Internet problem Com Hem [Löst]

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Okunnig

Internet problem Com Hem [Löst]

Inlägg av Okunnig »

Hej !
Hur felsöker man en internet uppkoppling. Min syrra har fått en dator med Ubuntu 9.04 installerat. Hon har sedan tidigare en windows dator där internet funkar bra, men när jag ska försöka hjälpa henne med att få igång internet uppkopplingen så ser du det ut som att datorn kommer koppla upp och sedan blir det inget. Det känns som det är något som saknas. För kollar man på network manager ikonen så kommer dom göra prickarna upp men sedan kommer den inte längre. Vad kan jag göra för att felsöka. Kollade även på nätverksanslutningarna och trodde då att det under det trådbundna skulle finnas något som hette eth0, men det gör det inte. Istället finns det något som heter Automatiskt Ethernet.''

Vad kan vara fel.
Senast redigerad av 1 Okunnig, redigerad totalt 12 gånger.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Re: Internet problem Com Hem

Inlägg av Hund »

Det kan vara så att IP adressen är låst till Windows, det brukar dröja en stund (15-45min beroenden på ISP) innan man får en ny om man nu är routerlös vill säga.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Christian Johansson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Christian Johansson »

Stäng av kabelmodemet i 10 minuter eller så innan du byter till en annan dator så kommer det förhoppningsvis att fungera (har i alla fall fungerat för mig som också har com hem men det var länge sedan jag provade nu eftersom jag har en router).
Okunnig

Inlägg av Okunnig »

Tack för svaren. Det var så lätt som jag misstänkte det skulle vara. Stänga av modemet och sedan sätta på det igen var det som fungera. Men jag var för snabb och sätta på det första gången därför funkade det inte då. När det fick vara avstängt en längre tid så funkade det klockrent sedan

Vet nu inte hur man ändrar tråden till löst. Men det får någon gärna göra åt mig
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av CryingFreeman »

Okunnig skrev:
Vet nu inte hur man ändrar tråden till löst. Men det får någon gärna göra åt mig
Det står beskrivet i nedanstående tråd:

http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=30369

Kom ihåg att det ska vara det första inlägget. :)
Skriv svar

Återgå till "Internet"