Kino krashar konstant
- flierman
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kino krashar konstant
Jag försöker importera och redigera lite film och ville undvika det i windows. Men kino krashar konstant, oavsett vad jag gör så krashar det eller låser sig helt random...inga felsvar eller vid någon speciell uppgift.
Det finns en nyare kino men jag vet inte hur jag ska installera den, http://www.kinodv.org/article/view/175/1/7/
Laddat hem och prövat att köra ./configure men får en massa felsvar...om pkg-configure och sen No package 'libdv' found som ej kan installeras...et.c. bla bla
Kan jag inte uppdatera den via pakethanteraren eller finns det något annat program som fungerar för samma sak?
Förstår faktiskt folk som säger att det är krångligt...firewire är inte aktiverat i Linux som default, Kino krashar för mig konstant i 3 olika distros som jag testat....här önskar jag att jag hade en MAC för Linux är way offside med videoredigering...way off Känns forntid
Det finns en nyare kino men jag vet inte hur jag ska installera den, http://www.kinodv.org/article/view/175/1/7/
Laddat hem och prövat att köra ./configure men får en massa felsvar...om pkg-configure och sen No package 'libdv' found som ej kan installeras...et.c. bla bla
Kan jag inte uppdatera den via pakethanteraren eller finns det något annat program som fungerar för samma sak?
Förstår faktiskt folk som säger att det är krångligt...firewire är inte aktiverat i Linux som default, Kino krashar för mig konstant i 3 olika distros som jag testat....här önskar jag att jag hade en MAC för Linux är way offside med videoredigering...way off Känns forntid
- xtr3m3
Re: Kino krashar konstant
Kolla felsvaren. Det kan leda dig till vilka paket du saknar och behöver installera innan du kan kompilera kino.

- flierman
Tack för tips men Kino verkar vara sjukt instabilt och jag har inget intresse av att installera något som jag inte kan ta direkt från pakethanteraren så jag har lagt in kdenlive som ser och verkar betydligt stabilare.
Dock måste jag vid varje start av datorn skriva in för att få firewire-eländet att fungera.
Kör på Kdelive men bara undrade allmänt då Kino verkar vara det mest instabila program jag någonsin anvndt.
Dock måste jag vid varje start av datorn skriva in
Kod: Markera allt
sudo chmod a+rw /dev/raw1394
Kör på Kdelive men bara undrade allmänt då Kino verkar vara det mest instabila program jag någonsin anvndt.
- flierman
Inte nog med att firewire inte är i funktion som standard...kdenlive, Kino och de andra halvdana programmen crashar konstant...Linux kan inte videoredigering....inte i närheten...dualboot med Win är och kommer att förbi ett krav för att kunna klara sig tyvärr
grrr...bara så less
grrr...bara så less
Senast redigerad av 1 flierman, redigerad totalt 9 gånger.
nyaste kdenlive fungerar faktiskt ganska bra till det du vill göra... du kan lägga till nyaste versionen i förråden från deras hemsida...
jag citerar vad farmfield sa i en annan tråd! detta fungerade för mig!
farmfield skrev:Rent praktiskt gör du det så här...
Tryck [alt]+[f2] och skriv in...
...och slå sedan in ditt lösen. Nu öppnas listan med dina förråd som ett textdokument med texteditorn gedit. Längst ner i detta textdokument lägger du nu till...Kod: Markera allt
gksudo gedit /etc/apt/sources.list
...och stänger och sparar sedan dokumentet. Gå sedan in i System->Administration->Pakethanteraren Synaptik och gör först en omläsning (uppdatering) av förråden med uppdateringsknappen. Sök sedan på kdenlive och installera den version (0.70) som nu finns i förråden. Uppdateringarna av programmet sköter sig sedan självt genom uppdateringshanteraren.Kod: Markera allt
deb http://ppa.launchpad.net/baudm/ubuntu intrepid main deb-src http://ppa.launchpad.net/baudm/ubuntu intrepid main
- flierman
Jag har version 0.7.3 installerad men instabilt som sjutton så med de erfarenheter jag har hittills av både Kino (som var ännu värre) och Kdenlive så kan jag inte håla på med så instabila prylar...alldeles för mycket jobb. Börjar köra Pinnacle Studio 12 ist...funkar och är stabilt...dock i Win men hellre det.
om du kör i win , kör sony vegas 9.0 pro! dubbelt så bra...
