Skilj ledningsgrupperna för ubuntu-se och ubuntu.se

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
ycc
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Skilj ledningsgrupperna för ubuntu-se och ubuntu.se

Inlägg av ycc »

Snart blir det nominering och val till ledning av vårt forum. Jag menar att det är mycket viktigt att vi funderar över vilka jävssituationer som kan uppstå. Flera medlemmar i vårt forum är också mycket aktiva i ett konkurrentforum - ubuntu.se.

När vi snart går till val anser jag att de som är mycket aktiva rörande administrativa frågor i ubuntu.se inte bör ställa upp till val till ledningen för ubuntu-se.org.

Detta handlar naturligtvis inte om att förringa arbetskapacitet eller integritet hos dessa personer. Det handlar självklart enbart om att skapa ett system som motverkar jävssituationer. Om t.ex. en admin för ett forum skulle fatta beslut rörande ett konkurrentforum uppstår en oklar situation var den personen väljer att placera sina lojaliteter.

Exakt vilka personer som detta rör och precis hur vi skall tackla problemet kan jag inte ge svar på just nu. Jag är inte helt insatt i vilka av våra medlemmar som är mycket aktiva inom administrativa frågor inom ubuntu.se. Jag tror att (bl.a. ?) följande medlemmar har befattningar vid ubuntu.se.

No1Viking
Little John
Ulsak

Jag anser att dessa (och ev. andra medlemmar som är mycket aktiva inom ubuntu.se), av jävsorsaker, inte bör ställa upp till nominering inför val av ledning hos ubuntu-se.

Skall vi skapa en sund och bra konkurrens mellan våra forum får inte samma personer dominera båda forumen.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Re: Skilj ledningsgrupperna för ubuntu-se och ubuntu.se

Inlägg av P.Forsberg »

Du har naturligtvis rätt, ycc. Men jag tror att ingen av ovannämnda personer kommer att ställa upp
för en förtroendepost härinne. Nu kan jag ju bara prata för mig själv.
Det enda jag själv kunde tänka mig har varit att ställa upp för en ny-organisation, men detta diskuterades färdigt. Så kommer det alltså inte att bli.
Om Locot begär någon insats ifrån oss hos ubuntu.se vore det något annat.

Det är dags för nya krafter på alla fronter tycker Locot. Och det är Locot som bestämmer.

LJ
Användarvisningsbild
Rasmus
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rasmus »

Du har inte förstått, det är ett komplementforum inte ett konkurrentforum, lär dig skilja mellan dessa. Och huruvida berörda personer ska ställa upp eller inte är helt upp till dem, om dem ställer upp och majoriteten inte vill ha samma personer sittande röstar man så.
Användarvisningsbild
CryingFreeman

Inlägg av CryingFreeman »

Tycker inte riktigt om det här konkurrenstänkandet som dyker upp här. :)

Visst är det bra att jämföra sig med varandra och försöka överträffa varandra
på det ena eller andra området, men vi måste ändå inse att vi alla strävar mot
samma mål.

Jag är som bekant vice ordförande i Svenska Linuxföreningen. Jag driver också,
tillsammans med bl a LJ och Geraner sajten och projektet http://softwarefreedomday.se,
vilket gör att också jag hamnar i en "jävsituation" i så fall. Dessutom har också
jag konto på ubuntu.se och hänger där en del. Och linux.se, linuxportalen.se och
så vidare.

Jag vet inte hur man ska kunna undvika att engagera sig på flera fronter, och
jag vet inte heller om det är önskvärt att bara ha folk som stirrar sig blinda på
det egna forumet.
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

