Grafikläge ger svart skärm

Grafikkort, TV-kort och webbkameror
Användarvisningsbild
xrx3z
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Grafikläge ger svart skärm

Inlägg av xrx3z »

Jag har snart helt gett upp Linux. Det här är nog sista gången jag installerar Linux på min burk. Jag vet inte om det är grafikkortet det är fel på eller nåt annat...hur som helst skiter jag i vilket.
Vet inte hur många distar jag testat för att få det att funka så jag misstänker att det är kärnans fel alltihop. Jag har tidigare inte haft några problem med Linux (från Ubuntu 8.04 och tidigare). Just nu sitter jag på Win7 och skriver detta eftersom jag inte kommer in i den disten jag la in igår, PCLinuxOS, jag tänkte testa lägga in Linux en sista gång och det sket sig.

Det som händer är att, jag startar Livecd´n och det går bra. Jag kommer in i grafikläget och hamnar i desktop och kan installera. Sen när det är klart och jag startar om och när uppstarten är klar med preloadingen blir skärmen svart....thats it! Detta händer i alla distar jag testat det sista året. Jag har lyckats få i gång openSuse för ett halvårsen (fråga inte hur) men i min enfaldhet så trodde jag att det var den förra kärnan som gjorde att det inte gick att starta nån av distarna så jag tog bort oS och la in Ubuntu när Janty kom....samma skit händer.

Om det är mitt ATI Radeon X1600 som linux inte kan med och jag måste köpa ett nytt grafikkort för 2000:- för att kunna köra nån dist....då blir jag tjurig och då kan jag lika gärna köpa den skarpa versionen av Win7 för 2000:- när den kommer i höst...så tjurig är jag.

När det ska jävlas så som det gör med Linux då tröttnar till och med jag...och jag har tålamod kan jag säga.

/ >:D
Bild
Användarvisningsbild
norhager

Re: Grafikläge ger svart skärm

Inlägg av norhager »

xrx3z skrev:Jag har snart helt gett upp Linux. Det här är nog sista gången jag installerar Linux på min burk. Jag vet inte om det är grafikkortet det är fel på eller nåt annat...hur som helst skiter jag i vilket.
Vet inte hur många distar jag testat för att få det att funka så jag misstänker att det är kärnans fel alltihop. Jag har tidigare inte haft några problem med Linux (från Ubuntu 8.04 och tidigare). Just nu sitter jag på Win7 och skriver detta eftersom jag inte kommer in i den disten jag la in igår, PCLinuxOS, jag tänkte testa lägga in Linux en sista gång och det sket sig.

Det som händer är att, jag startar Livecd´n och det går bra. Jag kommer in i grafikläget och hamnar i desktop och kan installera. Sen när det är klart och jag startar om och när uppstarten är klar med preloadingen blir skärmen svart....thats it! Detta händer i alla distar jag testat det sista året. Jag har lyckats få i gång openSuse för ett halvårsen (fråga inte hur) men i min enfaldhet så trodde jag att det var den förra kärnan som gjorde att det inte gick att starta nån av distarna så jag tog bort oS och la in Ubuntu när Janty kom....samma skit händer.

Om det är mitt ATI Radeon X1600 som linux inte kan med och jag måste köpa ett nytt grafikkort för 2000:- för att kunna köra nån dist....då blir jag tjurig och då kan jag lika gärna köpa den skarpa versionen av Win7 för 2000:- när den kommer i höst...så tjurig är jag.

När det ska jävlas så som det gör med Linux då tröttnar till och med jag...och jag har tålamod kan jag säga.
Försök att lägg dina inlägg på rätt ställe så får du svar fortare, den här avdelningen är för program och det finns en avdelning för hårdvara som passar bättre för ditt ämne.
Jag tror efter jag har letat att ditt grafikkort inte fungerar med Linux, det är inte de Linuxversioners fel som du hat provat utan skäll på de hårdvarutillverkare som helt struntar i alla operativsystem utom Windows, fortsätt med Windows om du ska använda hårdvaror som inte fungerar med Linux.

Ej fungerande grafikkkort - Not working with Xgl

* ATI Rage XL - does not work with Xgl
* ATI Radeon R250 Lf [FireGL 9000] - does not work with Xgl
* ATI RV280 [Radeon 9200] - does not work with Xgl
* ATI R520 [Radeon X1800] - does not work with Xgl
* ATI R520 [Radeon X1800] (Secondary) - does not work with Xgl
* ATI RADEON X1600 PRO (RV530 71C2) - does not work with Xgl

/ >:D

*EDIT: flyttat end-quote märke för bättre läsbarhet /Modetaror David*
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

*Flyttat tråd från "Använda Ubuntu ‹ Program ‹ Grafik" till "Komma igång med Ubuntu ‹ Hårdvara och drivrutiner ‹ Bild"*
Användarvisningsbild
xrx3z
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Inlägg av xrx3z »

envis som få :P
jag har installerat den version jag vet funkar på min burk...8.04 och det funkar kanon med propritära drivisar till X1600 och nu blir man ju lite sugen på att uppgradera till 8.10 men är rädd att det ska crascha om den installerar nya propritära drivisarna till 8.10 till ati eller stannade det där? 9.04 funkar alltså inte alls...

uppgradering till 8.10 gick bra :) , men vad händer om jag uppgraderar till 9.04? jag testade att uppgradera till 9.04 men det sa stopp direkt och sa att det inte finns drivrutiner som funkar till mitt kort....men används inte de proprietära drivisarna som redan finns från 8.10 då..........eftersom det inte finns några sånna till mitt kort i 9.04?

/X.
Bild
ronny

Inlägg av ronny »

Har haft samma frustration!!känns som linux inte är byggt för mitt tålamod ialla fall :S
Skriv svar

Återgå till "Bild"