Utanför ämnet: vad är det för film du ska göra?
Utanför ämnet: vad är det för film du ska göra?
- flierman
Ska bara köra från DV-kameran åt mina föräldrar...klippa bort och sen konvertera från DV till DVD och slänga på en meny.
Vegas alltså...vill ha ett program som har ett enkelt gränssnitt...effekter och funktioner är sekundärt....Vegas eller Pinnacle då?
Vegas alltså...vill ha ett program som har ett enkelt gränssnitt...effekter och funktioner är sekundärt....Vegas eller Pinnacle då?
- ThinLizzy
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
jag har har en snarlik dator som dig, 3215w. jag har dragit över många filmer i kino och aldrig haft problem. har du startat kino via terminalen? där kan du oftast se vad som felar.
- flierman
Jag har kört in Linux Mint nu ist för Crunchbang Linux så ska göra ett försök till helgen och se om det består även i denna distro.
vegas är dubbelt så lätt som pinaccle , jag svär!flierman skrev:Ska bara köra från DV-kameran åt mina föräldrar...klippa bort och sen konvertera från DV till DVD och slänga på en meny.
- flierman
Faktiskt är jag nöjd med vad som helst bara det inte är under Linux då ingenting klarar av att fungera där..kdenlive och kino i 3 distar krashar konstant,,,katastrofalt!
Nån som vet varför inte firewire är igång efter en installation? Känns ju stenålder att behöva ge skrivrättigheter e.t.c via terminalen för att kunna importera via firewire...varför är stödet inte aktiverat och klart?
Nån som vet varför inte firewire är igång efter en installation? Känns ju stenålder att behöva ge skrivrättigheter e.t.c via terminalen för att kunna importera via firewire...varför är stödet inte aktiverat och klart?
- CryingFreeman
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Tyvärr är ju Video-området på Linux lite eftersatt. Om du vill registrera buggar i Kdenlive så kan jag hjälpa dig med det, kontakta mig via PM.flierman skrev:Faktiskt är jag nöjd med vad som helst bara det inte är under Linux då ingenting klarar av att fungera där..kdenlive och kino i 3 distar krashar konstant,,,katastrofalt!
Det är en säkerhetsrisk. Lägg med din användare i användargruppen "disk" så får du rättigheter klart och aktiverat från start.flierman skrev: Nån som vet varför inte firewire är igång efter en installation? Känns ju stenålder att behöva ge skrivrättigheter e.t.c via terminalen för att kunna importera via firewire...varför är stödet inte aktiverat och klart?
http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-207386.html
- flierman
Bra tips med användargruppen ang Firewire...ska testa.
Försöker med Sony Vegas och Pinnacle studios nu i Win....Sony vegas låser sig när man ske rendera...Pinnacle studio verkar perfekt...problemet är bara att man inte kan importera sina DV-filer eller nån annan typ av mediafil in i programmet...det är bara tomt i det enda valet jag finner.. "Importera media från enhet"..suck
Jag vill ju bara göra följande:
1. Importera från min Dv-kamera
2. Lägga till en meny
3. Bränna till DVD
Inte redigera, inga effekter...ingenting..bara köra över från DV till DVD med en meny...alla program jag testar är ju mer för professionell redigering och är absolut inte användarvänliga...totalt plottriga och otroligt svåra att komma in i....
Försöker med Sony Vegas och Pinnacle studios nu i Win....Sony vegas låser sig när man ske rendera...Pinnacle studio verkar perfekt...problemet är bara att man inte kan importera sina DV-filer eller nån annan typ av mediafil in i programmet...det är bara tomt i det enda valet jag finner.. "Importera media från enhet"..suck
Jag vill ju bara göra följande:
1. Importera från min Dv-kamera
2. Lägga till en meny
3. Bränna till DVD
Inte redigera, inga effekter...ingenting..bara köra över från DV till DVD med en meny...alla program jag testar är ju mer för professionell redigering och är absolut inte användarvänliga...totalt plottriga och otroligt svåra att komma in i....