@ycc Konkurrens??
Handlar det inte om att sprida Ubuntu i Sverige?
Spelar det någon roll då om man har "ledande poster" i andra forum?
(Okej, i den mån man själv pratar om konkurrens o.d. så ser jag det kanske som litet mindre lämpligt då)
De som bäst representerar Ubuntu, och inte minst innebörden av ordet i sig, bör leda det officiella svenska LoCo't.
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Användarvisningsbild
janne-5011
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av janne-5011 »

ycc har helt rätt i det här. Självklart är det olämpligt med att ledning eller funktionärer från .se forumet har en position här. Förutom jävssituationen, som som bäst liknar ett delikatessjäv (ens misstanken är skadlig) är en del av folket från .se avhopappare härifrån med egna agendor.
Dom har lämnat och därmed gjort sitt.
Dom har dessutom redan stämplat in som olämpliga, med kryddande av en del inlägg med länkar till, .se, överdrivna beskrivningar av hur fantastiskt .se fungerar och inte minst det äckliga, självbelåtna självsmickret från en del av ledarskikitet därifrån. Fastän i själva verket har man startat ett forum, fått en bra länkplats, och det kunde inte gå fel med tanke på den frihet från ubuntus regler mm man har där.

Vilken åsna som heslt kan starta ett forum för övrigt men när dom gör det beskrivs det i ord som man tror att man i princip redan landat på Mars...
(se deras tillkännagivande om detta för några dar sen här på forumet (vart annars...)
Föga förvånande har en Ledare därifrån erbjudit sig som envåldshärskare här (se tråden "ett sista försök")

Tycker det är dags ta ner den där uppblåsta attityden på jorden. Tomt pladder och lite fin färg på ett forum kanske skräller högt men bevis på fler ubuntu-användare? vart?.

Urban Anjar har visat insikt i detta och hållt i att man särar på de två organisationerna.
Talet om "samma mål" är irrelevant i det här sammanhanget som legitimation till incest.
Finns inget som hindrar två självständiga enhet som samarbetar, tvärtom är det en förutsättning.
Konkurrens eller inte det är olämpligt ändå, precis som ycc menar.

Jag tycker ett bibelcitat passar:
Sanningen ska göra Edra fria. :P
Debian är den klippa varpå 5011 vilar
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

janne-5011 skrev:ycc har helt rätt i det här. Självklart är det olämpligt med att ledning eller funktionärer från .se forumet har en position här. Förutom jävssituationen, som som bäst liknar ett delikatessjäv (ens misstanken är skadlig) är en del av folket från .se avhopappare härifrån med egna agendor.
Dom har dessutom redan stämplat in som olämpliga, med kryddande av en del inlägg med länkar till, .se, överdrivna beskrivningar av hur fantastiskt .se fungerar och inte minst det äckliga, självbelåtna självsmickret från en del av ledarskikitet därifrån. Fastän i själva verket har man startat ett forum, fått en bra länkplats, och det kunde inte gå fel med tanke på den frihet från ubuntus regler mm man har där.

Vilken åsna som heslt kan starta ett forum för övrigt men när dom gör det beskrivs det i ord som man tror att man i princip redan landat på Mars...
(se deras tillkännagivande om detta för några dar sen här på forumet (vart annars...)
Föga förvånande har en Ledare därifrån erbjudit sig som envåldshärskare här (se tråden "ett sista försök")

Tycker det är dags ta ner den där uppblåsta attityden på jorden. Tomt pladder och lite fin färg på ett forum kanske skräller högt men bevis på fler ubuntu-användare? vart?.

Urban Anjar har visat insikt i detta och hållt i att man särar på de två organisationerna.
Talet om "samma mål" är irrelevant i det här sammanhanget som legitimation till incest.
Finns inget som hindrar två självständiga enhet som samarbetar, tvärtom är det en förutsättning.

LOL!
Du har verkligen ingen aning vad du snackar om. Det här är på gränsen till personligt påhopp och du snackar ren skit.

Micke

Sanningen skall göra DIG fri!
Senast redigerad av 1 No1Viking, redigerad totalt 10 gånger.
Välkommen till Ubuntu.se, Sveriges trevligaste linuxcommunity!
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

;D

För första gången i detta forum och under de tre år (drygt) som jag har varit registrerad medlem, får jag idag
chansen (och möjligheten) till att sätta min "tumme ner" för ett inlägg i forumet. Trådskaparens första
inlägg här, ger mig kalla kårar efter ryggraden. . . . :-[

I en Ubuntugemenskap i land efter land, skulle det vara fruktansvärt trist om sådana tankar och idéer som tråd-
skaparen förespråkar, skulle vinna terräng i arbetet med att utbreda Ubuntu till massorna i respektive länder.

