökvägen i en Terminal (förutsatt att du inte tagit bort OpenOffice installationsmapp ur din Hemmapp):

Kod: Markera allt

cd OOO310_m11_native_packed-4_sv.9399/DEBS/desktop-integration
Tryck ENTER.
Om det verkar OK och Ubuntu hittar något så skriv i Terminalen:

sudo dpkg -i *.deb
Du ombeds nog att ange ditt lösenord.
Installeras ikonerna i Programmenyn nu?

Om inte detta hjälper, är du säker på att du avinstallerade ikontemat till gamla OpenOffice? Du hittar det i Programhanteraren Synaptic. Det heter openoffice.org-style-human. Du kan skriva in det i snabbsökningsfältet så hittar Ubuntu det direkt. Om det inte var avinstallerat, ta bort det och försök som ovan igen.

Om inget av detta hjälper, vet du vad du fick exakt för felmeddelande första gången du försökte installera? Vad får du för felmeddelande nu?

När vi vet vad som gick snett ändrar jag i guiden så att andra slipper göra samma fel som du. Jättebra att du hjälper till!
ennepop

Inlägg av ennepop »

Ska kasta mig över den andra datorn och kika på detta

men jag vet att jag inte stängde ner terminalen efter att ha installerat första delen.
Och jag har för vana allt ha en filhanterare öppen i ett annat arbetsfönster för att kunna följa det som eg händer grafiskt. Lär mig mer då, och det som hände var att just den mappen skapades inte så kunde inte gå in varken grafiskt eller använda cd desktop-integration

Men ska som sagt gå in och kika på det igen och posta ev fel....

MVH

Pop
/yours truly Mr Pop
Pavel

Inlägg av Pavel »

Tack för feedbacken ennepop!
Smart sätt du jobbar på!

Du ska kunna installera desktop-integration helt grafiskt. Kanske är detta lättare?
Gå in i OpenOffice installationsmapp: OOO310_m11_native_packed-4_sv.9399. Där öppnar du mappen DEBS. Här öppnar du mappen desktop-integration. Här finns ett .deb paket som du kan installera genom att dubbelklicka på det och följa instruktionerna.
Det är detta som kommandona cd desktop-integration och sudo dpkg -i *.deb gör.

Om inget av det jag skrivit hittilss fungerar misstänker jag att du inte lyckats installera OpenOffice korrekt.
Gå in i en terminal och skriv soffice. Då ska OpenOffice köra igång, även utan menyikoner. Om OpenOffice inte startar, eller du får något felmeddelande har inte OpenOffice installerats korrekt. Det är i så fall det som är problemet. Följ min guide en gång till. Försök då se om det blinkar förbi några felmeddelanden i terminalen då du installerar OpenOffice.
Om installationen misslyckas är min misstanke att du inte avinstallerat alla gamla openoffice.org ubuntu filer i Synaptic. Detta brukar vara ett ställe det kan hänga upp sig på!

Hör gärna av dig om hur det går och var felet låg. Om det fortsätter strula ska jag tänka ut fler tips!
ennepop

Inlägg av ennepop »

...
to bort förra då jag har gjort om allt igen

ladda ner filen, packa upp, gick in i DEBS och installerade, gick in i desktop och installerade. Allt funkade förutom själva uppackningen (visar felmeddelandet nedan). Men har inget OO i datorn nu ändå...

ska kanske hålla mig till de vanliga som ingår...

