Mandriva KDE vs Kubuntu

Allt om t.ex. *BSD och OpenSolaris
Användarvisningsbild
JeyPeyy
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Mandriva KDE vs Kubuntu

Inlägg av JeyPeyy »

I och med KDE 4.3 som släpptes igår har jag tänkt att göra bytet från gnome. Just nu har jag installerat Kubuntu-desktop på min ubuntu-installation samt att jag har lagt till "KDE 4.3"-förrådet. Nu har jag massor av onödiga program installerade och har mycket problem med en bloatad meny. Jag har därför bestämt mig för att göra en ren installation av en Linux-distribution med KDE. Jag har hört (och läst) att Mandriva är bättre anpassat till KDE, och funderar därför på att installera det.

Nu vill jag höra era synpunkter. Fungerar KDE bättre i Mandriva eller är det bara en myt? Finns det kanske någon annan distribution jag borde testa?
Senast redigerad av 1 JeyPeyy, redigerad totalt 13 gånger.
TicToc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Mandriva KDE vs Kubuntu

Inlägg av TicToc »

Jag testade Mandriva en kort period för drygt ett år sedan. De har många fina verktyg som underlättar vissa moment. Men jag störde mig på alla frågor och dialogor som dök upp hela tiden. Pardus anses vara en trevlig kde-dist.
Användarvisningsbild
JeyPeyy

Inlägg av JeyPeyy »

TicToc skrev:Jag testade Mandriva en kort period för drygt ett år sedan. De har många fina verktyg som underlättar vissa moment. Men jag störde mig på alla frågor och dialogor som dök upp hela tiden. Pardus anses vara en trevlig kde-dist.
Pardus verkar ganska bra, men det kommer bara en ny version en gång per år. Är pakethanteraren PiSi bra?
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Det lilla jag har kört har den fungerat bra.
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Varför utesluter du Fedora? Mitt val om jag skall köra KDE är följande 1.Fedora ( Anledning Fedora ligger steget före, inga problem med stabilitet som vissa vill gör gällande ), 2. Mandriva för en gedigen distribution som inte gör dig besviken. 3. Pardus känns inte riktigt färdigt i sin nya KDE miljö.

Pink Panther
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
JeyPeyy

Inlägg av JeyPeyy »

Pink Panther skrev:Varför utesluter du Fedora?
För att Fedora är, precis som Ubuntu, främst utvecklad för gnome. Det är i alla fall det jag har hört. Men ifall det är bra som du säger kan jag ju ge det ett försök.
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

JeyPeyy skrev:
För att Fedora är, precis som Ubuntu, främst utvecklad för gnome. Det är i alla fall det jag har hört. Men ifall det är bra som du säger kan jag ju ge det ett försök.
Man kan yttryck sig så här, det som var gällande som en gyllene regel i många år gäller inte idag. Alla de stora aktörerna Fedora, openSUSE, Mandriva och Ubuntu (kubuntu) försöker i dag att möta kraven från sin användare. Det innebär att erbjuda två bra skrivbordsmiljöer kde och gnome.

Pink Panther
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

JeyPeyy skrev:
Jag börjar känna viss frustration när det gäller kubuntu. Det gäller att hela tiden att vara på sin vakt när man installerar något. Rätt var det är kommer synaptic, gconf2 och gnome-keyring-manager som beroenden, till något man installerar.
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Jag har inte själv testat Fedora kde. Men jag har för mig att Niklas på IDG kör Fedora kde, om jag förstått saken rätt är han mycket nöjd. Sen har jag för mig att han kör en maskin med Ubuntu gnome.

Pink Panther
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
JeyPeyy

Inlägg av JeyPeyy »

Pink Panther skrev:Jag har inte själv testat Fedora kde. Men jag har för mig att Niklas på IDG kör Fedora kde, om jag förstått saken rätt är han mycket nöjd. Sen har jag för mig att han kör en maskin med Ubuntu gnome.

Pink Panther
Laddar ner Fedora, Pardus och Mandriva nu. Imorgon tar jag och bränner Fedora på en CD och börjar installera det. Om det inte fungerar bra testar jag med Pardus, och sen Mandriva.
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Jag skulle börja med pardus, bara för att slippa rpm ;)

Det är ganska konstigt att jag är så otroligt allergisk mot rpm distributioner, speciellt som jag startade en gång i tiden med redhat och sedan körde suse innan jag började med apt...

Lycka till!!!

