säkerhetskopiera med tarsnap

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

säkerhetskopiera med tarsnap

Inlägg av andol »

Tänkte att jag skulle tipsa om en alldeles förträfflig backuplösning vid namn Tarsnap. Har kört det på min privata server den senaste månaden, och utifrån de testar jag gjort så är jag mer än nöjd.

Tarsnap beter sig i princip likadant som gamla hederliga tar, med den "lilla" skillnaden att flaggan -f inte pekar på ett filarkiv, utan på ett (lokalt) krypterat nätlagrat arkiv. Mer specifikt så lagras ens data i Amazons S3-moln, via Tarsnaps server(ar).

Det riktigt fina i kråksången är att tarsnaps arkiv kör med snapshots på blocknivå. I korthet så innebär det att även om varje arkiv "innehåller" en fullständig uppsättning filer så blir den totala lagringen (per server, typ) bara ens unika mängd data. Oavsett i hur många arkiv man har samma fil så tar den ändå bara upp lagring en gång, typ.

Vad gäller kostnad så betalar man för det man använder, i lagring såväl som överföring. Lagring kostar 30 cent per gigabyte och månad. Överföringen går på 30 cent per gigabyte.

Notera att tjänsten fortfarande befinner sig i någon form utav beta-stadie. Detta åsyftar inte nödvändigtvis lösningens stabilitet och tillförlitlighet, utan mer att det fortfarande finns några kantiga hörn, samt att det i nuläget inte finns sådär överdrivet mycket till hemsida. För att få lite bakgrundsinformation om tarsnap blir det i sålunda praktiken till att läsa upphovsmannens blogg. Kan i synnerhet rekommendera inlägget Tarsnap public beta.

Värt att nämnas är att upphovsmannen, Colin Percival, är FreeBSD:s security officer. För egen del var det den avgörande detaljen som gjorde att jag kände att tarsnap kunde vara att lita på.

För frågor om att komma igång, installera, och sådär är det bara att hojta till. Har som sagt lagt ner en hel del tid på att utforska och testa tarsnap.
zoombywoof

Re: säkerhetskopiera med tarsnap

Inlägg av zoombywoof »

Jag är alldeles för paranoid för att lägga sådant jag är riktigt rädd om (mitt subversion repository t.ex :-) ) på något tjänst i "molnet". Man är ju inte GATANTERAD att kunna komma åt sin data exakt varje gång man vill, vad händer om Comhem har strul när jag behöver lägga tillbaka en restore en regnig dag när jag vill ha tillbaka grejerna för en ominstallation eller nått t.ex ?

och sådant man inte är så rädd om vill man ju knappast betala för att ha en säkerhetskopia av nånstans...

Men annars verkar det coolt 8)

/zw
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

Njae, vet inte om du tänker helt rätt där. Det går alldeles utmärkt att vara rädd om data, utan att för den sakens skull prioritera omedelbar tillgång till den. (Vill du ha exempel?) Däremot är kravet på återställningstid helt klart en faktor att ta hänsyn till då man designar en backuplösning.

Att du sen är paranoid vad gäller din data är däremot något jag helt kan sympatisera med. För egen del känner jag mig heller inte helt bekväm med att vara beroende utav en tredje part vad gäller mina säkerhetskopior. Ej heller upplever jag att jag själv har resurser nog för att täcka tillräckliga eventualiteter på området. Det därför jag för egen del säkerhetskopiarar lokalt såväl som off-site.
zoombywoof

Inlägg av zoombywoof »

well, lösningar som tarsnap och liknande, när man off-sajtar sina backuper till 3:e part är säkert bra för många (t.ex arkivering och liknande), men inte för mig. Jag skulle inte vilja ha den del av mitt data som jag betraktar som känsligt hos nån 3:part:are där jag inte har någon kontroll på den, jag kör nog vidare med rdiff-backup (för övrigt ett utmärkt backupverktyg) till en server i mitt eget "moln" ;) och sen lagrar jag årsbackuper hos syrran, OM huset skulle brinna ned. Och det data som jag inte betraktar som känsligt finns det ingen anledning att betala extra-pengar för att lagra undan.

men, bra att valmöjligheterna finns

/zw
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"