Ändra rättigheter på ntfs partition [LÖST]
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Ändra rättigheter på ntfs partition [LÖST]
Har ställt in partitionen så att den mountar vid uppstart, funkar! Men jag vill ju ändra rättigheter på den. Nu har ju root alla.
Kör gksudo nautilus | /mnt/aktuellpartition | egenskaper-rättigheter ändrar till mig själv.
Fint! NEJ! den växlar tillbaka till root. Varför???
Har även testat sudo chown utan resultat
Hjälp mig,snälla, jag blir tokig.
Kör gksudo nautilus | /mnt/aktuellpartition | egenskaper-rättigheter ändrar till mig själv.
Senast redigerad av 1 wis, redigerad totalt 11 gånger.
- bbauto
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: Ändra rättigheter på ntfs partition
Nu vet jag inte exakt hur du vill ha det, men är är en grund o gå på!wis skrev:Har ställt in partitionen så att den mountar vid uppstart, funkar! Men jag vill ju ändra rättigheter på den. Nu har ju root alla.
Kod: Markera allt
sudo mkdir /mnt/ntfs
sudo gedit /etc/fstab
/dev/sdaX /mnt/ntfs ntfs-3g rw,user,auto,fmask=0111,dmask=0000,force 0 0
http://en.wikipedia.org/wiki/Fmask

-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Man kan inte ändra rättigheter på en NTFS partition. Det gör inget att root har alla rättigheter.Har ställt in partitionen så att den mountar vid uppstart, funkar! Men jag vill ju ändra rättigheter på den. Nu har ju root alla.
Detta är hur ubuntu själv lägger till ntfs partitioner, vid installation etc;
/dev/sdx /mnt/sdx ntfs-3g defaults,umask=007,gid=46 0 0
gid=46 ser till att disken tillåter medlemmar ur grupp 46 (plugdev, vilken du är med i, normalt sett) för att komma åt filer på den.
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!
Jag märker att jag har rättigheter trots att det är root på allt.
men jag har skrivit så här i fstab:
/dev/sda2 /mnt/minpartition ntfs rw,user,auto,fmask=0111,dmask=0000 0 0
ska jag ändra då till det du skrev?
- bbauto
Nä det är väl helt ok! Tips! Program->Tillbehör->Terminalen->wis skrev:Jag märker att jag har rättigheter trots att det är root på allt.
gksu nautilus
navigera till /mnt högerklicka på minpartition->Skapa länk
Högerklicka på länken->klipp ut
Navigera till /home/dittkonto/Skrivbord
Högerklicka->Klistra in

PS! ntfs-3g bör det vara, force som option.
-
Utanför ämnet: Attans: jag uppdaterade inte tråden innan jag skrev mitt svar.
bbauto sköter biffen!

- bbauto
Hehe ditt förslag funkar lika bra...palle-kuling skrev:Utanför ämnet: Attans: jag uppdaterade inte tråden innan jag skrev mitt svar.bbauto sköter biffen!
Gjorde som ni skrev:
Funkar bra! Har två funderingar till - kanske skulle skapa en ny tråd?!
Undra om det går långsammare att köra filer över partitionerna än under systemets partition?
Är det ngn som kan svara på varför blir två mappar ($RECYCLE.BIN +SystemVolumeInformation) på varje partition efter det att jag varit i Vista? Kan man inte lösa det på ngt sätt?
Undra om det går långsammare att köra filer över partitionerna än under systemets partition?
Är det ngn som kan svara på varför blir två mappar ($RECYCLE.BIN +SystemVolumeInformation) på varje partition efter det att jag varit i Vista? Kan man inte lösa det på ngt sätt?
- bbauto
Det är nog en marginell skillnad i hastighet isåfall, jag har då inte märkt någon skillnad iaf!?wis skrev:Gjorde som ni skrev:
Jo det går, men det brukar inte bli långvarigt... Förr eller senare kommer någon oönskad uppdatering, sen är det ett helsikes jobb att återställa igen -själv jag har gett upp- Som jag ser det, så är Microsoft sjukligt intresserad av vad du har i din burk, hittar dom någon partition eller annat OS, så vill dom lägga vantarna på det... det går ifs. ställa in MEN förr eller senare slutar saker att fungera blablabla -Jag ser det som sabotage, men inget jag kan bevisa- Jag gissar på att du har någon form av Datapartition som du vill dela mellan systemen?? I Mitt fall har jag en FAT16 datapartition (med alla dess begränsningar) som måste ligga först på HDn och max. 2GB, sen har jag ett bootbart USB-minne med DOS6.22 och AutoCAD/GECAD mm. Från dessa applikationer skriver jag ut till Postscript, och i ubuntu (nautilus-scripts) gör jag om det till en stor PDF. Jag löste det med att köra "hide" på 1a partitionen FAT16 när jag körde Windows och "unhide" i alla andra fall... Efter en uppdatering av grub, valde jag den "paketansvariges variant" utan att tänka på det, nästa gång jag startade Windows vart det kört! Då hade jag både Recycle bin och annat skit på min begränsade FAT16 partition, sen var det lögn i helvete att få bort, tog man ex. bort skiten och körde hide på partitionen, så kan jag sätta en hundring på att du får ett felmeddelande i Windows att den inte kan starta pga "missing NTLDR...blabla..." Det finns andra sätt också, men alla lika dåliga som jag ser det.wis skrev:Är det ngn som kan svara på varför blir två mappar ($RECYCLE.BIN +SystemVolumeInformation) på varje partition efter det att jag varit i Vista? Kan man inte lösa det på ngt sätt?
PS! Ibland kan du även få en .trash från ditt Linux-system, men den kan du iaf radera utan att hela systemet brakar ihop! =o) För att undvika det hela så föreslår jag att du går in i nautilus->Redigera->Inställningar->Beteende och bockar för "Inkludera kommandot Ta bort som förbigår papperskorgen
-Lycka Till-