Utanför ämnet: fedoras 11 lejon tema har jag varit sugen på, men jag har inte ansträngt mig.
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

JeyPeyy skrev:
Pink Panther skrev:Jag har inte själv testat Fedora kde. Men jag har för mig att Niklas på IDG kör Fedora kde, om jag förstått saken rätt är han mycket nöjd. Sen har jag för mig att han kör en maskin med Ubuntu gnome.

Pink Panther
Laddar ner Fedora, Pardus och Mandriva nu. Imorgon tar jag och bränner Fedora på en CD och börjar installera det. Om det inte fungerar bra testar jag med Pardus, och sen Mandriva.
Efter du har installerat Fedora tar du och besöker följande hemsida av Dangermouse Community Manager för fedoraforum.org http://dnmouse.org/autoten.html så går allt som en dans.

Pink Panther
Linux Mint 18 Sarah
Pavel

Inlägg av Pavel »

Jag tycker Pardus är mycket trevligt. Det är den enklaste Linuxdistribution jag testat att installera. I stort sett allt fungerar out-of-the-box. Nackdelen är ett mindre programförråd än i till exempel Ubuntu. Jag fick dock problem med nätverksanslutningen som gjorde mig litet besviken...

Ett annat KDE alternativ som kan vara värt att överväga är LinuxMint som precis släppt en KDE-version. Jag har testat den några dagar sedan Pardus började strula. Mint bygger givetvis på Kubuntu. Liksom en del andra i tråden tycker jag att Kubuntu kan vara litet knökigt. MintKDE är i mina ögon en förbättrad Kubuntu.
palle-kuling
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av palle-kuling »

Pardus verkar ganska bra, men det kommer bara en ny version en gång per år. Är pakethanteraren PiSi bra?
Pardus är riktigt trevlig. Tar förstaplatsen för KDE distros i min bok. Tyvärr är det i nuläget inte ett alternativ för mig att använda pardus, pga att PISI inte avinstallerar oanvända dependencies när man tar bort installerade paket från systemet. Jag har rapporterat "buggen" till utvecklarna, så vi får se när dom gör något åt det.
Tills vidare får det bli kubuntu för min del (det lilla jag kör KDE).
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!
Användarvisningsbild
JeyPeyy

Fedora vs. Pardus

Inlägg av JeyPeyy »

mcNisse skrev:Jag skulle börja med pardus, bara för att slippa rpm ;)
Vad är egentligen problemet med rpm? Dependency hell är väl ganska passé?

Nu ligger det väl mellan Pardus och Fedora. Pardus' delta upgrades verkar tilltalande, men det är synd att det har ett litet programförråd. Om Fedora verkligen är stabilt så tar jag och testar det först.
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

JeyPeyy skrev:Vad är egentligen problemet med rpm? Dependency hell är väl ganska passé?
Det är möjligt att "Dependency hell" är borta men jag har mina erfarenheter kvar och motviljan har satts sig djupt :( Speciellt sedan jag vet hur bra det går att komma ur problematiken med aptitude. Utanför ämnet: Gjorde en gång en distupgrade med massor med paket i hold. Vilket kaos det var ett tag...

Pardus har fördelen att vara kde inriktad helt och hållet. Jag skulle då hellre testa mandriva eftersom fedora är så himla restriktiv med codecs. ^-^
Pavel

Inlägg av Pavel »

Jag tror att du kommer att uppleva skillnaden som stor mellan Fedora och Pardus. Även om båda använder KDE är det mycket som skiljer dem åt.

Pardus satsar på enkelhet. Det är en extremt nybörjarvänlig distro. Jag tycker Ubuntu helt klart ligger i lä vad det gäller användarvänlighet i en jämförelse. Jag tror inte att jag öppnade terminalen förrän jag fick problem med min nätverksanslutning och försökte åtgärda. Nästan allt kan skötas helt grafiskt. Detta är väl en förutsättning om man ska få turkiska poliser att använda Linux. Programförråden är helt OK, även om de är mindre än i till exempel Ubuntu och även Fedora. Synd att Pardus dras med en del buggar...

Fedora, andra änden av skalan. Bara att installera var ett litet konststycke för mig som är ganska ny, bootpartition i ext3, övrigt i ext4, mer pill om man sedan dualbootar. Ingen instruktion för hur man skulle göra utan det förutsattes att man redan visste hur Fedora ska installeraras. Mer avancerat att arbeta i än Pardus, allt från att logga in till att installera program. Det kändes som om det förutsattes att man skulle veta en hel del innan man körde systemet. Jag tror inte att en nybörjare har det lätt i Fedora. En van Linuxanvändare uppskattar å andra sidan säkert allt nörderi (inget illa ment) man kan ägna sig åt.

