Tjabba !
Tänkte installera om ubuntu på datorn. Det som är på servern är vsftpd där jag kört då ftp server med mina filer så har många hårddiskar på den servern med massa viktigt info. Om jag nu installerar om ubuntu kommer jag fortfarande åt dessa diskar med informationen på efter ominstallationen?
Sedan om jag säkerhets kopierar alla kataloger som ligger i home katalogen till en extern hårddisk kan jag komma åt dessa filerna sedan då i windows tex om jag har formaterat disken till fat32 eller blir det krångel med skrivrättigheterna ?
/Force
Hur fungerar det vid ominstallation ?
- Forcevision
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
Hur fungerar det vid ominstallation ?
Http://www.jernstedt.me Från otränad till tok tränad och följ mig på facebook http://www.facebook.com/jernstedt.me
- CryingFreeman
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Hur fungerar det vid ominstallation ?
Jag antar att din server inte är samma dator som du ska installera om ubuntu på? Då räcker det att du kommer ihåg lösenorden och har rätt program för att komma åt grejerna, alltså någon form av FTP-klient.Forcevision skrev:Tjabba !
Tänkte installera om ubuntu på datorn. Det som är på servern är vsftpd där jag kört då ftp server med mina filer så har många hårddiskar på den servern med massa viktigt info. Om jag nu installerar om ubuntu kommer jag fortfarande åt dessa diskar med informationen på efter ominstallationen?
Om du lägger alla dina filer på en extern FAT32-hårddisk så kommer du åt dem i Windows, ja, men dina rättighetsbitar från Linux-filsystemet kommer inte att stämma längre. Men det kan du lätt fixa om du ska kopiera in filerna på /home igen.Sedan om jag säkerhets kopierar alla kataloger som ligger i home katalogen till en extern hårddisk kan jag komma åt dessa filerna sedan då i windows tex om jag har formaterat disken till fat32 eller blir det krångel med skrivrättigheterna ?

-
- AVREGISTRERAD
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Re: Hur fungerar det vid ominstallation ?
Att tänka på om man har filer större än 4 Gb, så kommer de inte att kunna flyttas till FAT32 disken då FAT32 inte kan hantera så stora filer.