nVidia Grafikkorts drivrutiner och X-server..

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Användarvisningsbild
Dr Phil
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

nVidia Grafikkorts drivrutiner och X-server..

Inlägg av Dr Phil »

Hejsan!

Denna tråden kanske har hamnat fel (det finns ju ett ställe för hårdvara och drivrutiner) men eftersom att det antagligen bara är ett nybörjarfel så tror jag att tråden platsar bättre här. Skulle en moderator tro att jag får mer hjälp i ett annat forum så flytta gärna tråden dit!

Jag har två stycken Geforce 9800 GT som jag vill köra i SLI på en Kubuntu 9.04.
Jag har läst runt mycket (bland annat har jag försökt följa nVidia's README men även några lite enklare guider som denna) och beslöt mig till sist för att göra ett försök. Installationen flöt fint förutom att den inte hittade en färdig kompilerad kärna så den fick kompilera själv. Men när jag nu startar upp datorn så startar inte Xorg, felmeddelandet "Fatal server error: no screeens found" dyker upp. Vad kan jag har gjort för fel och finns det verkligen inte något enklare sätt att installera drivrutinerna på?
Om ni kan ett sätt som är enkelt, men som inte går nu när jag redan har sabbat allt så blåser jag gärna partitionen och börjar om helt och hållet, det är inte mycket utav värde på där ändå.

Jag är en väldigt stor nybörjare på linux, men är ganska datorvan så ta det lite lugnt med allt. Att skriva "Visa din Xorg-config fil och loggen" är inte det bästa, säg istället åt mig att visa er filer, ge mig gärna hela sökvägen. =)

Tack så mycket på förhand, det vore ganska kul att kunna starta upp Kubuntu med ett GUI igen. =)
Användarvisningsbild
Rasmus
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: nVidia Grafikkorts drivrutiner och X-server..

Inlägg av Rasmus »

Jag kör inte nvidia och kan inte hjälpa dig med det. Men om du tar bort filen /etc/X11/xorg.conf så borde du komma in iaf. visserligen utan stöd för 3d...
För att göra det kör du

Kod: Markera allt

rm /etc/X11/xorg.conf
i en root-terminal (välj rescue mode vid uppstarten)
Användarvisningsbild
Dr Phil

Inlägg av Dr Phil »

Måste jag ta bort filen helt, eller räcker det att byta namn på den?
Användarvisningsbild
Rasmus

Inlägg av Rasmus »

Dr Phil skrev:Måste jag ta bort filen helt, eller räcker det att byta namn på den?
Du kan byta namn på den om du vill

Kod: Markera allt

mv /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf.bak
Användarvisningsbild
Dr Phil

Inlägg av Dr Phil »

Jag loggade in som root (sudo su) och bytte namn på filen, tyvärr får jag fortfarande samma felmeddelande..
Bild
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Testa det som står i den här guiden, men byt drivrutinsversion mot den du använder (nej, tråden är inte uppdaterad):
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=99&t=27112

Sedan hur du fixar SLI har jag dålig koll på.
Användarvisningsbild
Dr Phil

Inlägg av Dr Phil »

DeepThought skrev:Testa det som står i den här guiden, men byt drivrutinsversion mot den du använder (nej, tråden är inte uppdaterad):
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=99&t=27112

Sedan hur du fixar SLI har jag dålig koll på.
Jag försöker med det! =)
Bild
Användarvisningsbild
Dr Phil

Inlägg av Dr Phil »

Det gick inte så bra alls.. ..det är fortfarande samma felmeddelande om att Xorg inte hittar några skärmar. =(
Jag skall installera om Kubuntu och försöka igen, men finns det något enklare sätt att installera drivrutiner som stöder OpenGL än att använda nVidias?
Inga fria drivrutiner? Inga nVidia drivrutiner som paket?
Bild
Användarvisningsbild
philip5
HC-IRCare
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av philip5 »

Fria drivisar för nvidia finns i kärnan och heter då bara "nv" men nackdelen med dem är att de inte har så bra 3d-accelerering eller förbättrar videouppspelning och annat godis som de ofria stödjer. De flesta köra nog med de från nvidia skulle jag tro även om det finns en del frihetsevangelister som håller sig till nv-drivisarna.

Vill du ha senaste (i nu läget version 185.18.14) drivisarna från nvidia som paket för ubuntu 9.04 (jaunty) så hittar du bland annat dem och annat godis på min repo som du ser länk till och info i min signatur nedan.
-------------------------------------------------------------
Min PPA för Ubuntu: http://launchpad.net/~philip5
Twitter: http://twitter.com/philip_johnsson
IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se
Användarvisningsbild
Dr Phil

Inlägg av Dr Phil »

philip5 skrev:Fria drivisar för nvidia finns i kärnan och heter då bara "nv" men nackdelen med dem är att de inte har så bra 3d-accelerering eller förbättrar videouppspelning och annat godis som de ofria stödjer. De flesta köra nog med de från nvidia skulle jag tro även om det finns en del frihetsevangelister som håller sig till nv-drivisarna.

Vill du ha senaste (i nu läget version 185.18.14) drivisarna från nvidia som paket för ubuntu 9.04 (jaunty) så hittar du bland annat dem och annat godis på min repo som du ser länk till och info i min signatur nedan.
Som det är nu utan att jag har ändrat något så kan jag utan problem använda KDE, men det går inte att lägga till det där ögongodiset jag så länge har drömt om (dallriga fönster och skrivbords-kuben, ja du fattar). Om jag använder din repo, är det bara att använda apt-get då (eller ett GUI för det) som man gör med andra program?

