En DIY 3D-skrivare för €500?

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

En DIY 3D-skrivare för €500?

Inlägg av CryingFreeman »

I sann öppenkällkods-anda har en gubbe kommit på hur man gör en 3D-skrivare för typ 5000 spänn,
och sprider allt fritt på nätet:

http://reprap.org/bin/view/Main/WebHome (kolla på filmen)

Den gör dessutom 50% av sina egna delar, så man kan alltså replikera den när man väl byggt en. :)
Användarvisningsbild
Exry
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: En DIY 3D-skrivare för €500?

Inlägg av Exry »

Ganska häftig. Men samtidigt ganska värdelös i det stadium den är i idag, tyvärr. Några år för mognad så kanske den är användbar i praktiken för normala Svenssons.
Användarvisningsbild
CryingFreeman

Tycker att det är ascoolt att den är självreplikerande, alltså att den kan bygga sina egna delar. :)
Användarvisningsbild
Exry
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Exry »

Jo, i och för sig så är det väl ganska häftigt. Men as-cool är det när den kan bygga en komplex high-end mobiltelefon åt mig. Eller kanske en repli-Kate. ;D
Användarvisningsbild
CryingFreeman

Exry skrev:Jo, i och för sig så är det väl ganska häftigt. Men as-cool är det när den kan bygga en komplex high-end mobiltelefon åt mig. Eller kanske en repli-Kate. ;D
Får nog börja arbeta i rätt många olika material då. ;) Fast kretskort ska den tydligen kunna göra i framtiden.

Du kan nog få dig en såndär uppblåsbar på sin höjd. Fast vem vet åt vilket håll nanoteknologin går åt de närmsta åren...
Användarvisningsbild
Erikw
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Erikw »

Det kommer att sprida sig som ett virus! :O Kanske inte nu dock. Jag hoppas att jag kan äga en inom ett par år.
2r.se
"There are people who don't like capitalism, and people who don't like PCs. But there's no one who likes the PC who doesn't like Microsoft." - Bill Gates
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"