Andemeningen med tråden verkar vara: Har man en gång satt sin fot där, passar man inte här.

Vart tog Ubuntu.coms tanke med Ubuntu vägen? Andemeningen med valet av ordet Ubuntu vägen?
Ord som vi, istället för de, dem.

Milde himmel! Jag trodde nog aldrig att jag skulle kunna få se något så dumt, skrivet av en moderator på forumet som
skall representera Ubuntu i Sverige, skrivet här. Lågvattenmärke i all dess betydelse. . . .

För Ubuntu i Sverige och dess bidrag till utbredningen av Ubuntu i Sverige, måste det vara viktigast att finna rätt person
till att föra utbredningen vidare, än att "peta undan" duktigt folk som bevisligen gör saker för Ubuntu i Sverige, även om
det samtidigt görs på andra forum eller i näraliggande sådana.

Börjar svågerpolitiken härstädes känna sig hotad av kreativa krafter inom Ubuntus helhet i Sverige?

De som har uträttat något bra på andra Ubuntuställen, eller för open source i övrigt, borde väl vara några bland de första
att välkomnas till att försöka styra upp ett forum vars ändamål är, att stödja Ubuntu.com i Sverige?
. . . vi funderar över vilka jävssituationer
Hur kan det bli jäv om man arbetar för samma mål, men med olika utrustning och tekniker?
Flera medlemmar i vårt forum är också mycket aktiva i ett konkurrentforum - ubuntu.se.
Konkurrentforum? Är det så vår moderator innerst inne ser det? Istället för att ubuntuintresserade över lag får möjlighet till att finna alternativ som de tycker sig trivas bättre i? Helheten är likafullt Ubuntu i Sverige. . .
När vi snart går till val anser jag att de som är mycket aktiva rörande administrativa frågor i ubuntu.se inte bör ställa upp till val till ledningen för ubuntu-se.org.
För att . . ? Vi, i detta forum, vill inte ha "konkurrens" från de bästa i andra liknande grupperingar? Borde inte något sådant istället, höjas till skyarna och betraktas som att, nu djäklar i min låda, har vi samlat de bästa, från det bästa, till att göra en ny och bättre avstamp i kampen för att utbreda Ubuntu?

Visst kan det vara skönt att stilla få flyta fram i sin egen lilla ankdamm och njuta av syrsornas musik.

Men, om vi vill nå lite längre, förbi och till andra, större dammar än den egna, skulle vi då inte kunna tacksamt ta emot kunskaper och erfarenheter från dem,
som flugit längre bort än vad vi själva har gjort?

Skall uppdraget som indirekt har givits oss av Ubuntu.com, få stå tillbaks för, att vi helst inte vill ha med de och dem att göra?
Även om också de och dom representerar Ubuntuanvändare i Sverige.
Om t.ex. en admin för ett forum skulle fatta beslut rörande ett konkurrentforum uppstår en oklar situation var den personen väljer att placera sina lojaliteter.
Detta verkar vara något mycket förvirrat. Jag förutsätter att en admin för ett Ubuntuforum, vilket som helst, sätter Ubuntu i fokus.
Vi har inget konkurrentforum vad avser ubuntu i sig. Bäst, vinner medlemmar, iofs., men i övrigt inget.

Menar du verkligen att du tror, att någon admin i ett annat forum skulle låta sig väljas till vårt forum, för att "sparka undan fötterna" för oss i detta forum?
Är det så, du ser på personerna i andra forum? Som presumtiva dödgrävare? När det lika väl kan vara något som för detta forum skulle kunna vara direkt
avgörande för att vi tar oss ur och framåt, från en djup svacka. Vad säger, att de inte rent av, skulle kunna vara "livgivare" till något som synbarligen
har "gåẗt i stå"?