Jag vet inte hur mycket jag har funderat att spela med linux, jag har Vista installerat så att jag skall kunna spela när jag känner för det.
Men visst, det skulle vara kul att kunna spela, men först och främst vill jag bara få igång OpenGL så att jag kan testa skrivbordseffekterna och andra saker som kräver det.
Bild
Användarvisningsbild
Dr Phil

Inlägg av Dr Phil »

I er wiki står följande:
OBSERVERA: Misslyckande vid installation kan göra att X vägrar att starta. Detta gör att installation av senaste drivrutinen inte är att rekommendera för personer som måste ha en fullt fungerande dator, och personer som inte känner sig säkra på vad som händer vid installationen (d.v.s. om du är nybörjare och bara är nyfiken på om du får några extra FPS i något spel, men inte fattar ett jota av nedanstående installationsinstruktion - LÅT BLI ATT INSTALLERA).
Jag nöjer mig gärna med en äldre drivrutin, så länge jag får igång OpenGL och stöd för 3D. (Det kanske är samma sak, jag vet inte riktigt)
Bild
Användarvisningsbild
philip5
HC-IRCare
Kontakt:

Inlägg av philip5 »

Dr Phil skrev: Om jag använder din repo, är det bara att använda apt-get då (eller ett GUI för det) som man gör med andra program?
Ja, om du lägger till min repo som källa så kommer mina paket finnas med på alla ställen där du lägger till och tar bort paket, t ex apt-get, aptitude, synaptic, etc. Alla använder i grund och botten samma databas för paketen. Vill man bara plocka russinen ur kaka från min repo kan man välja att min repo aktiverad när man vill ha något ifrån den och annars ha den avaktiverad.
Användarvisningsbild
Dr Phil

Inlägg av Dr Phil »

philip5 skrev:
Dr Phil skrev: Om jag använder din repo, är det bara att använda apt-get då (eller ett GUI för det) som man gör med andra program?
Ja, om du lägger till min repo som källa så kommer mina paket finnas med på alla ställen där du lägger till och tar bort paket, t ex apt-get, aptitude, synaptic, etc. Alla använder i grund och botten samma databas för paketen. Vill man bara plocka russinen ur kaka från min repo kan man välja att min repo aktiverad när man vill ha något ifrån den och annars ha den avaktiverad.
Då tar jag och försöker installera ifrån den, hjälp mig att hålla tummarna. ;)
Bild
Användarvisningsbild
Dr Phil

Inlägg av Dr Phil »

Ledsen att behöva be om hjälp så här hela tiden, men det fanns ju en hel drös med paket som heter något med nVidia på din repo, vilka paket skall jag installera?

Går jag in manuellt på din repo så verkar det vara som att "nvidia-graphics-drivers-185_185.18.14-jaunty~ppa1.tar.gz" skulle vara ett paket som innehöll (eller var beroende utav och installerade automatiskt) alla de andra paketen, men när jag söker på "nvidia-graphics-drivers" så blir det inga träffar. Du blir nog tvungen att ge mig ytterligare lite hjälp här. =)
Bild
Användarvisningsbild
ajja
Kontakt:

Inlägg av ajja »

Geforce 9800 GT ser ut att vilja ha:

nvidia-glx-180
nvidia-180-modaliases
nvidia-180-libvdpau
nvidia-settings
nvidia-glx-180

Antingen använder du pakethanteraren eller så kan du troligtvis använda jockey för att installera
(står Kubuntu i din sig, så jag har inte den blekaste om var i KDE du hittar det programmet, men en gissning är att du har en avdelning med namnet Administration eller liknande).
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

ajja skrev:
Antingen använder du pakethanteraren eller så kan du troligtvis använda jockey för att installera
(står Kubuntu i din sig, så jag har inte den blekaste om var i KDE du hittar det programmet, men en gissning är att du har en avdelning med namnet Administration eller liknande).
Vet inte heller var det finns eller heter i Kubuntu, men i Ubuntu finns det under Administration och heter Hårdvarudrivrutiner. I tidigare verioner hette det Proprietära drivrutiner, det är väl troligt att det heter något liknande något av dessa även i Kubuntu.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
philip5
HC-IRCare
Kontakt:

Inlägg av philip5 »

Dr Phil skrev:Ledsen att behöva be om hjälp så här hela tiden, men det fanns ju en hel drös med paket som heter något med nVidia på din repo, vilka paket skall jag installera?

Går jag in manuellt på din repo så verkar det vara som att "nvidia-graphics-drivers-185_185.18.14-jaunty~ppa1.tar.gz" skulle vara ett paket som innehöll (eller var beroende utav och installerade automatiskt) alla de andra paketen, men när jag söker på "nvidia-graphics-drivers" så blir det inga träffar. Du blir nog tvungen att ge mig ytterligare lite hjälp här. =)
Lägger du till min repo som källa så som beskrivs i min FAQ eller på första sidan så har du paketen i synaptic eller med apt-get/aptitude. Alla tarbollar (sådana som heter något med .tar.gz) innehåller källkoden till paketet och inte de filer som du är ute efter för att köra dem.

De paket som du vill ha för att köra med senaste nvidias drivisar från min sajt är nvidia-glx-185 nvidia-185-kernel-source nvidia-185-modaliases och nvidia-185-libvdpau. Du kan så klart ladda ner dem och installera dem manuellt om du inte vill installera dem via synaptic eller apt-get/aptitude som vanligt från repo. Installerar du dem manuellt så måste du dock installera dem samtidigt i samma session och inte ett och ett eftersom de är beroende av varandra.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"