Ger snart upp Ubuntu
- Solbacken
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Ger snart upp Ubuntu
Har nu kört Ubuntu sedan 7.10 och varit nöjd......trodde jag. Har aldrig fått webkameran att fungera i Skype, det har bara blivit en grönflimmrig bild. Jag har frågat några gånger om det här på forumet och fått svar i stil med; "Det ordnar sig i nästa version" Jag har tålmodigt väntat men ännu i 9.04 så är det samma sak.
Häromdagen så testade jag Pardus mest på skoj och döm om min förvåning. Dom flesta gamla surdegar bara funkade direkt och smidigt. Skypekamera, P1:s programarkiv bl.a.
Vad beror sånt här på när Ubuntu i övrigt vill påskina att det ska vara så användarvänligt ?
Häromdagen så testade jag Pardus mest på skoj och döm om min förvåning. Dom flesta gamla surdegar bara funkade direkt och smidigt. Skypekamera, P1:s programarkiv bl.a.
Vad beror sånt här på när Ubuntu i övrigt vill påskina att det ska vara så användarvänligt ?
- Dagon^
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Ger snart upp Ubuntu
Vad jag vet så trycker kodarna till Pardus in alla möjliga drivrutiner öppna som stängda och det medför ju en större chans att de flesta hårdvaror fungerar.
JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
- Exry
Du kan testa att installera paketet
libv4l-0. Sen startar du Skype med commandot "LD_PRELOAD=/usr/lib/libv4l/v4l1compat.so skype" från terminalen och se om videon fungerar då.
Fungerar webbkameran med andra program så som Cheese?

Fungerar webbkameran med andra program så som Cheese?
- Solbacken
Jag har det paketet redan installerat och resultatet är detsamma när jag startar Skype med kommandot. Jag har testat med både en Philips spc300 och en Logitech 320 Spacecam. Har testat på olika datorer men det är lika illa överallt. Bägge funkar kalasbra i Cheese.
- Dagon^
Du kan eventuellt slå ett öga på det här och se om det hjälper dig.
- Solbacken
Tyvärr hittade jag igen en av mina kameror i den här listan under "Non working webcams" . Det är sånt som man blir lite bekymrad över å Ubuntus vägnar när det gick klockrent i Pardus
- Dagon^
En fråga du måste ställa nu innan du tar förhastade beslut är; Hur viktigt är det att få igång din webcam?
Har du hört av dig till Skype? Det är ju i det programmet som kameran inte fungerar, i Ubuntu fungerar den ju uppenbarligen. 

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- Solbacken
Har lite svårt att hålla med.Hund skrev:Har du hört av dig till Skype? Det är ju i det programmet som kameran inte fungerar, i Ubuntu fungerar den ju uppenbarligen.
Skype/Pardus - Funkar
Skype/Ubuntu - Funkar ej
Dagon:
Viktigt och viktigt. Det är trots allt lite irriterande när prylar man har inte funkar.
Var det samma version av Skype? Den fungerade väl med Cheese?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- Dagon^
Jo, det förstår jag. Är webcamen något du kommer att använda varje dag/hyfsat ofta eller bara liksom "kul att få igång"?Solbacken skrev:Dagon:
Viktigt och viktigt. Det är trots allt lite irriterande när prylar man har inte funkar.
- Solbacken
Jo det är den senaste Skype i bägge burkarna. Om det var någon skillnad så skulle det vara att man tar Ubuntuversionen till ubuntu och Static till Pardus.Hund skrev:Var det samma version av Skype? Den fungerade väl med Cheese?
I Cheese har den funkat från första dagen.
- Solbacken
När jag fortfarande var kvar i Windows-träsket använde jag Skype med kamera rätt ofta. Det har ju liksom kommit av sig på sista tidenDagon^ skrev:Jo, det förstår jag. Är webcamen något du kommer att använda varje dag/hyfsat ofta eller bara liksom "kul att få igång"?Solbacken skrev:Dagon:

- Dagon^
Det enda jag kan tänka på just nu är om du skaffade fram en lista över vilka videobibliotek som inkluderas per default i Pardus.Solbacken skrev:När jag fortfarande var kvar i Windows-träsket använde jag Skype med kamera rätt ofta. Det har ju liksom kommit av sig på sista tidenDagon^ skrev:Jo, det förstår jag. Är webcamen något du kommer att använda varje dag/hyfsat ofta eller bara liksom "kul att få igång"?Solbacken skrev:Dagon:
Då skulle du kunna sålla ut vilka du inte har och/eller vilka som behövs.
- Solbacken
Dagon^ skrev:Det enda jag kan tänka på just nu är om du skaffade fram en lista över vilka videobibliotek som inkluderas per default i Pardus.Solbacken skrev:När jag fortfarande var kvar i Windows-träsket använde jag Skype med kamera rätt ofta. Det har ju liksom kommit av sig på sista tidenDagon^ skrev:Jo, det förstår jag. Är webcamen något du kommer att använda varje dag/hyfsat ofta eller bara liksom "kul att få igång"?Solbacken skrev:Dagon:
Då skulle du kunna sålla ut vilka du inte har och/eller vilka som behövs.
Jag är ledsen men kunskapen att göra det har jag inte. Det är väl grunden till mina bekymmer att jag gärna vill att det funkar med en gång.
- CryingFreeman
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Om det funkar klockrent för dig i Pardus tycker jag att du ska köra det. 
Känns inte som någon större idé att hålla på och krångla med Ubuntu i så fall. Det hade i och för sig varit
intressant att veta vad det är som gör att Ubuntu inte funkar, men vad fasen, det är ju din dator och ditt
liv, varför göra det svårare?

Känns inte som någon större idé att hålla på och krångla med Ubuntu i så fall. Det hade i och för sig varit
intressant att veta vad det är som gör att Ubuntu inte funkar, men vad fasen, det är ju din dator och ditt

- flierman
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Testat Linux MInt? Nära Ubuntu men ändå långt mer praktiskt med de flesta drivrutiner med från start....
- Solbacken
Jodå, det är sant som du skriver men borde inte det ligga i Ubuntu-utvecklarnas intresse att sånt här ordnar sig ? Dels för att jag långt ifrån tror att jag är själv om problemet och dels för att därmed ge ubuntu chans att ta ännu större andelar. Ligger det inte nåt i det?CryingFreeman skrev:Om det funkar klockrent för dig i Pardus tycker jag att du ska köra det.
- CryingFreeman
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Det ligger väldigt mycket i det.Solbacken skrev:
Jodå, det är sant som du skriver men borde inte det ligga i Ubuntu-utvecklarnas intresse att sånt här ordnar sig ? Dels för att jag långt ifrån tror att jag är själv om problemet och dels för att därmed ge ubuntu chans att ta ännu större andelar. Ligger det inte nåt i det?

- Solbacken
Det är inte suget som saknas. Det är kunskapen och tiden att skaffa mig detCryingFreeman skrev: Men med tanke på trådrubriken så lät du inte vidare sugen på att pilla..