kopplar mot routern men kommer inte ut på nätet

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
hindrik

kopplar mot routern men kommer inte ut på nätet

Inlägg av hindrik »

Hej, har installerat Ubuntu 9.04 på en stationär dator och gjorde en nyinstallation av en bärbar(med windows XP) mot en ny router som heter ADSL2+ modem router inget problem med den bärbara kom snabbt ut på nätet efter en del försök. Den fasta datorn med Ubuntu kopplar upp sig mot routern men kommer inte ut på nätet jag använder ett USB Wirelesskort från Netgear, routern är också från Netgear. När Ubuntudatorn försöker komma ut på nätet får jag ett felmeddelande som lder ungefär så här, jag hinner inte läsa allt men i allafall -något om problem med .local domain samt att något inte är kompatibelt med avahi nätverk nånting. Jag hinner inte läsa allt då meddelandet visas så fort.

Det här är en installation jag gjort åt mtt barnbarn och vill att de ska kunna surfa på den här datorn och också lära sig linux har förskt mecka med inställningarna av wireless och dsl men inte uppnått något annat än att det kommer upp en mycket kort stund. Har försökt att lägga in den fasta datorns mac adress då det kanske är den som leverantörens bredbansuppkopplng känner igen. Har försökt med en massa men inte lyckats. Är det ågon som har ett tips på hur jag löser detta vore jag väldigt tacksqa/H :D
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: kopplar mot routern men kommer inte ut på nätet

Inlägg av webaake »

Hår kan du läsa om om ditt felmeddelande:

http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... ahi+.local

Finns också en lösning där.

Men min teori är att detta felmeddelande bara är indirekt och det egentliga problemet är att du inte fått nåt IP tilldelat på den burken. Pröva istället med fasta IP och DNS:er.

Som DNS kan du t ex använda Telias: 195.67.199.37, 195.67.199.38 m fl.

Ändra till fast IP med : 'Systemmenyn' -> 'Nätverk' (eller liknande)
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Skriv svar

Återgå till "Internet"