Datorstädaren

Partitionering, hårddiskar, kontrollerkort och optiska enheter
Ainigma
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Datorstädaren

Inlägg av Ainigma »

När jag använder datorstädaren så säger den att:

"Monteringsflaggan 'realtime' saknas för filsystemet monterat på /media/Diverse"

Mina frågor är:
(1) Vad betyder detta med monteringsflagga?

(2) Vad innebär det att Datorstädaren "städar" detta? Betyder det att fstabinfo helt tas bort (vilket leder till att datorn inte hittar hårddisken) eller att den rättar till problemet (lägger dit realtime flaggan)? Vågar man använda datorstädaren för sådana här fel?
???
eyerouge
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Re: Datorstädaren

Inlägg av eyerouge »

Ainigma skrev:(2) Vad innebär det att Datorstädaren "städar" detta? Betyder det att fstabinfo helt tas bort (vilket leder till att datorn inte hittar hårddisken) eller att den rättar till problemet (lägger dit realtime flaggan)? Vågar man använda datorstädaren för sådana här fel?
???
Detta är långt ifrån säkert, men jag skulle knappast tro att den raderar fstab. Antagligen kommer den bara ändra text. Du skulle kunna låta den göra sitt jobb, men för säkerhets skull göra en backup (om nu programmet inte gör det).

Själv har jag ingen superpositiv upplevelse av datorstädaren hittills - den föreslog att den skulle ta bort en massa program som det inte var fel på och som jag använde. Visst kan man kryssa av dem i förslagslistan, men programmet är relativt höljt i mystik och man begriper aldrig riktigt vad som sker när man använder det. Ett typexpempel på något som aldrig borde släppts i en distro om den vänder sig till mainstreamfolk. (Roadmapen för progget verkar dock ok och konceptet också, men det verkar långt ifrån moget än.)
Bild
Skriv svar

Återgå till "Lagring"