Ändra upplösning på konto utan admin-rättigheter

Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Kategoriregler
Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Användarvisningsbild
xtr3m3
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Ändra upplösning på konto utan admin-rättigheter

Inlägg av xtr3m3 »

Har skapat ett användarkonto på min burk som jag använder till webbservern för mina hemsidor.

Nu är det bara det att upplösningen är inställd på högsta och jag vill sänka den lite. På mitt vanliga konto köra jag ju bara gksudo nvidia-settings i terminalen. Men hur ställer man om upplösningen utan administratörsrättigheter?

Det går ju att ställa om det men går man inte in som superuser så ställer det ju tillbaka sig igen direkt man loggar ut.
Bild
Användarvisningsbild
dmz

Re: Ändra upplösning på konto utan admin-rättigheter

Inlägg av dmz »

Ptja... eftersom jag antar att du inte vill editera xorg.conf (då det kräver root) så kan du ju alltid använda dig av xrandr.
För att då automatiskt ändra upplösning så kan du mosa in lämpligt kommando i din .xinitrc.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Användarvisningsbild
xtr3m3

Inlägg av xtr3m3 »

dmz skrev:Ptja... eftersom jag antar att du inte vill editera xorg.conf (då det kräver root) så kan du ju alltid använda dig av xrandr.
För att då automatiskt ändra upplösning så kan du mosa in lämpligt kommando i din .xinitrc.

Om det går att ställa in xorg.conf från mitt vanliga konto så kan jag göra det. Verkar ju smidigast.
Sen fattar jag inte vad du menar med .xinitrc. Tänk på att jag bara har haft Ubuntu i 5 månader och inte hunnit lära mig så mycket än ;D
Bild
Användarvisningsbild
xtr3m3

Inlägg av xtr3m3 »

Finns det nån som kan berätta riktigt hur man gör?

Är ganska jobbigt att sitta med högsta upplösningen + alldeles för låg Hz.
Nu går det i och för sig inte att ställa om nånting i nvidia-settings. Måste ha blivit nått fel. Ska försöka reparera X från recovery mode.

Detta meddelande får jag där man ställer om upplösningen:

Unable to load X Server Display Configuration page:

Failed to query NoScanout for screen 0.
Bild
Skriv svar

Återgå till "Bildhantering"