Hej alla! Jag har en Acer Aspire 5102 med 1 gb ram, 1,6 ghz cpu, 120 gb hdd och Vista 32 bit som OS. Mina frågor är:
*Skulle det hjälpa med mer ram? Om ja: Hur mycket går det då att stoppa i maskinen ( i min handbok står det 4 gb ) är det lönt eller räcker det med 2 gb?
*Spelar hastigheterna på minnet någon roll? Eller man kan köpa ett minne som är snabbare än vad det står att datorn klarar?
*Skulle jag märkan någon skillnad i hastighet om jag köpte en större hdd med 7200 rpm rotationshastighet?
*Eller datorn är så dålig så att det ej är lönt att göra något för att den ska gå snabbare?
Är tacksam för svar!
Uppgradera bärbar
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Uppgradera bärbar
Vista kräver mycket minne. Ju mer minne du stoppar i desto bättre kommer det att funka. Jag körde Vista på en bärbar med 4GB minne och prestandan var minst sagt svajjig.
Jag bytte ut Vista mot Ubuntu och då förbättrades datorns prestanda dramatiskt. Skillnaden är så stor att jag inte kan tänka mig att gå tillbaka till Vista. Ubuntu kräver betydligt mindre av datorn än Vista. Detta är det bästa förslaget om du vill höja datorns prestanda.
Om du vill testa hur Ubuntu fungerar på datorn kan du ta det stegvis med wubi eller dualboot. Då lägger du in Ubuntu parallellt med Vista. På så sätt har du kvar alla dina Windowsprogram.
Att byta till en större och snabbare hårddisk ger självklart en viss prestandaförbättring. Den stora skillnaden är att du kan fylla på med fler program och fler filer. 120GB är väl inte alltför dåligt för en bärbar. Om du vill förbättra datorns prestanda skulle nog jag i första hand satsa på mer RAM-minne.
Jag bytte ut Vista mot Ubuntu och då förbättrades datorns prestanda dramatiskt. Skillnaden är så stor att jag inte kan tänka mig att gå tillbaka till Vista. Ubuntu kräver betydligt mindre av datorn än Vista. Detta är det bästa förslaget om du vill höja datorns prestanda.
Om du vill testa hur Ubuntu fungerar på datorn kan du ta det stegvis med wubi eller dualboot. Då lägger du in Ubuntu parallellt med Vista. På så sätt har du kvar alla dina Windowsprogram.
Att byta till en större och snabbare hårddisk ger självklart en viss prestandaförbättring. Den stora skillnaden är att du kan fylla på med fler program och fler filer. 120GB är väl inte alltför dåligt för en bärbar. Om du vill förbättra datorns prestanda skulle nog jag i första hand satsa på mer RAM-minne.
- serialsniffer
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
Vad är det du vill hjälpa? Antar att du tycker den är lite seg.
Om du tänker behålla vista rekomenderas 2 gb med tanke på att det kräver så mycket ram om man jämför med xp eller ubuntu.
Om det är en 32bitars cpu och OS är det max 3gb som är användbart så onödigt att köpa 4gb. 2Gb kommer du märka stor skillnad:).
Hastigheterna spelar roll ja, men köper du ett minne som är snabbare än vad datorn klarar så kommer du inte få ut mer hastighet än max vad datorn klarar.
Hastigheten på hårddisken kommer du ju märka, du kommer kunna läsa och skriva snabbare, och den hittar data snabbare. Kanske inte jätte stor skillnad med några sekunder kan du nog tjäna.
Nej då kör på, uppgradera till minst 2gb ram och kanske en större hårddisk. Men om du vill ha en snabb dator utan att uppgradera någon hårdvara så kan du ju skrota vista och lägga in ubuntu så kommer du märka skillnad. Inte alls lika krävande som vista och något snabbare.
Hoppas du förstod något:)
EDIT: Pavell hann före:)
Om du tänker behålla vista rekomenderas 2 gb med tanke på att det kräver så mycket ram om man jämför med xp eller ubuntu.
Om det är en 32bitars cpu och OS är det max 3gb som är användbart så onödigt att köpa 4gb. 2Gb kommer du märka stor skillnad:).
Hastigheterna spelar roll ja, men köper du ett minne som är snabbare än vad datorn klarar så kommer du inte få ut mer hastighet än max vad datorn klarar.
Hastigheten på hårddisken kommer du ju märka, du kommer kunna läsa och skriva snabbare, och den hittar data snabbare. Kanske inte jätte stor skillnad med några sekunder kan du nog tjäna.
Nej då kör på, uppgradera till minst 2gb ram och kanske en större hårddisk. Men om du vill ha en snabb dator utan att uppgradera någon hårdvara så kan du ju skrota vista och lägga in ubuntu så kommer du märka skillnad. Inte alls lika krävande som vista och något snabbare.
Hoppas du förstod något:)
EDIT: Pavell hann före:)
------------------------
Serial Sniffer
Linux Ubuntu 9.10 Karmic Koala Gnome.
Jag är fadder. Läs om mighttp://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 60#p323784
Serial Sniffer
Linux Ubuntu 9.10 Karmic Koala Gnome.
Jag är fadder. Läs om mighttp://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 60#p323784
-
- AVREGISTRERAD
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Med 32bits Vista så finns det lite över 3,5Gb RAM tillgängligt för systemet om man har 4Gb.
Men jag skulle nog nöja mig med 2Gb som serialsniffer föreslår med tanke på övrig hårdvara och dess prestanda i din bärbara.
Men jag skulle nog nöja mig med 2Gb som serialsniffer föreslår med tanke på övrig hårdvara och dess prestanda i din bärbara.