ocean@ocean-laptop:~/Dokument/DLs$ tar xvfz OOo_3.1.0_LinuxIntel_install_sv_deb.tar.gz
OOO310_m11_native_packed-4_sv.9399/
OOO310_m11_native_packed-4_sv.9399/licenses/
OOO310_m11_native_packed-4_sv.9399/licenses/LICENSE_sv.html
OOO310_m11_native_packed-4_sv.9399/licenses/LICENSE_sv
OOO310_m11_native_packed-4_sv.9399/update
OOO310_m11_native_packed-4_sv.9399/DEBS/
OOO310_m11_native_packed-4_sv.9399/DEBS/ooobasis3.1-core07_3.1.0-11_i386.deb
OOO310_m11_native_packed-4_sv.9399/DEBS/ooobasis3.1-sv-draw_3.1.0-11_i386.deb
OOO310_m11_native_packed-4_sv.9399/DEBS/ooobasis3.1-binfilter_3.1.0-11_i386.deb
OOO310_m11_native_packed-4_sv.9399/DEBS/ooobasis3.1-math_3.1.0-11_i386.deb
OOO310_m11_native_packed-4_sv.9399/DEBS/ooobasis3.1-ooolinguistic_3.1.0-11_i386.deb
OOO310_m11_native_packed-4_sv.9399/DEBS/openoffice.org3-math_3.1.0-11_i386.deb
OOO310_m11_native_packed-4_sv.9399/DEBS/ooobasis3.1-core01_3.1.0-11_i386.deb
OOO310_m11_native_packed-4_sv.9399/DEBS/ooobasis3.1-sv-help_3.1.0-11_i386.deb
OOO310_m11_native_packed-4_sv.9399/DEBS/ooobasis3.1-sv_3.1.0-11_i386.deb
OOO310_m11_native_packed-4_sv.9399/DEBS/ooobasis3.1-sv-math_3.1.0-11_i386.deb
OOO310_m11_native_packed-4_sv.9399/DEBS/openoffice.org3-dict-en_3.1.0-11_i386.deb
OOO310_m11_native_packed-4_sv.9399/DEBS/ooobasis3.1-core06_3.1.0-11_i386.deb

gzip: stdin: Input/output error
tar: Oväntat filslut i arkivet
tar: Oväntat filslut i arkivet
tar: Felet kan inte åtgärdas, avslutar nu
ocean@ocean-laptop:~/Dokument/DLs$ soffice
Programmet "soffice" är för närvarande inte installerat.  Du kan installera det genom att ange:
sudo apt-get install openoffice.org-common
bash: soffice: kommandot finns inte
ocean@ocean-laptop:~/Dokument/DLs$ office
bash: office: kommandot finns inte
/yours truly Mr Pop
Pavel

Inlägg av Pavel »

Om jag förstår dig och ditt felmeddelande rätt så är det uppackningen av filer som inte fungerar.
Med andra ord kommer du aldrig så långt att du har något att installera från. Jag tror därför inte att detta är något fel i OpenOffice eller i guiden utan ett fel antingen i den fil du laddar ner eller i din dator som inte packar upp rätt.
Därför är det nog där du måste söka lösningen. Det ligger litet utanför vad jag brukar pyssla med, men här är några förslag som jag hade prövat:

Vad ger du för kommando i terminalen? Det ser litet underligt ut. Jag hade testat att lägga den nedladdade filen i Hemmappen och gett kommandot:

tar -vxzf OOo_3.1.0_LinuxIntel_install_sv_deb.tar.gz
Om inte detta fungerar, vad händer om du istället högerklickar på filen och väljer Packa upp här?
Får du då samma eller något annat felmeddelande testa att ladda hem filen en gång till.
Om du använder Firefox så använder jag tillägget DownThemAll som brukar ladda hem stora filer snabbt och säkert: https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/201

Om det inte fungerar med en ny fil så försök att ladda ner från ett annat ställe. Ett är: ftp://ftp.sunet.se/pub/Office/OpenOffic ... /sv/3.1.0/. Välj filen som heter: OOo_3.1.0_LinuxIntel_install_sv_deb.tar.gz (andra uppifrån).

Om det är något fel med ditt uppackningsprogram så testa med att installera till exempel p7zip-full från förrådet och använd det för att packa upp filen.