Kan det vara så, att det är din egen rädsla över att eventuellt få personsammansättningen i nuvarande forum ifrågasatt och granskad av dem, som
har kunskap och erfarenhet från andra, likvärdiga forum?

Det var en mycket trist och tråkig tråd och med en svartmålande inställning av enskilda medlemmar här, som du gör uttryck för.

För min egen del hoppas jag alltmer på, att sådana medlemmar här hos oss i vårt forum och som du med denna tråd försöker "hålla härifrån", istället kommer
in och gör vad de kan, för att reda upp det som har vuxit fram här under det sistlidna halvåret.

Förtydligande: I detta, inberäknar jag vare sig våra nuvarande kontaktmän eller serveradmins.

Men jag hoppas på att det kommer några nya till oss snarast och som kan "ventilera ut" ett och annat sunkigt som synbarligen har ansamlats i våra hörnor.
Stick i stäv med devisen: Bättre lite skit i hörnen, än ett rent helvete.

Så länge som någon ser andra ubuntuforum som "konkurrenter", så gissar och tror jag, att man heller inte ser ubuntu som en helhet.
Gjorde man det, skulle man förmodligen hälsa alla med erfarenhet och som vill komma tillbaks för att göra en insats, som en hjälpare i nöden och som
en stor tillgång.

Det är min uppfattning.

Dina tre namngivna i första inlägget, det skulle just vara sådana som har kämpat, några av dem hamnade snett, men de har synbarligen och påtagligt
tagit lärdom. Vill de skänka oss av denna lärdom, skulle det vara förmätet att klassa dem som jäviga (till vad?) i kampen för att nå fler användare av
Linux och opensource. Hur du nu än ser på det, så är jag av en helt annan uppfattning. De skulle kunna veta, vad som behöver göras.

För min egen del gäller, skulle dina tre namngivna ställa upp för nominering, så skulle alla tre vara givna val för mig.

De har sett, vad inte många har sett, av avigsidor och behandling här inne. De, om några, skulle ha både vett och förstånd, till att låta vår "skuta"
få segla runt i vår skärgård, men utan att behöva stöta på grund av gamla, kända grynnor som lurar i vassen.

Grynnor, av kalibern som denna tråd, det kan iofs vara ny saker även för dem. Men jag tror inte för en sekund, att de skulle stå lika handfallna, som
somliga av oss.

Ge nu medlemmarna en chans att fatta sina egna beslut. "Ryck inte bort en och annan valurna", så som det så lätt kan låta sig göras i andra länder, långt
bort ifrån oss och med inte fullt lika utvecklade kulturer i detta avseende. Försök att hålla fingrarna borta från syltburken. Försök att se Ubuntu i Sverige
som en helhet. Starta ingen blogg, där du anger alternativen som du tycker att bloggläsaren skall ta till sig och rösta på.

Även om det kan ta emot ibland, med tanke på allt det du har skaffat dig här, försök ändå att se alla våra medlemmar som vuxna, självständiga
och likvärdiga medlemmar. I en gemenskap, kanske lite obekant för dig, men som över hela världen benämns Ubuntu.

Vi är det vi är, för det som vi alla är.

Tillsammans är vi en enhet. Splittra inte den, snälla du.
Kan du inte gå och göra något annat, istället för att skapa söndring inom Ubuntu i Sverige?

Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Visst har du rätt, Broder Tuck och jag själv vill inte längre har bråk någonstans.

Det handlar om Ubuntu! Inte om några som fortfarande inte fattat vad det hela gäller. Eller hur Janne?

LJ
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

@ L.J:
Det handlar om Ubuntu! Inte om några som fortfarande inte fattat vad det hela gäller. Eller hur Janne?
Då kan ju du ta och förklara det för alla som fortfarande inte förstått?

???
Användarvisningsbild
Rasmus
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rasmus »

Harlekin33 skrev:@ L.J:
Då kan ju du ta och förklara det för alla som fortfarande inte förstått?

