[LÖST]Egen färgmarkering i gedit eller geany?

Här diskuteras programmering och utveckling
Användarvisningsbild
cthulhu

[LÖST]Egen färgmarkering i gedit eller geany?

Inlägg av cthulhu »

Sitter och skriver ett skript till ett program, men färgmarkeringsfunktionen finns inte definerad i gedit eller geany och jag hade verkligen velat ha aoutomatisk färgmarkering av syntaxen i skriptet. det måste ju vara lätt att fixa?

Tittade lite i geany, många funktioner men man kan inte skapa nya "språk" eller färgmarkeringslägen. Däremot kan man ändra de som redan är fördefinierade. Tänkte att jag kunde ta och modda en av de redan existerande, men nej. Funkade inte. Den tycks märka om det är en C++ fil eller inte, testade även med LaTeX.

Finns det någon annan editor som har den funktionen jag efterfrågar?
Senast redigerad av 1 cthulhu, redigerad totalt 14 gånger.
Användarvisningsbild
dmz

Re: Egen färgmarkering i gedit eller geany?

Inlägg av dmz »

Vim! Nu skrev du inte vilket språk det gällde, men om vim inte skulle stödja det från början (då måste du koda något VÄLDIGT exotiskt) så går det lätt att fixa till i efterhand.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Användarvisningsbild
cthulhu

Inlägg av cthulhu »

Skulle bli chockad om någon hinner före mig att skriva en färgmarkerings-manick för detta skript-språket eftersom det är ett pyttelitet program (som ritar grafik med ASCII-symboler, skapat av EN person) med bara några hundra användare/beta testare, och på deras sida finns inget utlagt om färgmarkerings-manicker, inte ens programmets skapare har något så vitt jag vet.

tack för tippset dock. Står det i hjälpfilen till Vim hur man gör?
Användarvisningsbild
barzam

Inlägg av barzam »

Håller med. Vim brukar ge mig fin färgmarkering till alla filer jag editerar. Du kan stänga av och på den här funktionen genom att skriva i Vim

Kod: Markera allt

:syntax on
:syntax off
Kolonet framför syntax är viktigt, annars fungerar inte kommandot.
Användarvisningsbild
cthulhu

Inlägg av cthulhu »

barzam, jag vet inte riktigt om jag är med på vad koden handlar om. Har ju inte laddat ner Vim än, visserligen, men ang. färgmarkeringen så är det är inte av/på-funktion jag efterfrågar utan jag vill kunna göra en "custom" egen färgmarkeringsdefinition.

Men jag kanske förstår när jag börjar använda VIM.
Användarvisningsbild
barzam

Inlägg av barzam »

Här kan du läsa hur man gör, det ser ganska krångligt ut. Vim är ganska krångligt, men man kommer in i det :)
http://www.vim.org/htmldoc/usr_44.html
Användarvisningsbild
cthulhu

Inlägg av cthulhu »

Tack!
Precis vad jag letade efter, bortsett från att det är en del att sätta sig in i. Hade ju hoppats på att det bara gick att lista de 10-tal kommandona det nu gäller i en textfil tillsammas med färgen i HEX-kod typ, men det är som man säger:

vill man få fin
källkod får man lida pin.
Användarvisningsbild
cthulhu

Inlägg av cthulhu »

Jag har löst problemet, och fått exakt vad jag ville.
Man kan lägga till en egen fil i:
/usr/share/gtksourceview-2.0/language-specs/egenfil.lang

och genom lite trixning får man till slut ett eget färgmarkerings-språk.
För min del tittade jag på de andra *.lang filerna i katalogen vars syntax jag redan känner.

För själva färgerna kan man sedan skapa sitt eget tema och lägga med de andra i:
/usr/share/gtksourceview-2.0/styles/

Slutresultatet ser ni nedan:
(Och just det, när jag ovan var lite seriös och sade att det var ett "program" så menade jag ett spel... hehehe. (asciisector, kolla in det på: http://www.asciisector.net/ ))
Bilagor
AsciisecLang_scrot.png
AsciisecLang_scrot.png (136.83 KiB) Visad 964 gånger
Användarvisningsbild
barzam

Inlägg av barzam »

Ser riktigt bra ut! Ska pröva det senare idag :)

Det framgick inte riktigt av ditt svar om du använde vim eller nåt annat till slut? Kan du inte förklara lite utförligare hur du löste problemet?
Användarvisningsbild
cthulhu

Inlägg av cthulhu »

Oj, jag var kanske lite otydlig.
Nej, VIM började skrika något om broken dependencies, och eftersom jag inte har internet på min ubuntu-maskin är sådant svårt att åtgärda.

Körde därför på gedit. Genom att skapa en ny fil i
/usr/share/gtksourceview-2.0/language-specs/egenfil.lang
får man ett nytt "språk". I mitt fall kopierade jag c.lang till egenfil.lang och i denna pillade jag runt tills jag fick det som jag ville. Man kan säga att i denna filen definerar man alla kommandona och hur man gör kommentarer mm. Om man redan är bekant med något av språken så underlättar det mycket att titta på en sådan fil.

I huvudet i egenfil.lang definerar man i vilken undermeny man vill att gedit skall visa den, tex "Marking" "script" mm. kommer inte ihåg nu exakt.

Den färdiga filen ligger ute på:
http://www.asciisector.net/extra/asciisec.langifall du är intresserad.
Skriv svar

Återgå till "Programmering och webbdesign"