För att göra en lång historia kort. Jag har haft problem med att datorn fryser, vilket tvingat mig till en massa hårda omstarter. Det löste sig med en uppdatering till kernel 2.6.30-03. Hade lång uptime, inga låsningar/frysningar, allt flöt på som det skulle. Igår drog jag igång Skype för att prata med en vän i USA. Vad tror ni händer, jo... fläkten går på max hela tiden, datorn låser sig ett flertal ggr och beter sig allmänt konstigt. Efter att samtalet avslutades så är låsningarna/frysningarna tillbaka!!!
Nu har jag uppdaterat min kernel igen, denna gång till 2.6.30-04. Allt flyter på utan låsningar... sambandet verkar ganska övertygande, åtminstone för mig. Jag tänker definitivt inte dra igång Skype på den här datorn igen.
Testade Ekiga, men det verkar som om man måste ha ett headset för att få det att fungera, jag får i alla fall inget ljud tillbaka när jag kör testsamtalet. Dessutom finns inte Ekiga för Mac (som min vän i USA använder). Har kikat lite på Wengo, är det någon som har erfarenhet av det programmet? Det påminner om Skype i utseende, och verkar betydligt enklare att använda än Ekiga. Tacksam för hjälp med att hitta ett nytt program för att tala över nätet.
EDIT: Fick till slut ordning på "in"-ljudet i Ekiga. Ska försöka hitta en sip-kompatibel klient som funkar i OS X åt min vän i USA.
Skype sabbar min kernel!?!
- SlamsornasKung
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Skype sabbar min kernel!?!
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.