???
jag citerar mig själv "Du har inte förstått, det är ett komplementforum inte ett konkurrentforum, lär dig skilja mellan dessa." Vi har samma mål, vi bara gör det på olika sätt vilket gör att vi kompletterar varandra.
Användarvisningsbild
bbauto
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av bbauto »

ycc skrev:Snart blir det nominering och val till ledning av vårt forum. Jag menar att det är mycket viktigt att vi funderar över vilka jävssituationer som kan uppstå. Flera medlemmar i vårt forum är också mycket aktiva i ett konkurrentforum - ubuntu.se.

Detta handlar naturligtvis inte om att förringa arbetskapacitet eller integritet hos dessa personer. Det handlar självklart enbart om att skapa ett system som motverkar jävssituationer. Om t.ex. en admin för ett forum skulle fatta beslut rörande ett konkurrentforum uppstår en oklar situation var den personen väljer att placera sina lojaliteter.

Exakt vilka personer som detta rör och precis hur vi skall tackla problemet kan jag inte ge svar på just nu. Jag är inte helt insatt i vilka av våra medlemmar som är mycket aktiva inom administrativa frågor inom ubuntu.se. Jag tror att (bl.a. ?) följande medlemmar har befattningar vid ubuntu.se.

no1Viking
Little John
Ulsak

Jag anser att dessa (och ev. andra medlemmar som är mycket aktiva inom ubuntu.se), av jävsorsaker, inte bör ställa upp till nominering inför val av ledning hos ubuntu-se.

Skall vi skapa en sund och bra konkurrens mellan våra forum får inte samma personer dominera båda forumen.
Har dom som varit med om att sabbotera/trissa upp krigsstämningen här någorlunda ryggrad, så avstår dom givetvis från att kandidera överhuvudtaget. Om dom kandiderar ändå, så visar det på så dåligt omdöme att dom borde diskvalificeras enbart på grund av detta. ;D
Användarvisningsbild
janne-5011

Inlägg av janne-5011 »

precis. och det är lätt att ta reda på vilka av dom som varit med om att kritisera ledningen här, ibland understött kritiken och gillat läget.
Det är en oerhörd fräcket, dålig stil att delta i kritik om man ahr en roll på .se, liksom att spamma forumet somdomgördå och då i olika former
.
bbauto skrev:
ycc skrev:Snart blir det nominering och val till ledning av vårt forum. Jag menar att det är mycket viktigt att vi funderar över vilka jävssituationer som kan uppstå. Flera medlemmar i vårt forum är också mycket aktiva i ett konkurrentforum - ubuntu.se.

no1Viking
Little John
Ulsak

Har dom som varit med om att sabbotera/trissa upp krigsstämningen här någorlunda ryggrad, så avstår dom givetvis från att kandidera överhuvudtaget. Om dom kandiderar ändå, så visar det på så dåligt omdöme att dom borde diskvalificeras enbart på grund av detta. ;D
Användarvisningsbild
janne-5011

Inlägg av janne-5011 »

personligt påhopp... lol...låg nivå på debattekniken hörrödu, No1viking.men lika fel hursom
naturligtvis är individerna ointressanta. Detta är frågan om strukturella frågor. Varje organsation får se att den har egna gränser, egna principer, egna ledare etc. det är det jag menar.
Jag tror inte dom i styrelsen på volvo släpper in toyotafolket i styrlelserumemt när dom planerar verksmamheten,inte lär toyotafolket fundera mkt på att lägga sig i heller hur volvo gör.Enkla sunda principer. Det enda stället och sammanang jag sett att det ifrågasätts är här, och jag tror det är dags sanera bort dom där grillerna.
Den här frågan har kommit upp i flera trådar.
Det finns goda skäl till det.
No1Viking skrev:
janne-5011 skrev:ycc har helt rätt i det här. Självklart är det olämpligt med att ledning eller funktionärer från .se forumet har en position här. Förutom jävssituationen, som som bäst liknar ett delikatessjäv (ens misstanken är skadlig) är en del av folket från .se avhopappare härifrån med egna agendor.

