SR:s webbradio [LÖST]

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
yellowhouse
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

SR:s webbradio [LÖST]

Inlägg av yellowhouse »

Halloj, hur få SR:s webb radio att fungera? Nu snurrar endast arkiv filerna som är skapade i RealPlayer.
Senast redigerad av 1 yellowhouse, redigerad totalt 21 gånger.
Användarvisningsbild
micke_nordin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: SR:s webbradio

Inlägg av micke_nordin »

Jag använder mozilla-plugin-vlc till firefox.

Det funkar bra för mig på SRs webbradio.

/Micke
thoase

Inlägg av thoase »

Kolla här; http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=80&t=20079. Där finner du info hur du lägger till ALLA SR webbradiokanaler och reklam radiostationer till den förra(och mycket bättre) versionen av Amarok.

Scriptet det pratas om i detta inlägg är skapat för Amarok 1.4 och jag tror att det bara funkar med den.

För att installera den gamla versionen av Amarok(1.4) kolla här; http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=204&t=38585.
Pavel
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pavel »

Jag lyckades få alla SR:s kanaler + Nordiska i en radio Screenlet som läggs på skrivbordet med hjälp av den här tråden: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=39685.
yellowhouse

Inlägg av yellowhouse »

Thanks! Körde in pluginen, går till webbradion, ser ut att starta, hämtar playlist, den går över till Playing --> börjar försöka spela men sen kommer "connect error, connection refused".
Är bara på min tredje dag i Ubuntu världen så jag har inte riktigt ännu kommit in i alla finesser ;-).
yellowhouse

Inlägg av yellowhouse »

Tadaa! Tack Pavel för Screenlets tipset. Nu fungerar det! Startar upp med viss fördröjning men annars ok. :)
Pavel
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pavel »

Jättebra att du fick det att funka! Jag hade litet dåligt samvete för att jag bara hänvisade till en länk utan närmare instruktion.
Vad menar du med att den startar med viss fördröjning? Den ska starta blixtsnabbt (nästan i alla fall).

Du har ju lyckats installera screenletsen och fått igång den. Du kan mixtra en del med inställningar och hur den startar, kanske är det detta du menar med att den är fördröjd? Om du klickar på screenlet symbolen (den blå romben du bör ha i övre panelen) och går ner till radioscreenleten och klickar på den kan du nere till vänster välja att kryssa i Start/stop och Auto start at login. Då kommer screenleten att ligga på skrivbordet direkt när du startar datorn. Då är det bara att klicka igång den. Om du högerklickar på skrivbordsikonen och väljer alternativ under Window reglerar du hur den uppför sig. Jag brukar välja Sticky så att den finns på alla skrivbord och Keep below så att den lägger sig under de andra fönster jag arbetar i, men sådant är ju smaksaker.

Jag tror också att du bör ha programmet mplayer installerat för att det ska funka problemfritt. Du har förmodligen det redan, men du kan ju kolla på menyn Program - Lägg till/Ta bort och sök på mplayer. Där ska du få upp Filmspelaren Mplayer överst. Om den inte är installerad (förbockad) så bocka i och klicka på verkställ ändringar längst ner till höger. Stäng programinstalleraren. Testa om din radion fungerar bättre nu, kan behöva utloggning först.

Jag hoppas att något av detta hjälper dig, annars får du hojta till om var du har din fördröjning så ska jag försöka hjälpa till att snabba på din radio!
Skriv svar

Återgå till "Internet"