- bbauto
Kuriosa: Faktum är att anledningen att jag gick över till Linux och ubuntu i synnerhet, var att det fungerade BÄTTRE ihop med Microsoft DOS 6.22, än MSDOS 6.22 och Microsoft Windows... Sen gjorde det inte ont att jag sparade in 20-30" på programvaror heller!! 

-
Det blir det för vista använder använder sig av demÄr det ngn som kan svara på varför blir två mappar ($RECYCLE.BIN +SystemVolumeInformation) på varje partition efter det att jag varit i Vista? Kan man inte lösa det på ngt sätt?

Men du kan troligen lösa det ganska enkelt. skapa en testfil vid namnet .hidden (inkl punkten!) i samma mapp som objekten du vill dölja.
I filen skriver du in objeknamnen som skall döljas när du är i linux!
System Volume Information
$RECYCLE.BIN
Kan hända att du sen kan dölja den filen i Vista, så har du det bästa av två världar!
- bbauto
Smart, men frågan är om det är det han är ute efter?palle-kuling skrev:Det blir det för vista använder använder sig av demÄr det ngn som kan svara på varför blir två mappar ($RECYCLE.BIN +SystemVolumeInformation) på varje partition efter det att jag varit i Vista? Kan man inte lösa det på ngt sätt?
Men du kan troligen lösa det ganska enkelt. skapa en testfil vid namnet .hidden (inkl punkten!) i samma mapp som objekten du vill dölja.
I filen skriver du in objeknamnen som skall döljas när du är i linux!Kan hända att du sen kan dölja den filen i Vista, så har du det bästa av två världar!Kod: Markera allt
$RECYCLE.BIN SystemVolumeInformation

Tack Palle-Kuling! Jo, det var precis vad HON var ute efter. .hidden-fil funkar galant och det ska vara mellanslag även på Vista-part.
Men jag undrar vad Bbauto menar med att han autosyncar sin "viktiga" filer.
Jag har oxå det mesta på ntfs-disken eftersom man ibland måste in i vista och det är då smidigt att man har tillgång till alla sina filer.
Skulle det vara osäkert på ngt sätt?
Jag har oxå det mesta på ntfs-disken eftersom man ibland måste in i vista och det är då smidigt att man har tillgång till alla sina filer.
Vad jag vet så är det inte osäkert på något sätt att skriva/läsa filer på en ntfs-disk nuförtiden ifrån Linux.wis skrev:Jag har oxå det mesta på ntfs-disken eftersom man ibland måste in i vista och det är då smidigt att man har tillgång till alla sina filer.
Det är bara att köra på!
mvh Rune.K
-
Lyssna inte så mycket på den dära bbauto! (haha bara skojar bbautoMen jag undrar vad Bbauto menar med att han autosyncar sin "viktiga" filer.

Nej det är inte osäkert att ha sina filer där. Jag har samma dilemma, dvs att jag behöver arbeta med vissa filer i xp och linux på ett smidigt sätt. Jag kör samma lösning.
- bbauto
Jag menar så här: Jag har en bärbar jobbdator med WinXP + DOS med en stor hårddisk. Jag har också ett Portabelt 16GB USB-minne med ubuntu 9.04, när jag bootar med detta så automonterar jag hårddisken. I Nautilus och på skrivbordet har jag genvägar till Musik, Bilder, Video, Dokument mm Större filer lagras enbart under ntfs-partitionen ex. video, viktiga dokument fakturor(bilder) och annat jag alltid vill ha på fickan, syncar jag m.h.a en script (rsync). Sålunda kommer jag åt mina filer både från XP och Ubuntu (utan att Windows får tillgång till mina Linux-partitioner). Bootar jag mitt minne från en annan dator, så har jag alltid med mig det viktigaste och det mesta.wis skrev:Tack Palle-Kuling! Jo, det var precis vad HON var ute efter. .hidden-fil funkar galant och det ska vara mellanslag även på Vista-part.

Ah, smidigt. Nu bockar jag denna som löst. Tack för hjälpen!