Har installerat om datorn och tröttnat på windows så jag tänkte att jag prövar Ubuntu. Allt har fungerat problemfritt tills jag skulle börja använda micen den fungerar inte i ljudinspelaren eller Skype har prövat att byta inställningar till OSS istället för ALSA men inget av det fungerar. Någon som vet hur det här kan lösas?
-->Problemlösning--->Nu var det här problemet löst följde en guide från Launchpad. https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/354707 där är länken. Hur man löser problement så det funkade för mig finns långt ner och är skrivet av DannyB och ligger på #18.
[LÖST] Micen fungerar inte alls.
[LÖST] Micen fungerar inte alls.
Senast redigerad av 2 bernie512, redigerad totalt 3 gång.
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
Re: Micen fungerar inte alls.
Hej Bernie...
Med lite tålamod kommer det säkerligen gå att lösa - det låter som en typisk småsak. Vi kan kanske börja med att ta reda på vad du har för datormodell, eller än hellre ljudkort. Berätta också om micen är något du kopplat dit själv via usb eller mic-uttag, eller om den är inbyggd i datorn (som t.ex. ofta är fallet på bärbara).
Har du verkligen testat alla inställningar du kan pilla med i ljudkontrollen (höger mus på ljudikonen i hörnet)? Du kan välja olika enheter samt olika flikar till varje enhet. Du kommer förmodligen vilja pilla på "inspelning". Kolla även så det inte finns en liten ikon med ett kryss för någon. Kolla även fliken "Alternativ". Kan som sagt finnas en hel del att pilla med.
Med lite tålamod kommer det säkerligen gå att lösa - det låter som en typisk småsak. Vi kan kanske börja med att ta reda på vad du har för datormodell, eller än hellre ljudkort. Berätta också om micen är något du kopplat dit själv via usb eller mic-uttag, eller om den är inbyggd i datorn (som t.ex. ofta är fallet på bärbara).
Har du verkligen testat alla inställningar du kan pilla med i ljudkontrollen (höger mus på ljudikonen i hörnet)? Du kan välja olika enheter samt olika flikar till varje enhet. Du kommer förmodligen vilja pilla på "inspelning". Kolla även så det inte finns en liten ikon med ett kryss för någon. Kolla även fliken "Alternativ". Kan som sagt finnas en hel del att pilla med.
- Pink Panther
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Jag vet att du redan har installerat Skype. Men följer du den här beskrivningen så finner du lite längre ner hur du gör med ljud, mic med mera.
http://my.opera.com/ubuntunerd1/blog/ho ... -in-ubuntu
Pink Panther
http://my.opera.com/ubuntunerd1/blog/ho ... -in-ubuntu
Pink Panther
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Linux Mint 18 Sarah
ljudet är integrerat i moderkortet men det står att det är ett Realtek ALC883. Micen sitter på ett Icemat headset som sitter inkopplat genom ljudingången. Ska läsa den texten snart svarar om det fungerar-
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
Att dra slutsatser om Micen just utifrån skype kan också vara lite knivigt: I Skype brukar man kunna ställa in lite i programmets inställningar, bl.a. vilken enhet du ska använda och om Skype ska styra över dina mer globala inställningar som gäller för resten av systemet. När du laddar hem skype finns det dessutom minst 4 olika versioner från deras hemsida: Ett paket för ubuntu, Dynamic, Static och Static OSS. För mig fungerar t.ex. bara "Static", trots att mitt ljudkort och mic fungerar. Kan vara värt att känna till...
Jag laddade ner ubuntuversionen så kan ju pröva de andra och se om de löser sig. Nu har jag även prövat micen med några olika program och inget av dem har fungerat så de får ta å leta runt lite å se om jag kan fixa det.