Inget internet med kabel

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Karn Evil 9
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inget internet med kabel

Inlägg av Karn Evil 9 »

Har en acer aspire one som bara kan ansluta till internet trådlöst. Enda gången det funkat med kabel var när XP var installerat. La ganska snabbt in Ubuntu och har även haft Fedora 11 på den men datorn reagerar inte om jag kopplar in nätverkskabel. Det trådlösa funkar däremot perfekt. Enligt Bredbandsbolaget så borde det vara tvärtom. Jag har testat hemma hos föräldrarna också men det är samma sak där inget händer efter att jag anslutit kabeln och det går inte att komma åt det trådbundna ens via nätverkshanteraren.
Har funderat på om nätverksporten kan ha gått sönder men det känns långsökt på en nästan ny dator. Sen vet jag inte hur samarbetsvilliga dom är när man ersatt win xp?

Hjälp!!!
Användarvisningsbild
ebbot
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Re: Inget internet med kabel

Inlägg av ebbot »

Det första jag skulle göra är att snabbt kolla att kabeln är ok och att allt är anslutet ok. Det vore ju dumt att sätta igång med en massa arbete om det bara vore det som strulade.

Det andra jag skulle göra är att starta från en "live-skiva" (exempelvis installationsskivan/fickminnet) och se om internet fungerar då. På min Aspire One fungerar det prima. Kolla det först.

Kolla om du får något felmeddelande när du ger följande kommando i ett terminalfönster (kopiera in, tryck retur, ge ditt lödenord och tryck retur igen).

Kod: Markera allt

sudo /etc/init.d/NetworkManager restart
Om det mot förmodan skulle vara nätverksporten så är det bara att ta bort Ubuntu och slänga in Windows igen så slipper du allt strul med det.
Tid över? Svara gärna på ett inlägg
Underskattad hjälp precis som denna och denna
Användarvisningsbild
toxic76
Kontakt:

Re: Inget internet med kabel

Inlägg av toxic76 »

Prova med att ändra MTU till 1492 det löste mitt problem med trådad anslutning.. Dock så har ja inte acer utan asus
men kan hända att dom använder samma trådlösa näverkskort
Bild
Bild
Bild
Bild
Skriv svar

Återgå till "Internet"