Har du möjlighet att ladda hem och/eller packa upp filer på en annan dator? I så fall hade du kunnat köra nedladdning/uppackning där och sedan lagt över den uppackade mappen på ett USB-minne och fört över den till datorn du ska installera på.

Som sagt, den här typen av fel har jag inte stött på och är därför inte riktigt rätt person att visa dig rätt. Du måste hur som helst ha en rätt uppackad installationsmapp innan du kan installera OpenOffice.
Pavel

Inlägg av Pavel »

Jag testade med att dra hem och packa upp samma fil som du. Jag lyckas att packa upp den med det kommando du använde, det jag föreslog och genom att högerklicka på filen och välja Packa upp här utan några problem.
Det borde därför gissningsvis antingen vara fel på den fil du laddat ner eller vajsing med uppackningsprogrammet på din dator.
Du skulle kunna kolla checksummorna för filen: http://download.openoffice.org/3.1.0/md5sums.html. Jag har aldrig gjort det själv, det verkar något komplicerat men kanske värt att pröva.
swm

Inlägg av swm »

Testade med blandat resultat. Guiden funkade utmärkt för mig. Allt gick jättebra. - Ända till dess att jag startade programmen.
Själva administrationsdelen av programsviten (det gemensamma) fungerar och jag kan göra alla inställningar etc.
Vid start av Text, Presentation och Kalkylblad kraschar programmet omedelbart. Databas går att starta och det lilla jag testat tycks snurra. Vid avslut kraschar det och genererar felrapport.
Teckning verkar fungera (testat 2minuter) Formel verkar fungera. Dvs samtliga tre program som jag egentligen vill kunna använda är obrukbara - snyft!

Är det bara att avinstallera eller har möjligen någon bra idé?
Pavel

Inlägg av Pavel »

Tack för feedback swm!

Jag tror att du råkat ut för ett tyvärr ganska vanligt fel när man uppgraderar Openoffice (och annars ibland också) - någon eller några av dina filer i din dolda användarmapp .openoffice har blivit korrupta. Varför det händer vet jag inte - det har hänt för mig ibland och ibland inte när jag uppgraderat.
Jag tycker inte du ska avinstallera förrän du provat detta (om det blivit knas med mappen skulle det ändå följa med om du nedgraderar):

Gå in i din hemmapp
tryck CTRL+h för att se dina gömda mappar. Du ska ha en mapp som heter .openoffice.
Döp om mappen till något annat (vad som helst funkar).
Starta OpenOffice.
Om det är din dolda .openoffice mapp som blivit korrupt fungerar OpenOffice och alla program som de ska.
En ny dold .openoffice mapp skapas automatiskt.

Ett problem är att dina personliga inställningar ligger i din .openoffice mapp. Exempel på sådant är mallar, ordlistor med mera. Om du har sådana filer som du har lagt ner mycket arbete på, så leta reda på dem i din gamla omdöpta mapp och kopiera över dem till exakt samma ställe i din nya (mallar ligger till exempel i Templates och ordlistor i Wordbok mapparna). När du gjort det och är nöjd, eller om du inte har gjort några stora modifieringar, kan du slänga din gamla omdöpta mapp.

EDIT: Här kan du läsa mer om din användarmapp och hur man kan göra om man vill rädda sina inställningar om man måste skapa en ny: http://user.services.openoffice.org/en/ ... 74&t=12426

Hoppas att detta hjälper!
swm

Inlägg av swm »

Bingo!

och så mycket egna inställningar hade jag inte.

PS
Det enda steget i guiden som kändes/känns osäkert är avinstallationen av befintlig openoffice. Det finns en hiskelig massa i Synaptic och allt är inte självklart
Användarvisningsbild
christer
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av christer »

Varför uppdatera till 3.1 ?
Vad nytt finns det som skulle förbättra något ?
Tror jag låter uppdateringen komma automatiskt och i
händerna på Canonical.
Skriv svar

Återgå till "Kontor"