Inloggning på personlig hemsida hos Telia

Här diskuteras programmering och utveckling
strixx
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inloggning på personlig hemsida hos Telia

Inlägg av strixx »

Hej,

Har Telia bredband och där ingår en personlighemsida. Jag har tänkt lägga över lite saker på den från min interna webserver som skulle behövas skyddas från allmän åtkomst. Men på Telia kan man inte köra några skript alls på servern som jag förtår det. Någon som har någon lösning på detta?

Här är vad jag hitta om deras begränsningar: Telia
"Telias Personliga hemsidor har stöd för JavaScript och java-applets. Här följer en mer ingående lista över vilka Mime-typer som sidorna stödjer."

Det är inga superhemliga saker, och som värsta lösning skulle jag kunna tänka mig göra ett Java-script för inloggning, även om det kan anses mest som kosmetika så kanske det hindrar någon som av misstag skriver fel adress att se vad som finns där... :-\
Desktop - Ubuntu 10.04 LTS Desktop Edition , Server - Ubuntu 10.04 LTS Server Edition
Laptop - Windows XP, Netbook - Windows 7
PDA - Windows Mobile 2003 SE , Mobil - Android , Wii - ??????
Användarvisningsbild
ajja
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Re: Inloggning på personlig hemsida hos Telia

Inlägg av ajja »

Fungerar det inte med att skapa en 'index.html'-fil?
Då bör det vara den som visas och det bör sedan inte gå att få fram en lista över innehållet.
Du bör skapa en per katalog.
Du kan naturligtvis lämna den blank eller skapa en fungerande .html.
strixx

Inlägg av strixx »

Förstår inte riktigt hur du menar?

Att man skulle skapa en hemsida index.html, och sedan ha andra hemsidor med mitt halvhemliga material döpt till hemligt.html och sedan hoppas att ingen testar surfar till den adressen?

Det är ju klart en bättre lösningen än ingen..... ;)
Desktop - Ubuntu 10.04 LTS Desktop Edition , Server - Ubuntu 10.04 LTS Server Edition
Användarvisningsbild
ajja
Kontakt:

Inlägg av ajja »

strixx skrev:Förstår inte riktigt hur du menar?

Att man skulle skapa en hemsida index.html, och sedan ha andra hemsidor med mitt halvhemliga material döpt till hemligt.html och sedan hoppas att ingen testar surfar till den adressen?

Det är ju klart en bättre lösningen än ingen..... ;)
Så här ligger det till med publika servrar.
Dom är publika, mao. det går inte att hålla någonting hemligt eller dolt för de som verkligen vill få reda på vad som finns där.
Men man kan dölja det som finns i mapparna genom att lägga in en fil med antingen namnet index eller start (vanligast är att använda index) och filändelsen .html alternativt enbart .htm (men använd helst ändelsen .html).

Apache letar normalt efter en index/start.html/.htm om någon enbart skriver domänadressen.
Så på så vis kan du dölja filer du lägger på servern genom att ge dem andra namn än index/start. Det är inte vattentätt, se ovan ang. publikt, men det är en skaplig lösning eftersom det inte går att lista innehållet i en katalog om det ligger en index-fil i den (du behöver lägga en index.html i varje katalog). Då visas istället filen index.html alternativt blir det "404 filen finns inte".

Om du vill skojja till det för besökaren kan du göra detta genom att lägga in cod för redirect och på så vis skicka dem vidare till någon annan web-plats.
Exempel:
<SCRIPT LANGUAGE=JAVASCRIPT TYPE="TEXT/JAVASCRIPT">

<!-- Dölj skript för äldre webbläsare
if (top.location == self.location) {
top.location.href = "http://ubuntu-se.org/phpBB3/"
}
// Sluta dölj skript -->
</SCRIPT>
strixx

Inlägg av strixx »

Ockej, jag är med på det, tänkte om det fanns några andra smarta lösningar som innebar en viss lösenordsinloggning.
Som jag har det på min egna webserver hemma har jag ju inloggningsscript med php, för att kunna komma åt allt.

Är inte hemma alls i java och vet inte vad som menas med de mime-typer som Telia skriver om på sidan som jag referade till. Så mycket vet jag att java-script körs i webläsaren och inte servern, och det är ju samma med java-applets, och som jag förstår det så är detta med mime-typer något som har med applets att göra.
Så med andra ord finns det inga som helst möjligheter för script/program på serversidan hos Telia.

Jag ska leka lite med java-script, för att skojja med eventuella besökare. Tack för tippset.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Jag brukar skapa en undersida/undermapp utan någon länk från huvudsidan.
T.ex http://www.telia.*******/minhemligasida/index.html , byt ut "minhemligasida" mot något mer klurigt så är det ingen som kan hitta din hemliga sida.
Edit: ändrade en punkt till /
Senast redigerad av 1 Rune.K, redigerad totalt 11 gånger.
Användarvisningsbild
CryingFreeman

Inlägg av CryingFreeman »

Jag vet inte vad Telia kör på, men du borde ta en koll på

.htaccess
strixx

Inlägg av strixx »

CryingFreeman skrev:Jag vet inte vad Telia kör på, men du borde ta en koll på
.htaccess
Det verkar som om Telia har stöd för detta. Men jag får det inte att fungera! :-\

Jag har testat flera gånger att följa guiden du länkar till men allt som händer är att jag får upp en login-dialog, men lyckas inte logga in med det lösenord jag angivit.

Får fortsätta felsöka ikväll.

(PS. Har semester och har lovat min familj att försöka hålla mig ifrån alla mina datorprojekt nu, därför så långt mellan svaren.)
strixx

Inlägg av strixx »

Har nu felsökt, men får det inte att fungera.

Har provat att både hemsidorna i guiden för att skapa lösenorden, och programmet för att skapa en färdig fil. Jag har testat olika användarnamn och lösen, men inget fungerar.
Däremot så fungera det jag skriver i .htaccess felfritt. Jag får upp inloggningsrutan med det meddelande jag angett. Jag har varit inne och läst på apches hemsida och provat olika varianter därifrån utan framgång.

Telia använder Apache, tror det var version 1.3.31

Några ideér var det kan bli fel?
Skriv svar

Återgå till "Programmering och webbdesign"