Jag har fått ett meddelande att filsystemet är inte skivbart, vad betyder det?
det har hänt när jag försökt packa upp filer, jag undrar om det har något med saken att göra?
filsystemet är inte skrivbart..
Re: filsystemet är inte skrivbart..
Kan hända att hårddisken börjar bli full, kolla med df -h i terminalen.
Oftast är 5% avsatt till root så du måste ha mer än 5% ledigt.
- CryingFreeman
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Det kan också ha att göra med var du försöker packa upp dessa filer någonstans. Som standard harHagbard skrev:Jag har fått ett meddelande att filsystemet är inte skivbart, vad betyder det?
det har hänt när jag försökt packa upp filer, jag undrar om det har något med saken att göra?
du ju bara skrivrättigheter i din egen hemkatalog + underkataloger till denna. (och i /tmp förstås)
Vad är det för hårddisk du försöker skriva till? Vad har den för filsystem?

Dom 5% är reserverade till root.Rune.K skrev:Kan hända att hårddisken börjar bli full, kolla med df -h i terminalen.

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Jag använde ext3 på min Home (sm ligger på en egen disk, root finns på en annan disk). måste jag ha dom där 5% även om inte root ligger på den disken (jag har nämligen root och home på skilda hårddiskar)?
Jag har fått felet det lite då och då så jag misstänker att jag har en disk som börjar bli dålig.
Jag har fått felet det lite då och då så jag misstänker att jag har en disk som börjar bli dålig.
Ett gammalt inlägg av mig: http://www.lathund.nu/2007/06/06/hur-man-staller-ner-det-reserverade-uttrymmet-pa-ext3-partitioner-till-0/.

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!