Beslöt att byta om till kubuntu - orsakerna var flera: amarok fungerade inte (bra) i ubuntu, datorn var på garantiservice, hårdskivan byttes ut och servickillarna på gigantti (elgiganten) tyckte jag skulle byta till vista. men kanske främst för att jag ville "lära" mig nåt nytt igen - när allt fungerar perfekt kommer känslan av att nåt borde hända...
Datorns fläkt blåser ut het luft allt vad den förmår, vilket fick mig att titta på systemövervakaren. Ett program som heter kio_imap4 körs i fem ex. och belastar processorn till 100 %. Dygnet runt. Försökte ändra prioriteter till lägsta för alla fem, men det hjälper inte.
Vad är kio_imap4? Kan jag avsluta prosesserna utan konsekvenser. Googlade litet, men jag fattar inte vad nördar begriper, d.v.s jag hittar bara sidor med för mig obegripliga listor och uppräkningar! De flesta sidor är dessutom engelskspråkiga och jag kan bara vardagsengelska.
Detta känns som ett problem. Har använt datorn både med Vista och Ubuntu och då flåsar inte fläkten alls på samma sätt.
Datorn är en 1½ år gammal Packard Bell, sj51 laptop som jag inte ämnar byta än.
Kubuntu går "het" p.g.a kio_imap4 [löst]
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kubuntu går "het" p.g.a kio_imap4 [löst]
Senast redigerad av 1 lillolle, redigerad totalt 21 gånger.
Re: Kubuntu går "het" p.g.a kio_imap4
Jag skulle avsluta dem alla och se om det funkar ändå. Om nåt går illa är det bara att starta om. Enligt vad jag kan hitta är det ett program som har med Kmail att göra. Använder du det?
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Terve!
kio_imap4 är en process som hanterar imap protokollet. Kde använder sig av kio. Det finns en kio för de flesta protokoll. Jag skulle tro att du använder dig av kmail med felaktiga kontoinstallningar. Har råkat ut för något liknande själv.
Du kan lungt slå ihjäl dessa processer. Starta om kmail.
kio_imap4 är en process som hanterar imap protokollet. Kde använder sig av kio. Det finns en kio för de flesta protokoll. Jag skulle tro att du använder dig av kmail med felaktiga kontoinstallningar. Har råkat ut för något liknande själv.
Du kan lungt slå ihjäl dessa processer. Starta om kmail.
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kiitos - Tack!
Tror jag byter ut kmail mot thunderbird (bara jag hittar det). Är van med thunderbird. K-mailet har vållat litet huvudbry, e-posten kommer sent o.s.v, kan vara p.g.a imap i.st.f pop3. DETTA problem har jag mer eller mindre struntat i då jag också använder webmai.
Tror jag byter ut kmail mot thunderbird (bara jag hittar det). Är van med thunderbird. K-mailet har vållat litet huvudbry, e-posten kommer sent o.s.v, kan vara p.g.a imap i.st.f pop3. DETTA problem har jag mer eller mindre struntat i då jag också använder webmai.
Re: Kubuntu går "het" p.g.a kio_imap4 [löst]
Ole hyvää.