Skärmsläckare går igång - mplayer[LÖST]

Problem med att spela musik, film osv.
Användarvisningsbild
xtr3m3
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Skärmsläckare går igång - mplayer[LÖST]

Inlägg av xtr3m3 »

Installerade nyss om mplayer då den jag hade slukade ram-minne. Nu har ett annat lika irriterande problem dykt upp. Har sökt på google och testat ett par av dom förslag jag hittat. Dock utan framgång.

Det första jag testade var detta: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=284804
Testade både att lägga in den i den sökvägen som anges. Dock fick jag skapa en egen bin-mapp då det inte existerade nån. Testade även att lägga den i usr/bin.

Sen har jag testat detta: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/152080
Testade att först lägga till detta i både /.mplayer/config och sen i /.mplayer/gui.conf:

Kod: Markera allt

-stopxscreensaver = "yes"
+stop-xscreensaver = "yes"
Sen har jag testat att lägga till detta i /.mplayer/config http://ocaoimh.ie/screensaver-vs-movies/:

stop-xscreensaver=1
Nån som vet hur jag får skärmsläckaren att inte gå igång?

*EDIT*

Hittade en sak som fungerar men tyvärr inte felfritt. Det är ett kommando man lägger in i mplayers config-fil som säger till skärmsläckaren att det är nått som körs. Det uppdateras var 30 sekund. Problemet är att varje gång det uppdateras så fryser bilden till 1-2 sekunder också.
Detta kan funka som en temporär lösning tills det att det finns en bättre. Dock så kan man ju lika gärna röra till musen då och då eller klicka på ctrl-knappen. Då slipper man att bilden fryser till.

Länken till scriptet: http://pengdeng.com/blog/2009/06/16/dis ... g-mplayer/
Senast redigerad av 3 xtr3m3, redigerad totalt 6 gång.
Bild
eyerouge
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Re: Skärmsläckare går igång - mplayer

Inlägg av eyerouge »

Inte för att det är en lösning, men kan du inte bara ställa in skärmsläckaren så att den slås på efter 2 timmar eller liknande? Risken för att din skärm ska bränna fast på den tiden är antagligen låg. Verkar var en bättre templösning än att se på film med hackande bilder.... ;)

Kör du förresten xcreensavern? Om inte så är det kanske därför mplayer inte fungerar smidigt med den. Om du kör den, vilken version och vilken skärmsläckare?
Bild
Användarvisningsbild
xtr3m3

Inlägg av xtr3m3 »

Ok. Kör skärmsläckaren som följermed installationen.

Enligt synsaptic har jag följande installerat:

xscreensaver-data 5.07-0ubuntu3
xscreensaver-gl 5.07-0ubuntu3
När det gäller vilken "skärmsläckare" jag använder så är det GLMatrix.
Bild
palle-kuling
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av palle-kuling »

Kör du gnome (vanliga ubuntu), då använder du troligen gnome-screensaver.
mplayer är ingen gnome applikation, så det gör inga extra ansträngningar att påverka gnome på något sätt. Du kan använda apt://gnome-mplayer istället.
Kör du mplayer-nogui versionen (den utan GUI) från en terminal el likn. kan du använda

gnome-screensaver-command -i -n mplayer <filnamn>
Senast redigerad av 2 palle-kuling, redigerad totalt 3 gång.
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!
Användarvisningsbild
xtr3m3

Inlägg av xtr3m3 »

Kör denna version av mplayer: http://www.lathund.nu/2009/07/26/instal ... v-mplayer/
Sen använder jag mig utav smplayer som gui.
Bild
palle-kuling

Inlägg av palle-kuling »

Utanför ämnet: Gjorde en snabb edit där, men tydligen är folk uppe den här tiden på natten, så jag postar om den nedanför din nya post.
mplayer i ubuntu's repos är "patchad" för att funka med gnome-screensaver/x-screensaver. där har vi ditt problem.

EDIT: tyvärr kan du inte använda gnome-mplayer med din egenkompilerade kompilerade version! (mplayer måste finnas installerad i apt's databas, om det inte gör det, installerar ubuntu mplayer från repo).
Användarvisningsbild
xtr3m3

Inlägg av xtr3m3 »

Hade mplayer från förrådet installerat men tyvärr så slukar den versionen allt mitt ram-minne efter en stund: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=204&t=41990
Bild
palle-kuling

Inlägg av palle-kuling »

Om du installerar en .deb med mplayer istället, så är den 1. förmodligen kompilerad med ubuntu's gnome-screensaver patch, och 2. du kan installera gnome-mplayer som ett gui alternativ (som deaktiverar gnome-screensaver).

