Mp3-spelare, förslag.

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
SlamsornasKung
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Mp3-spelare, förslag.

Inlägg av SlamsornasKung »

Tänker överge iPoden. Börjar tröttna på hur Apple "låser in" sina kunder mer och mer (men det har ni säkert avhandlat i flera trådar redan!).

Så, min fråga till er är om ni kan rekommendera en annan, lika bra eller bättre spelare, som fungerar utan strul med Ubuntu (eller någon annan Linuxdist för den delen). Har alltid använt iPod, så jag är tacksam för förslag då jag inte har koll på några andra tillverkare.

Bästa hälsningar,

SK.
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
Användarvisningsbild
dmz

Re: Mp3-spelare, förslag.

Inlägg av dmz »

Jag kör med en sandisk sansa clip med hörlurar som kostar 7 gånger så mycket som spelaren. Riktigt, riktigt bra ljud levereras, och så i perfekt storlek (dvs, så liten som möjligt).
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Ska du ha lite kvalitet på musiken så ska du ha en spelare som kan spela upp flac och ogg.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Jag är också lite sugen på att ersätta min iPod jag köpte på stenåldern. Har dock inte hittat någon som är lika bra eller bättre tyvärr. Vore kul om det faktiskt finns något alternativ där ute, men det är faktiskt riktigt tveksamt.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

iriver E100 8GB
Häftig spelare som täcker upp alla dina behov av portabel film och musik! Du ser film och styr spelaren via en 2,4" stor färgskärm (320x240 pixlar). Tack vare inbyggda stereohögtalare (2x1W) behöver du inte alltid använda hörlurar! Det går även bra att se på bilder eller läsa textfiler. Vill du höra musik? E100 spelar en mängd format, bl.a. högkvalitativa FLAC! Tröttnar du på den egna musiken finns en inbyggd FM-radio med inspelningsfunktion. Det går också att spela in via en inbyggd mikrofon, eller en extern om du ansluter en sådan. Mikrofonuttaget fungerar också som en ljudingång, så du kan spela in från t.ex. en CD-spelare (WMA). Det inbyggda minnet kan du enkelt utöka med microSD-minneskort (max 4 GB, köpes sep). Ett inbyggt, laddbart batteri ger upp till 17 h musik- eller 5 h videouppspelning per laddning. Ljudformat MP3/WMA/ASF/OGG/FLAC. Videoformat WMV9/MPEG4/XviD SP. Elva EQ-lägen varav ett är ställbart. För Win XP/Vista. Ansluts via USB2.0. Mått 93x48x11 mm. Vikt 59 g. Lev inkl hörlurar och USB-kabel.

Pris: 1199.00 kr

ELLER:

iriver Spinn 8GB
Ännu en hi end-mediaspelare från kvalitetstillverkaren iriver! En höjdare både på ut- och insidan. Skärmen, som är av den överlägsna AMOLED-typen, består av 480x272 pixlar och har en yta på 3,3". Betraktningsvinkeln är hela 180°! Rör dig i menyerna gör du via att klicka direkt på skärmen eller vrida på ett hjul. Varje val du gör bekräftas med en mycket lätt vibration! Stöd för stereo-Bluetooth låter dig lyssna via trådlösa Bluetooth-hörlurar. Ljudbilden maxas och förfinas via SRS WOW, en fembands EQ och flera fördefinierade EQ-lägen. Inbyggd FM-radio. Inspelning kan ske från radion och via en inbyggd mikrofon. Givetvis går det att titta på foton. Ett inbyggt, laddbart batteri ger upp till 25 h musik- eller 5 h videouppspelning per laddning. Musikformat MP3/WMA/ASF/OGG/FLAC/APE samt WMA DRM. Videoformat WMV9 SP/MPEG4 SP/XviD SP. För Win 2000/XP/Vista. Ansluts via USB1.1/2.0. Mått 99x51x11 mm. Vikt 70 g. Lev inkl hörlurar, USB-kabel och programvara.

Pris: 1999.00 kr
Användarvisningsbild
philip5
HC-IRCare
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av philip5 »

jag köpte en sandisk sansa clip åt min flickvän och jag måste säga att man får väldigt mycket för pengarna utan att behöva plundra hela plånboken. Visst finns det säkert flashigare prylar men vill man ha en liten ganska billig sak med överraskande bra ljud i så är nog sandisk sansa clip inte helt fel. Vill man kräma ur den lite bättre upplevelse så kan man lägga en slant på bättre hörlurar så som dmz verkar ha gjort.
-------------------------------------------------------------
Min PPA för Ubuntu: http://launchpad.net/~philip5
Twitter: http://twitter.com/philip_johnsson
IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se
Användarvisningsbild
Sundberg

Inlägg av Sundberg »

philip5 skrev:jag köpte en sandisk sansa clip åt min flickvän och jag måste säga att man får väldigt mycket för pengarna utan att behöva plundra hela plånboken. Visst finns det säkert flashigare prylar men vill man ha en liten ganska billig sak med överraskande bra ljud i så är nog sandisk sansa clip inte helt fel. Vill man kräma ur den lite bättre upplevelse så kan man lägga en slant på bättre hörlurar så som dmz verkar ha gjort.
Kör en klassisk "+1" på det inlägget av min granne (I underbara Uppsala är alla som en stor familj).
Gjorde faktisk samma sak som philip5 och shoppade en Sandisk sansa clip till min bättre halva och den är verkligen kompetent. Själv gick jag och köpte en IPOD Classic 120GB häromveckan så SlamsornasKungs inlägg var väl inte sådär jättekul att läsa ;-) Men jag behöver utrymme för min musik, så det var det enda alternativet.
Dock finns ju då inte möjligheten till bilder eller film på en sandisk sansa clip.
Ubuntu 10.04 x86 @ AMD Athlon 64 3200+, TwinMos 2048MB PC3200 DDR SDRAM, Nvidia GeForce 6600GT (256MB, PCI-E), SB Audigy 2.
Användarvisningsbild
SlamsornasKung

Sundberg skrev:Själv gick jag och köpte en IPOD Classic 120GB häromveckan så SlamsornasKungs inlägg var väl inte sådär jättekul att läsa ;-) Men jag behöver utrymme för min musik, så det var det enda alternativet.
Hej Sundberg!