Vilken av dessa distributioner man väljer beror på vem man är och vad man vill ha ut av sitt system.
Användarvisningsbild
JeyPeyy

Inlägg av JeyPeyy »

Tack för alla svar.

Jag har kört Ubuntu i ungefär 1½ år nu och känner att jag har tillräckligt mycket kunskap för att köra Fedora (tror jag i alla fall). Att installera codecs kan jag inte tänka mig vara ett problem. Pardus' pakethanterare verkar bra, men .pisi-filer är inte speciellt utbrett, vilket däremot .rpm är. Det innebär att det blir enklare för mig att installera program som inte finns i förråden. Om jag dock märker att det fungerar dåligt testar jag Pardus. Om det också fungerar dåligt testar jag Mandriva. Om inget av de disterna fungerar bra går jag väl tillbaka till Ubuntu (Gnome). Jag hoppas ingen blir besviken över att inte ha kunnat övertyga mig om vilken dist jag ska välja.

Nu börjar jag göra backup av mina filer. Tack igen!
Användarvisningsbild
philip5
HC-IRCare
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av philip5 »

Jag körde Mandrake/Mandriva innan jag bytte till Kubuntu men mitt byte var när dapper precis kom för Ubuntu. Orsaken jag då bytte var egentligen att Mandriva då hade ekonomiska och andra problem vilket man tydligt märkte på att de hamnade efter i utvecklingen av sin dist och jag saknade nytt godis som man visste fanns i andra distar. Valet föll då på Kubuntu som jag efter lite testande då tyckte verkade vara bäst för min del, kde funkade bra i kubuntu och stort paketutbud i repon. Jag har inte ångrat att jag bytte även om jag med lite jämna mellanrum gjort lite provinstallationer av Mandriva. Mycket handlar det nog om en vanesak där. Det är egentligen inget större fel på den disten. Drak (deras utökade systemkonfigurationsverktyg) är ju ganska trevligt även om jag ibland tyckt att det sett lite ut som en leksak. Det har väl kanske vissa paralleller med Suse Yast-verktyg, dvs försöka att hålla så mycket som möjligt i ett verktyg på gott och ont.

En del klagar lite på att kubuntu inte är den optimala kde-upplevelsen eftersom det mer är ett communitydrivet projekt vid sidan om "vanliga" ubuntu men eftersom kde upstream funkar rätt bra så handlar det ändå mest om att göra en stabil build och tillhandahålla paket som jag ser det. Det är inte så mycket att tweaka med än möjligen defaulttema och lite sånt om man vill.

Jag har även testat Fedora med kde och det är väl inte heller något direkt fel där heller mer än att jag känner mig mer hemma i kubuntu och ubuntus repovärld. Suse gör mig bara förvirrad (inget är riktigt där jag vill ha det rent subjektivt) så det brukar jag aldrig orka mer än 15-20 min... :D

Eftersom jag själv kör Kubuntu 9.04 uppdaterat med kde 4.3 nu så är nog det jag också skulle rekommendera...

Hur som helst så är det bara kul att fler "upptäcker" kde tycker jag (sedan kan man tycka olika om det). Tror det är är mång ganska nya Ubuntuanvändare som knappt känner till att det finns andra val än gnome och nästan sätter det lika med Linux. Om de känner till andra så upplever de det som krångligt att byta och jag hoppas att vi alla inte vill ha gnome som ett Internet Explorer på Windows som man liksom får på köpet utan något man väljer...
-------------------------------------------------------------
Min PPA för Ubuntu: http://launchpad.net/~philip5
Twitter: http://twitter.com/philip_johnsson
IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se
Användarvisningsbild
JeyPeyy

Inlägg av JeyPeyy »

Jag har installerat Fedora, men det har uppstått en del problem. Det är svårt att få igång drivisar och det finns inget grafiskt verktyg för att installera program. Jag installerade packagekit via yum men det krånglar bara. Jag kan sitta och lura med det, men det känns som bortkastad tid. Jag tar och testar Pardus i stället. Jag får hoppas på att PiSi inte buggar.
Skriv svar

Återgå till "Andra öppna och fria operativsystem"