Jag ser flera alternativ på launchpads PPA:
https://launchpad.net/~bdrung/+archive/backports
https://launchpad.net/~nvidia-vdpau/+archive/ppa
https://launchpad.net/~ricotz/+archive/ppa

Jag vet inte vilket jag ska rekommendera. Jag bara gjorde en sökning. Men kom ihåg att det kan vara bra att rensa systemet från den kompilerade verionen av mplayer först.
Användarvisningsbild
xtr3m3

Inlägg av xtr3m3 »

palle-kuling skrev:Om du installerar en .deb med mplayer istället, så är den 1. förmodligen kompilerad med ubuntu's gnome-screensaver patch, och 2. du kan installera gnome-mplayer som ett gui alternativ (som deaktiverar gnome-screensaver).

Jag ser flera alternativ på launchpads PPA:
https://launchpad.net/~bdrung/+archive/backports
https://launchpad.net/~nvidia-vdpau/+archive/ppa
https://launchpad.net/~ricotz/+archive/ppa

Jag vet inte vilket jag ska rekommendera. Jag bara gjorde en sökning. Men kom ihåg att det kan vara bra att rensa systemet från den kompilerade verionen av mplayer först.

Ska jag lägga till allt eller? Nvidia Vdpau är väl bara för geforce 8xxx och högre? Sitter med ett geforce 6600. Gillar smplayer så jag vill helst inte ha nått annat gui. Var inga problem med skärmsläckaren med den versionen i förrådet. Dock så slukar den ju ram-minne istället som är lika irriterande för mplayer kraschar tillslut och så får man starta om filmen ;D
Bild
palle-kuling

Inlägg av palle-kuling »

Testa mplayer här; https://launchpad.net/~bdrung/+archive/backports
Det han skriver på sitt PPA är att det är mest "backports", dvs officialla paket från karmic (9.10).

Vad menar du med lägga till? Du måste nödvändigtvis inte lägga till repo't. Du kan ladda ner .deb filen istället och installera "direkt" (om alla "dependencies" finns i Jaunty's repo's). Då slipper du allt annat han har i sitt repo.

OM, det nu är mplayer som är problemet, och inte smplayer. Men det vet nog du bättre än mig.
Användarvisningsbild
xtr3m3

Inlägg av xtr3m3 »

Tänkte jag behövde lägga till repos (eller vad det heter) i sources. Såg inte att man kunde ta ner dom so deb-filer :)
Ska testa sen. Har en film igång just nu.
Bild
Användarvisningsbild
xtr3m3

Inlägg av xtr3m3 »

Avinstallerade mplayer. Verkar som om både den jag kompilerat och den i förrådet var installerade. Sen installerade jag deb-filen. Skärmsläckaren går igång ändå.
Fungerade bra tidigare.
Bild
palle-kuling

Inlägg av palle-kuling »

Jag litar inte riktigt på att den version du kör är den från .deb filen, när du har en kompilerad version installerad.
Har du korrekt kört "sudo make uninstall" i katalogen du kompilerade mplayer ifrån? Detta bör göras *utan* att .deb versionen av mplayer är installerad.

Utanför ämnet: Jag brukar personligen avråda oerfarna användare att kompilera från källkod om dom inte vet hur det funkar i förhållande till resten av systemet. Men man kan ju iof aldrig lära sig om man inte testar. Kanske det vore bättre att testa under mindre desperata förhållanden dock?

Får du samma resultat, när du varit noga med att avinstallera och "installera om" allt korrekt, så kan vi testa en alternativ lösning som inte är ideal, men fungerande.
Högerklicka gnome menyn, och välj "edit", markera smplayer och välj "properties". Ändra

smplayer %f
till

gnome-screensaver-command -i -n smplayer %f
Användarvisningsbild
xtr3m3

Inlägg av xtr3m3 »

palle-kuling skrev:Jag litar inte riktigt på att den version du kör är den från .deb filen, när du har en kompilerad version installerad.
Har du korrekt kört "sudo make uninstall" i katalogen du kompilerade mplayer ifrån? Detta bör göras *utan* att .deb versionen av mplayer är installerad.

Utanför ämnet: Jag brukar personligen avråda oerfarna användare att kompilera från källkod om dom inte vet hur det funkar i förhållande till resten av systemet. Men man kan ju iof aldrig lära sig om man inte testar. Kanske det vore bättre att testa under mindre desperata förhållanden dock?

Får du samma resultat, när du varit noga med att avinstallera och "installera om" allt korrekt, så kan vi testa en alternativ lösning som inte är ideal, men fungerande.
Högerklicka gnome menyn, och välj "edit", markera smplayer och välj "properties". Ändra

smplayer %f
till

gnome-screensaver-command -i -n smplayer %f
Utanför ämnet: Jo det är sant det du skriver. Jag gillar att lära mig nya saker om linux och att kompilera är nog bra att kunna.