Ett förtydligande; jag gillar hur iPoden ser ut, och hur den kontrolleras. Det jag inte gillar är att du som användare är tvingad att använda iTunes, och till viss del dessutom Apples hörlurar!

Eftersom jag mer och mer lutar åt att skrota Apple (det är antagligen föremål för en egen tråd!), så känns det naturligt att hitta en spelare som fungerar med valfri Linuxdist.
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
Användarvisningsbild
Rasmus
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rasmus »

Kollade på produktsidan till sansa clip
Capacity playback matrix
1GB*

MP3

Hours of music stored on device**

15

Number of Songs

250

WMA

Hours of music stored on device**

32

Number of Songs

500

**Songs: Approximation based on 4 minute songs at 128 kbps MP3.
Approximation based on 4 minute songs at 64 kbps WMA.
Hur får som ihop det där? är en fyra minuters wma längre än en fyra minuters mp3? :P

EDIT: Jag har flr mig att jag läst om folk som bytt os på sina ipodar så att den funkar "som den ska"
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Notera att du även kan spela flac med den.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

dmz skrev:Notera att du även kan spela flac med den.
flac-filer är ju väldigt bra, men kräver mer utrymme än mp3. Hur mycket minne har spelaren? Finns det spelare förutom ipod som har hyfsat mycket minne?
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

vulfgar skrev:
dmz skrev:Notera att du även kan spela flac med den.
flac-filer är ju väldigt bra, men kräver mer utrymme än mp3. Hur mycket minne har spelaren? Finns det spelare förutom ipod som har hyfsat mycket minne?
Min har 2G, men jag köpte den minsta modellen som fanns då. Finns upp till 16G tror jag.
Användarvisningsbild
SlamsornasKung

Går Sandisk Sansa att använda även som vanliga flashminnen (d.v.s. en portabel liten hårddisk), och var hittar man en dylik i centrala Stockholm?
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

En Flac-fil ligger på ca: 30 Mb

Dela 8 Gb i 30 Mb så vet ni hur många Flac-låtar som får plats på 8 Gb

;)
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

SlamsornasKung skrev:Går Sandisk Sansa att använda även som vanliga flashminnen (d.v.s. en portabel liten hårddisk), och var hittar man en dylik i centrala Stockholm?
Yep.
Användarvisningsbild
Rasmus

Inlägg av Rasmus »

Harlekin33 skrev:En Flac-fil ligger på ca: 30 Mb

Dela 8 Gb i 30 Mb så vet ni hur många Flac-låtar som får plats på 8 Gb

;)
Inte så farligt, mp3 filer ligger ju runt 20MB
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Nja.

En mp3-låt i 128 kilobit/s ligger på ca: 3,5 MB
Användarvisningsbild
Rasmus

Inlägg av Rasmus »

Harlekin33 skrev:Fel.

Jag trodde man skulle kunna lyssna på musiken också? Då krävs det ju minst 320kbit (iaf. när vi snackar mp3) Sen har men ju lite id3 samt albumomslag bundlat...

EDIT: sen tycker jag inte radiolåtlängden på 2 min är godkänd, en låt ska vara 4-5min
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Rasmus skrev:
Harlekin33 skrev:Fel.

Jag trodde man skulle kunna lyssna på musiken också? Då krävs det ju minst 320kbit (iaf. när vi snackar mp3) Sen har men ju lite id3 samt albumomslag bundlat...

EDIT: sen tycker jag inte radiolåtlängden på 2 min är godkänd, en låt ska vara 4-5min
Kolla majoriteten av låtarna på limewire/frostwire/imesh och gud vet vad alla ställen heter.

Nästan alla mp3-låtar är i 128 kilobit/s = 99%

Helt värdelöst IMO!

Bah!
Användarvisningsbild
Sundberg

Inlägg av Sundberg »

SlamsornasKung skrev:Går Sandisk Sansa att använda även som vanliga flashminnen (d.v.s. en portabel liten hårddisk), och var hittar man en dylik i centrala Stockholm?
Jag köpte faktiskt min (eller gummans) på teknikmagasinet i Stockholm, men de verkar inte sälja den längre.. (alt. är den slut på lager?) :/
Det finns några olika modeller och jag är inte så hajj på vilka butiker som ligger i centrala Stockholm, men här är en lista där du snabbt kan kolla själv:
http://www.prisjakt.nu/search.php?s=sandisk+sansa+clip
Klicka på priset för att se vilka som säljer den. En del säljs av 1 butik, andra av 30..
Ubuntu 10.04 x86 @ AMD Athlon 64 3200+, TwinMos 2048MB PC3200 DDR SDRAM, Nvidia GeForce 6600GT (256MB, PCI-E), SB Audigy 2.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"