Server- och desktop-dator på samma ip? [LÖST]
Server- och desktop-dator på samma ip? [LÖST]
Jag har tänkt att sätta upp en server hemma, men har bara en ip-adress från Bredbandsbolaget. Problemet är att jag vill ha min desktop-dator och min server-dator anslutna samtidigt. Frågan är om det går? Vilken dator kommer isf en annan dator på Internet få kontakt med, min server eller min desktop? Jag har ingen router utan enbart Bredbandsbolagets "modem" med 4 uttag för olika datorer. Hur gör jag för att sätta upp en server och samtidigt använda min uppkoppling för vanligt bruk?
Senast redigerad av 2 ubot, redigerad totalt 8 gång.
- Rasmus
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Re: Server- och desktop-dator på samma ip?
Troligtvis agerar modemet även router, då kommer du att få forwarda olika portar till rätt intern ip. Om den inte kan aggera router får du använda servern som det, för att göra det möjligt måste du ha två nätverks kort.
Hm, två nätverkskort i servern menar du, eller vad? Jag har ju en server-dator och en desktop-dator så två nätverkskort har jag ju annars. Om modemet forwardar olika portar till olika datorer, hur gör man då för att nå rätt ip om man tex ska besöka servern från Internet och skriva in adressen i adressfältet på webbläsaren?Rasmus skrev:Troligtvis agerar modemet även router, då kommer du att få forwarda olika portar till rätt intern ip. Om den inte kan aggera router får du använda servern som det, för att göra det möjligt måste du ha två nätverks kort.
Med Bredbandsbolaget brukar man få tillgång till 4 riktiga IPnummer, dvs du kan koppla in 4 olika datorer direkt kopplade till nätet.ubot skrev:Jag har tänkt att sätta upp en server hemma, men har bara en ip-adress från Bredbandsbolaget.
- Rasmus
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Två i servern ja, en ingående direkt från modemet och en intärn. Om du tex. ska ha en webbserver får du forwarda port 80 till servern (forutsatt att du har en router i modemet, annars vet jag inte hur det funkar).ubot skrev: Hm, två nätverkskort i servern menar du, eller vad? Jag har ju en server-dator och en desktop-dator så två nätverkskort har jag ju annars. Om modemet forwardar olika portar till olika datorer, hur gör man då för att nå rätt ip om man tex ska besöka servern från Internet och skriva in adressen i adressfältet på webbläsaren?
@Rune.K interessant, hur fungerar det i praktiken? Har man två modem konfade med olika ip?
Aha, bra. Jag får testa och koppla in en dator i ett annat jack och se om mina två datorer får olika ip-nummer. Det hade ju varit smidigt. Hur är det egentligen med en dator som aldrig stängs av, men som går in i suspend/hilberation, får den ett nytt ip när den startar upp eller behåller den ett och samma dynamiska ip även under hilbernation?Rune.K skrev:Med Bredbandsbolaget brukar man få tillgång till 4 riktiga IPnummer, dvs du kan koppla in 4 olika datorer direkt kopplade till nätet.ubot skrev:Jag har tänkt att sätta upp en server hemma, men har bara en ip-adress från Bredbandsbolaget.
Jag tror den tappar IP vid hibernate.
Man kan använda sej av "dyndns" när man har dynamiskt IP > www.dyndns.org , det är gratis...
Man kan använda sej av "dyndns" när man har dynamiskt IP > www.dyndns.org , det är gratis...
I know, I know. Tack iaf. Jag ska göra ett försök idag. Jag ska fixa en extra nätverkskabel och registrera min ip mot ett namn hos dyndns så får vi se hur det går.Rune.K skrev:Jag tror den tappar IP vid hibernate.
Man kan använda sej av "dyndns" när man har dynamiskt IP > http://www.dyndns.org , det är gratis...
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Det är alltid bra att sitta bakom en bredbansdelare/nat-router oavsett om man får ett eller flera ip-nummer från sin isp.ubot skrev:Jag har tänkt att sätta upp en server hemma, men har bara en ip-adress från Bredbandsbolaget. Problemet är att jag vill ha min desktop-dator och min server-dator anslutna samtidigt. Frågan är om det går? Vilken dator kommer isf en annan dator på Internet få kontakt med, min server eller min desktop? Jag har ingen router utan enbart Bredbandsbolagets "modem" med 4 uttag för olika datorer. Hur gör jag för att sätta upp en server och samtidigt använda min uppkoppling för vanligt bruk?
Den där bredbanddelaren tar bort rätt mycket skräptrafik som annars skulle hamna på ditt lokala nätverk.
Sedan öppnar du upp och pekar ut t.ex. att ip=XXX ska få all inkommande trafik för port=XX,
och all annan trafik stoppas i dörren.
/Johan
Hm, skräptrafik? Vad menas egentligen med det? Jag har två datorer som båda är uppkopplade mot Internet, men den ena datorn ska fungera som en server medan den andra är en vanlig desktop-dator. Bör jag ändå köpa en bredbandsdelare/NAT-router?jsiei97 skrev:Det är alltid bra att sitta bakom en bredbansdelare/nat-router oavsett om man får ett eller flera ip-nummer från sin isp.ubot skrev:Jag har tänkt att sätta upp en server hemma, men har bara en ip-adress från Bredbandsbolaget. Problemet är att jag vill ha min desktop-dator och min server-dator anslutna samtidigt. Frågan är om det går? Vilken dator kommer isf en annan dator på Internet få kontakt med, min server eller min desktop? Jag har ingen router utan enbart Bredbandsbolagets "modem" med 4 uttag för olika datorer. Hur gör jag för att sätta upp en server och samtidigt använda min uppkoppling för vanligt bruk?
Den där bredbanddelaren tar bort rätt mycket skräptrafik som annars skulle hamna på ditt lokala nätverk.
Sedan öppnar du upp och pekar ut t.ex. att ip=XXX ska få all inkommande trafik för port=XX,
och all annan trafik stoppas i dörren.
/Johan
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Tja, all trafik som alla gamla windows trojaner och dyl skapar.ubot skrev: Hm, skräptrafik? Vad menas egentligen med det?
all trafik som div script kiddies genererar med sina leksaker
osv osv
förvånansvärt mycket trafik faktiskt...
och även om 99% av skräptrafiken inte är farligt för en Linux burk, så är ett visst mått av försiktighet är alltid bra för den sista procenten kan vara lite jobbig

Du bör alltid ha dina datorer bakom en branvägg som stoppar allt som är oönskat,ubot skrev: Jag har två datorer som båda är uppkopplade mot Internet, men den ena datorn ska fungera som en server medan den andra är en vanlig desktop-dator. Bör jag ändå köpa en bredbandsdelare/NAT-router?
att köpa en bredbandsdelarare är en ganska billig och enkel lösning (ca 400kr).
Men om du vet vad du gör kan du åstadkomma nästan samma sak med en mjukvarubrandvägg (t.ex. iptables)...
men som sagt, då gäller det att du vet vad du gör!
Mvh Johan