LOL!
Du har verkligen ingen aning vad du snackar om. Det här är på gränsen till personligt påhopp och du snackar ren skit.

Micke

Sanningen skall göra DIG fri!
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

janne-5011 skrev:personligt påhopp... lol...låg nivå på debattekniken hörrödu, No1viking.men lika fel hursom
naturligtvis är individerna ointressanta. Detta är frågan om strukturella frågor. Varje organsation får se att den har egna gränser, egna principer, egna ledare etc. det är det jag menar.
Jag tror inte dom i styrelsen på volvo släpper in toyotafolket i styrlelserumemt när dom planerar verksmamheten,inte lär toyotafolket fundera mkt på att lägga sig i heller hur volvo gör.Enkla sunda principer. Det enda stället och sammanang jag sett att det ifrågasätts är här, och jag tror det är dags sanera bort dom där grillerna.
Du vet inte hur fel du har. Många delar i en Volvo kommer från både Mitsibishi och Ford, så du kan vara hur säker som helst på att de snackar med varandra. Det kallas samarbetsavtal som det hela bygger på. Samma gäller de flesta bilmärken.

Micke
Användarvisningsbild
bbauto
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av bbauto »

Nu menar jag inte att alla som har något med ubuntu.se att göra, per automatik varit här och trollat! men en och annan borde känna sig träffad...
Jag tycker det är bra med mångfald, och besöker också ubuntu.se ibland, hittat en och annan bra länk där... rippat ljud från svendus video etc... Varför skulle man vilja ha samma/lik-artad ledning här?? Det skulle vara dötråkigt med två näst intill identiska forum juh, nä fram med nya fräscha krafter... ;D
Xcore

Inlägg av Xcore »

bbauto skrev:Nu menar jag inte att alla som har något med ubuntu.se att göra, per automatik varit här och trollat! men en och annan borde känna sig träffad...
Jag tycker det är bra med mångfald, och besöker också ubuntu.se ibland, hittat en och annan bra länk där... rippat ljud från svendus video etc... Varför skulle man vilja ha samma/lik-artad ledning här?? Det skulle vara dötråkigt med två näst intill identiska forum juh, nä fram med nya fräscha krafter... ;D
Vilka skulle vara här från Ubuntu.se och "trolla?"

Jag har inte sett någon faktiskt.

Har du?

Vem vet, de kanske är medlemmar i båda forumen?

Är de och "trollar" på Ubuntu.se när de är medlemmar här då? ::)
Användarvisningsbild
janne-5011

Inlägg av janne-5011 »

ja men jag tror inte att en del av det där samarbetet består av kritik av resp. ledning.samarbetsavtal betyder ingalunda att samma personer sitter i ledningen.
dom är med på tåget så länge dom tjänar på det. konkurrensen gäller iaf.
No1Viking skrev:
janne-5011 skrev:personligt påhopp... lol...låg nivå på debattekniken hörrödu, No1viking.men lika fel hursom
Du vet inte hur fel du har. Många delar i en Volvo kommer från både Mitsibishi och Ford, så du kan vara hur säker som helst på att de snackar med varandra. Det kallas samarbetsavtal som det hela bygger på. Samma gäller de flesta bilmärken.

Micke
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

janne-5011 skrev:ja men jag tror inte att en del av det där samarbetet består av kritik av resp. ledning.
Var finns kritiken mot ubuntu.se:s ledning? :P

Micke
Användarvisningsbild
janne-5011

Inlägg av janne-5011 »

vad jag menar är till exempel kritiken mot UA. som jag skrivit tidigare.att det itne finns ngn kritik mot .se här beror välpå att .se inte är jordens centrum för alla :P
No1Viking skrev:
janne-5011 skrev:ja men jag tror inte att en del av det där samarbetet består av kritik av resp. ledning.
Var finns kritiken mot ubuntu.se:s ledning? :P

Micke
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"