Hej där.
Jag harinstallerat firefox 3.5 via synaptic men har efter det ett par frågor...
För det första har jag fått en engelsk version, vilket i och för sig inte spelar någon roll, men jag undrar ändå varför det blivit så? Finns det ingen svensk version till ubuntu än? För det andra så har jag fortfarande kvar den gamla versionen av firefox (den som kommer med Jaunty) och det gör att jag måste starta firefox 3.5 genom terminalen varje gång. Hur gör jag för att få ikonen under "program-->internet" och ikonen i min panel att referera till 3.5 istället för den gamla versionen? Jag har dessutom Cairo-dock och vil gärna kunna starta 3.5 därifrån också.
/Birko
Firefox 3.5 [Löst]
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Firefox 3.5 [Löst]
Senast redigerad av 1 Birkovic, redigerad totalt 6 gånger.
- xtr3m3
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Re: Firefox 3.5
Om du vill få den svenska versionen av firefox 3.5 så får du lov att kompilera den själv. Annars är det bara att vänta tills ubuntu 9.10 kommer. Har för mig att 3.5 följer med där.
När det gäller att få 3.5 att starta istället så får du göra lite ominställningar. Nu vet jag ju inte hur man skriver i terminalen för att starta 3.5 då jag själv inte använder den versionen.
1. Högerklicka på menyn och välj redigera menyer. Klicka dig vidare till internet och firefox. välj egenskaper och skriv in som du gör i terminalen + ett par saker till. T.ex.:
2. Gör likadant med ikonen i panelen. Högerklicka på ikonen och välj egenskaper tror jag det är. Har inga ikoner där själv så är osäker.
3. Högerklicka på firefox ikonen i cairo-dock och välj modify... Under command.... skriver du dit det du skriver i terminalen och klickar på ok.
Sen ska det vara klart.
När det gäller att få 3.5 att starta istället så får du göra lite ominställningar. Nu vet jag ju inte hur man skriver i terminalen för att starta 3.5 då jag själv inte använder den versionen.
1. Högerklicka på menyn och välj redigera menyer. Klicka dig vidare till internet och firefox. välj egenskaper och skriv in som du gör i terminalen + ett par saker till. T.ex.:
Kod: Markera allt
firefox-3.5 %u
3. Högerklicka på firefox ikonen i cairo-dock och välj modify... Under command.... skriver du dit det du skriver i terminalen och klickar på ok.
Sen ska det vara klart.

Birkovic!
Hur hittade du FF 3.5 i Synaptic?
Version 3.5 ligger i Universe-förrådet.thoase skrev:Birkovic!
Kolla System > Administration > Programvarukällor och där under första fliken bockar du i andra raden som slutar med (universe).
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Jag vill ha Firefox 3.5 på svenska. Därför laddade jag ner den direkt från Firefox sida: http://sv-se.www.mozilla.com/sv-SE/. Den kommer som en tar.gz fil. Den packar man upp.
Man får en mapp som heter firefox som man lämpligen lägger i Home.
Firefox startar man genom att dubbelklicka på firefox skriptet/programmet i mappen.
För att slippa bläddra efter Firefox varje gång man ska surfa skapar man en programstartare manuellt i panelen eller på skrivbordet. Man kan till och med få Firefox egen ikon på den.
Man behöver inte avinstallera sin gamla 3.1 Firefox, men man kan bara köra en åt gången. Inställningar, tillägg med mera förs över.
Jag vet inte om detta är ett godkänt sätt att installera Firefox 3.5 på. Det fungerar dock alldeles utmärkt.
Det enda jag inte fått att fungera är flash i 64-bitars Ubuntu. I 32-bitars är det inga problem.
EDIT: Ett litet problem är att det verkar som om man får sköta uppgraderingarna själv (ex 3.5.1 till 3.5.2). Tanka hem en ny version som ovan och ersätt den gamla.
Man får en mapp som heter firefox som man lämpligen lägger i Home.
Firefox startar man genom att dubbelklicka på firefox skriptet/programmet i mappen.
För att slippa bläddra efter Firefox varje gång man ska surfa skapar man en programstartare manuellt i panelen eller på skrivbordet. Man kan till och med få Firefox egen ikon på den.
Man behöver inte avinstallera sin gamla 3.1 Firefox, men man kan bara köra en åt gången. Inställningar, tillägg med mera förs över.
Jag vet inte om detta är ett godkänt sätt att installera Firefox 3.5 på. Det fungerar dock alldeles utmärkt.
Det enda jag inte fått att fungera är flash i 64-bitars Ubuntu. I 32-bitars är det inga problem.
EDIT: Ett litet problem är att det verkar som om man får sköta uppgraderingarna själv (ex 3.5.1 till 3.5.2). Tanka hem en ny version som ovan och ersätt den gamla.
-
Re: Firefox 3.5 [Löst]
Tack ska ni ha för hjälpen. Får se hur jag gör om jag väljer att köra svenskt eller engelskt. När det gäller hur jag hittade i synaptic så är svaren redan postade. 

-
Re: Firefox 3.5 [Löst]
Du kan få den svensk utan att kompilera själv genom att gå hit:
http://releases.mozilla.org/pub/mozilla ... /releases/
välj sedan din version av FF sedan "linux-i686/ sedan xpi/ välj sedan sv-SE.xpi och låt FF installera den sedan är det bara att starta om webläsaren så är den på svenska.
På problemet med flash i 64.bit finns en lösning här:
http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/se ... flash%2010
http://releases.mozilla.org/pub/mozilla ... /releases/
välj sedan din version av FF sedan "linux-i686/ sedan xpi/ välj sedan sv-SE.xpi och låt FF installera den sedan är det bara att starta om webläsaren så är den på svenska.
På problemet med flash i 64.bit finns en lösning här:
http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/se ... flash%2010