Firefox Skriv ut Sidor =>blank sida

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Nilleb
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Firefox Skriv ut Sidor =>blank sida

Inlägg av Nilleb »

Om jag t.ex. gör en sökning på Eniro och vill skriva ut en viss sida från resultatet blir utskriften bara sidhuvud och fot, resten helt blankt. Hur fixa ut brödtexten?

Lite mer i detalj: Ubuntu 9,04. FF 3.0.11. alla föreslagna uppdateringar accepterade. Skrivare HP PSC950.

Via förhandsgranska ser jag att sida 2 är den intressanta, går in i Skriv ut Sidor: väljer 2 och Skriv ut.
Då får jag bara ut sidhuvud och sidfot enligt ovan.
(En Skriv ut funktion i Förhandsgranska vore kanske bra :D

Arkiv Skriv ut Alla Sidor ger i mitt exempel 3 sidor helt OK, nja i höger marginal saknas 2-3 tecken i sidhuvud o fot.
Det kan man leva med, går det att fixa så dess bättre :)

PS Har ändrat about:config i FF enl Bowmoreś tips paper_size.... att passa A4 och sänkt alla Letter.... eländen. DS

OBS Signatur färg grön!
NilleB / Ubuntu 18.04. med Mate, LXDE
eyerouge
Kontakt:

Re: Firefox Skriv ut Sidor =>blank sida

Inlägg av eyerouge »

1. Är det bara den sidan du har problem med beror det antingen på FF och/eller sidans CSS för utskrifter (vilken inte bör vara samma som det du ser på en skärm om sidan är skapad av folk med koll).

2. Har du samma problem om du skriver ut till fil istället?
Bild
Nilleb

Inlägg av Nilleb »

1. Testade utskrift av sida 2(3) på den här sidan => helt OK. Har dock tidigare haft samma utskriftproblem men kan inte komma ihåg vilka hemsidor som strulade.

2. Utskrift till fil av Eniro exemplet ger samma problem som beskrivet förut dvs sidhuvud och fot. Tji text.
eyerouge
Kontakt:

Inlägg av eyerouge »

3. Får du samma problem med andra browsers, t.ex. Opera?
Bild
Nilleb

Inlägg av Nilleb »

3. Har inte testat annat än FF i Ubuntu.
I Vista har jag också FF men IE finns ju att testa om man nu ska starta Win. Win använder jag numera bara till Garmins GPS mjukvara. Är det någon vits att testa i Windows ?
eyerouge
Kontakt:

Inlägg av eyerouge »

Det är "mer vits" att först testa i andra browsers i Ubuntu, innan du testar i Windows. :)

Ladda hem och installera t.ex. Opera, det är gratis.

Vore kull att veta om det är FF som gör något konstigt när man väljer just en enskild sida som ska skrivas ut och sidan har element som finns just på den enirosidan du ville åt. (Jag förmodar att du testat skriva ut sida x av flera andra sidor på någon helt annan hemsida och att det fungerade)

Förresten, om du ger mig en exak url och anvisning på precis vad du försöker skriva ut kan jag även försöka på 2 maskiner här hemma, i Ubuntu. Kör Jaunty på dem.
Bild
Nilleb

Inlägg av Nilleb »

Opera m.m. jobbar på det :)

Exempel på url, (valde ett vanligt efternamn och en ort i BD för test):
http://personer.eniro.se/query?what=wp& ... treet_name

En ny iaktagelse: Eniro gav 5 sidor träffar sorterat på adress, 1:a sidan gatuadress t.o.m. Drottninggatan 47E.
Förhandsgranska ger 3 sidor med träffar bara på sida 2, adresser t.o.m. Aprikosvägen 20?

Testade utskrift från den här sidan 4(5), gick utmärkt (förutom missade 2-3tecken till höger i sidhuvud o fot).
sr.se poddradio utskrift 4(4) OK som ovan.
eyerouge
Kontakt:

Inlägg av eyerouge »

Din URL >>

FF 3.0.11: http://eyerouge.com/arkiv/eniro.pdf
Opera 9.64: http://eyerouge.com/arkiv/opera.pdf

Som du ser är det ett problem med FF, Opera klarar det rätt mycket bättre. Sedan kan det tilläggas att sidan inte alls är speciellt välkodad för att printas - Eniro har helt enkelt inte lagt ner tid på att den ska komma ut på ett vettigt sätt. Faktum kvarstår dock att just sättet de har skrivit den på kombinerata med FF verkar leda till en del problem. I mitt fall printades inte ens alla resultaten ut, vilket får mig att undra om de använder java eller något annat för att visa resultaten och paginera dem.
Bild
Nilleb

Inlägg av Nilleb »

Bra, stort tack för utredningshjälp :D

Jag fick precis samma resultat med Eniro/FF. Tom sida, en sida med resultat å en tom sida :'(

Skickade en e-post till Eniro om problemet innan jag startade den här tråden, få se om det ger något. :-\

En from förhoppning är att sidkonstruktörerna tänker på att alltid ha med en utskrifts vänlig version.

Finns det något att göra för att lösa detta i FF?
En pdf liknade funktion i FF vore toppen, bra förhandsgranskning med möjlighet att skriva ut akuell sida direkt.
Själv är jag helt rudis på knacka kod, så det blir att avvakta en bättre lösning.

Kanske jag byter till Opera om utskrifts strulet går mig på hjärnan ;D
Skriv svar

Återgå till "Internet"