Jag har just uppgraderat min ena dator från Kubuntu 8.10 till 9.04 och lyckats få problem med låsning precis innan X ska starta.
Skärmen blir svart med fragment av "kubuntulogan" sönderslaget i fel färger. Tror det tyder på grafik fel
har kollat min xorg.conf och den verkar väldigt basic just nu , inga drivers eller nånting bara configured på alla rader.
i detta fall skulle jag kunna blåsa ut hela burken med ny installation ,
men jag ska hjälpa min Svåger med samma sak och han hann inte ta backup innan uppgraderingen.
har provat med sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg men det hjälper inget alls, inte heller xfix.
Har ni nån mer idé ?
EDIT: Bör kanske tillägga att jag har ett ati radeon x700 kort, undrar om det har något att göra med att det inte är kompatibelt med nya xorg.
isf hur tar man bort så man bara kör med de öppna drivrutinerna?
har provat med sudo apt-get remove --purge xserver-xorg-video-ati , sudo apt-get remove --purge xserver-xorg-video-radeon och sudo apt-get remove fglrx. tyvärr har det inte hjälpt.
Tacksam för svar
uppgraderingsproblem kubuntu 9.04 !!!
uppgraderingsproblem kubuntu 9.04 !!!
Senast redigerad av 1 RicchiH, redigerad totalt 12 gånger.
Re: uppgraderingsproblem kubuntu 9.04 !!!
Lyckades då hitta en lösning som jag gärna delar med mej av till andra med samma eller liknande problem.
Börja med att
- Starta om (Hård Omstart)
- Starta Recovery Mode
- Välj root
- Skriv in sudo apt-get autoremove xorg-driver-fglr* och svara Ja /Yes på frågan om du vill ta bort paketet.
- Starta om igen välj Recoverymode sen xfix i menyn
- Välj sedan Resume Normal Boot.
Hoppas det funkar lika bra för er som för mej.
Börja med att
- Starta om (Hård Omstart)
- Starta Recovery Mode
- Välj root
- Skriv in sudo apt-get autoremove xorg-driver-fglr* och svara Ja /Yes på frågan om du vill ta bort paketet.
- Starta om igen välj Recoverymode sen xfix i menyn
- Välj sedan Resume Normal Boot.
Hoppas det funkar lika bra för er som för mej.
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Re: uppgraderingsproblem kubuntu 9.04 !!!
Andra gången den här tråden fixar mina problem