Jo jag körde sudo make uninstall. Har inte kompilerat så mycket men har gjort det några gånger tidigare.
Körde först make uninstall. Sen gick jag in i synaptic och avinstallerade mplayer där också. Sen installerade jag från deb-filen men fick göra om det då jag råkade installera mplayer med gui och det känns ganska onödigt att ha gui till den när man aldrig använder det ändå :)

Har lagt till det du föreslog. Får se om det fungerar :)

*EDIT*

Funkar inte. Smplayer vägrar starta.
Bild
palle-kuling

Inlägg av palle-kuling »

Ok, då kör vi lite kung-fu. Om du inte misstycker. Jag har inte så mycket annat att komma med.

Spara detta som smplayer-wrapper

#! /bin/sh

# stoppa gnome-screensaver
gnome-screensaver-command -i &
# spara PID (process id)
GPM_PID=$!
# kör smplayer, passa argument(en) vidare (finare ord för filerna)
smplayer "$*"
# döda processen, med PID numret vi fick ovan
kill ${GPM_PID}
Kopiera det till /usr/local/bin/

sudo cp smplayer-wrapper /usr/local/bin/
Gör det körbart!

sudo chmod +x /usr/local/bin/smplayer-wrapper
Gör samma sak som förut, redigera smplayer meny-alternativet, men den här gången, använd detta;

smplayer-wrapper %f
Jag har inte testat det, men det bör funka! :D
Användarvisningsbild
xtr3m3

Inlägg av xtr3m3 »

När jag ska kopiera den via terminalen kommer detta upp:

orrebo@x-inimus:~$ sudo cp smplayer-wrapper /usr/local/bin/
[sudo] password for orrebo: 
cp: kan inte skapa normal fil "/usr/local/bin/": Är en katalog

*EDIT*

Fanns ingen mapp i usr/local som hette bin så jag skapade en. Då gick det bra.

Det verkar fungera med scriptet. Vad exakt gör scriptet? Ungefär var 10:e minut så fryser bilden till 1 sekund (sen så har jag inte märkt nå mer av det. Kan ha varit en tillfällighet bara. Skriver mer om det händer igen). Är då ändå bättre än det andra jag provade för då frös den var 30:e sekund.

Nu verkar det vara löst iallfall :) Tack så mycket för hjälpen :)
Bild
Användarvisningsbild
xtr3m3

Inlägg av xtr3m3 »

Nu verkar inte skärmsläckaren gå igång alls. Stänger scriptet av skärmsläckaren permanent eller?
Bild
palle-kuling

Inlägg av palle-kuling »

Som sagt, det var ett otestat koncept från min sida. Men jag hittade problemet. Lägg till

gnome-screensaver-command -q
i slutet på scriptet. Jag antar att du vet hur du öppnar filer som du inte äger?

gksudo /usr/local/bin/smplayer-wrapper
eller om du gillar något mer "lightweight"

sudo nano /usr/local/bin/smplayer-wrapper
Jag älskar nano för små, enkla modifieringar. Du avslutar med ctrl+x o0ch väljer y som i "yes".

Som sagt, detta är ju lite överkurs, och även något man slipper om man kör grejerna direkt i från repot. Men vill man modifiera sitt system så får man bita ihop och trixa lite.
smplayer är ju inget "gnome progran" igentligen, så att det funkar med paketet från repo't är ju en bonus ubuntu's utvecklare givit oss.
Metoden oven är säkert inte helt skottsäker, men vi får hoppas att den funkar bra efter denna sista modifikation dock.
Lycka till!

EDIT: något bu bör testa, är att spela en fil, och öppna en annan från filhanteraren medans smplayer redan körs, så att smplayer börjar spela den istället. Sen avsluta, och se om skärmsläckaren funkar som vanligt efter det. Jag är lite osäker på det scenariot.
Användarvisningsbild
xtr3m3

Inlägg av xtr3m3 »

Nu har jag lagt till det.

1. Fungerar utmärkt om man tittar på en film och stänger av spelaren efteråt.
2. Fungerar inte om man har en film igång och öppnar en annan utan att stänga av spelaren först.
3. För min del spelar 2:an ingen roll då jag alltid stänger ner spelaren mellan två filmer :)
Bild
palle-kuling

Inlägg av palle-kuling »

Haha ok! :)
Men jag tänkte lite fel förut. Om du använder det jag klistrar in nedanför istället så ska det fungera fläckfritt (ta i trä...).
Observera att alla rader inte syns i fönstret (iaf inte för mig) så tänk på att scrolla ner lite så du får med allt.

#! /bin/sh

gnome-screensaver-command -q | grep "smplayer-wrapper" > /dev/null

if [ $? -ne 0 ]; then
	gnome-screensaver-command -i -n smplayer-wrapper &
	SAVED_PID=$!
fi

smplayer "$*"

if [ $SAVED_PID ]; then
	kill $SAVED_PID
	gnome-screensaver-command -q > /dev/null
fi
Ha så kul, och hoppas det funkar bra. Annars är det bara att skriva en rad!
Skriv svar

Återgå till "Ljud och video"