inloggning slutade fungera efter uppdatering [LÖST]

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
RichardA
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

inloggning slutade fungera efter uppdatering [LÖST]

Inlägg av RichardA »

Hej,
Pakethanteraren hoppade upp och ville jag skulle uppdatera lite paket. Jag klickade OK som vanligt. Noterade att den stannade på en viss uppdatering. Under 'details' så visade den att den stannade i fasen när den försökte stänga av/pausa någon del av kärnan för att göra en uppdatering. Jag lät det stå ett bra tag (30 min), men inget hände. Så jag stängde pakethanteraren. Lite senare försökte jag gå till 'suspend', men det funkade inte. Provade att stänga av datorn helt, men det funkade inte heller fullständigt, så jag fick göra en hard-off.

Vid uppstart kommer påloggningsrutan som vanligt. Jag skriver användarnamn och lösenord, men efter lösenordet så låser sig påloggningsrutan (gnome?). Jag kan komma till TTY2(-6) och där logga in textbaserat. När jag skriver användarnamn och lösenord så scrollar det snabbt framför mig "-bach: /dev/null: permission denied" många gånger. Sedan kommer prompten och jag är inloggad (?). Jag kan iaf browsa runt i filsystemet och hitta mina dokument och liknande.

Så, jag tänker att den misslyckade uppdateringen har sabbat några rättigheter som gör att systemet inte vill logga på mig som vanligt. Något måste återställas, men var?

All hjälp tas tacksamt emot då jag är ganska ny och är sällan i konsollen och knackar.

System:
Dell m1210 laptop
Ubuntu Intrepid Ibex, men uppdaterad via Synaptics till Jaunty Jackalope. (vilket jag senare lärt mig att man hellre ska göra en komplett ominstallation).

Mvh,
Richard
Senast redigerad av 1 RichardA, redigerad totalt 21 gånger.
Användarvisningsbild
RicchiH
Kontakt:

Re: inloggning slutade fungera efter uppdatering

Inlägg av RicchiH »

ett förslag är att du startar upp i recovery mode istället
och där väljer du xfix (detta är en automatisk grafikfixare)
alternativt skulle du kunna
välja ett alternativ som heter något i stil med reconfigure xorg
RichardA
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: inloggning slutade fungera efter uppdatering

Inlägg av RichardA »

Tack för hjälpen, det stämde precis!
Jag trodde inte det var grafiken som strulade, men det var det. Körde recovery och xfix. Sedan in i konsollen och körde "sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg". Bootade om och sedan fick jag ställa in så att Nvidia-drivrutiner används igen och sedan återaktivera Compiz-effekter.

Tack för hjälpen!
Användarvisningsbild
RicchiH
Kontakt:

Re: inloggning slutade fungera efter uppdatering [LÖST]

Inlägg av RicchiH »

Ingen orsak
Bra att man kan hjälpas åt här via forumet
nästa gång behöver jag kanske din hjälp
Ha det
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"