Tja!
Har nu slutligen beslutat mig för att åtminstone testa en linux dist. närmare bestämt Ubuntu efter alla dessa år av Windows användande, anledningarna till detta är många och dem känner ni säkert till lika bra som jag.
Så till frågan, eller snarare rådfrågningen. Jag har en dator med en 40GB HD som jag tänkte köra in Ubuntu på, men jag tänkte även lägga in WinXpPro. Så det jag tänkte var att dela upp hårddisken på tre partitioner, närmare bestämt 10GB Windows, 10GB UBuntu, och 20GB lagring. Jag tänkte börja med att installera Windows på en partition, och sedan installera Ubuntu på den andra (10GB) för att få till en dual boot. Så frågan är som följer: Vad tror ni bättre vetande om detta? Skulle detta fungera?
/J
Installation
Installation
Ja, det skulle fungera.
Se dock till att Inte välja NTFS på lagrings-disken, eftersom det skulle innebära att Ubuntu inte kan skapa några filer på den disken. FAT32 eller EXT2 är att rekomendera, där det senare kräver ett tredjepartsprogram för att fungera i Windows, men har flera fördelar jämfört med FAT32 som t ex hur stora filerna får vara som störst.
Se dock till att Inte välja NTFS på lagrings-disken, eftersom det skulle innebära att Ubuntu inte kan skapa några filer på den disken. FAT32 eller EXT2 är att rekomendera, där det senare kräver ett tredjepartsprogram för att fungera i Windows, men har flera fördelar jämfört med FAT32 som t ex hur stora filerna får vara som störst.
- Retardedpope
Installation
Du bör ha en swap-partition också, annars verkar det väl bra 

Installation
Whoa!
Installationen av Windows misslyckades (vilken otur..) så jag körde in Ubuntu på hela disken enligt vad installationen föreslog, vilket var en swap på 1.2GB en partition med Ubuntu. Var inte riktigt som jag hade tänkt mig, men det var sent och jag var trött...
Nu är jag iaf stolt användare av Ubuntu Linux och har ungefär 14 miljoner frågor, men det får nog bli en annan tråd. När man kommer från en windows-miljö och aldrig har använt Linux förr och så känner man sig rätt liten när man inte vet hur nånting fungerar... så om någon har några bra nybörjar tips så är det välkommet.
Installationen gick iaf klockrent, tackar för det!
Installationen av Windows misslyckades (vilken otur..) så jag körde in Ubuntu på hela disken enligt vad installationen föreslog, vilket var en swap på 1.2GB en partition med Ubuntu. Var inte riktigt som jag hade tänkt mig, men det var sent och jag var trött...
Nu är jag iaf stolt användare av Ubuntu Linux och har ungefär 14 miljoner frågor, men det får nog bli en annan tråd. När man kommer från en windows-miljö och aldrig har använt Linux förr och så känner man sig rätt liten när man inte vet hur nånting fungerar... så om någon har några bra nybörjar tips så är det välkommet.
Installationen gick iaf klockrent, tackar för det!