Batteri laddas ej, och hackig/seg sidvisning. (youtube mfl.)

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Användarvisningsbild
ellanbellan

Batteri laddas ej, och hackig/seg sidvisning. (youtube mfl.)

Inlägg av ellanbellan »

Hey!

Ännu ett problem har dykt upp som jag inte riktigt vet hur jag ska ta mig ann. Har sökt men inte hittat några svar.
Jag har en Asus EeePC 901 med Ubuntu 9.04.

För det första - batteriet laddas inte !!! Jag måste köra med elkabel hela tiden, annars så dör datorn för att batteriet är "kritiskt lågt".

För det andra - det är väldigt segt att gå in på "häftigare" sidor, såsom många spelsidor och Youtube t ex. Jag kan inte se streamade videos för det hackar för mycket och när jag går in på t ex Sims.se så tar det fem år för "arrowpilarna" att röra sig upp och ner på sidan. Är detta video/grafikkortet som spökar? Nån uppdatering till detta? Har ingen aning om vad jag har nu men har kört "update manager" flera gånger och det hjälper inte...

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
janne-5011
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Batteri laddas ej, och hackig/seg sidvisning. (youtube mfl.)

Inlägg av janne-5011 »

hej, provat

Kod: Markera allt

cat /proc/acpi/battery/BAT0/info
?
det ska uppdatera infon.
det verkar oxå som att det tar lång tid med den eee 9011 du har att ladda batteriet om den är på samtidigt
Debian är den klippa varpå 5011 vilar
Användarvisningsbild
SlamsornasKung
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av SlamsornasKung »

Hej!

Jag är, som du, nybörjare på Ubuntu och har inga svar på dina frågor om batteri eller varför din Asus beter sig lite märkligt. Jag har emellertid följdfrågor;

- Vad var det som krånglade med Eeebuntu (utöver det faktum att du inte fick någon bra hjälp/support på de internationella sidorna), och varför bytte du till Ubuntu 9.04?

Jag skulle nog satsa på att köra datorn med ett system som är anpassat, d.v.s Eeebuntu. Om du installerar om det och har frågor så kan du alltid fråga här. Hittills har jag inte stött på en enda person i detta forum som uppträder respektlöst mot 'newbs', och jag har postat som en dåre!
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
Användarvisningsbild
ellanbellan

Inlägg av ellanbellan »

Då jag fick massa grub error när jag partionerat sönder via Eeebuntu så tänkte jag, men ok, jag testar något annat och då blev det Ubuntu.

Det visade sig vara i princip samma installationsgrej vid eeebuntu och ubuntu så jag tror jag kommer gå tillbaka. Med Eeebuntu så ville jag ha alla filer och grejer på min större partition på 16 gb, medan jag ville ha själva OSet på den mindre, då för att det skulle starta snabbare oh hårddisken inte skulle bli full direkt. Detta kunde jag göra med lite hjälp av er, men när jag försökte, utan hjälp (för dom vägrade ge mig ngåon) så pajjade hela skiten.

Det lustiga just nu är att grub error kommer ibland! Det händer inte om jag trycker esc vid uppstart och trycker enter på första bästa uppstartspartition, men annars händer det titt som tätt. Jävligt konstigt.

En annan anledning med Eeebuntu (och kanske inte OSets fel utan min usb-sticka) var att det inte gick att formatera om och ibland fungerade inte installationen. Jag ska dock testa nu. Batteriet fungerade med Eeebuntu och trådlösa. och nu vet jag ju hhur man partitionerar....
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

(Det verkar vara 3-4 olika problem (batteriladdning, grafikprestanda, grub-fel och kanske hjälp med partitionering). Det borde vara flera trådar, men en del av problemen kanske hänger ihop så jag vet inte hur många trådar det borde vara. Om du själv ser ett logiskt sätt att dela upp det så får du gärna starta nya trådar med det. Ha då med order EeePC i tråd-rubriken.)

(Tills vidare, vi som svarar, svara inteflera olika frågor i ett inlägg, utan dela upp det i flera svar, så blir det enklare att dela upp det i flera trådar senare om det skulle behövas.)
David Andersson

Re: Batteri laddas ej, EeePC

Följdfrågor om batteriladdning
ellanbellan skrev:För det första - batteriet laddas inte !!! Jag måste köra med elkabel hela tiden, annars så dör datorn för att batteriet är "kritiskt lågt".
Var det samma problem med Eeebuntu och originaloperativet (Asus-os/Xandrox-linux)?

Jag märker ingen signifikant skillnad i laddtid i min EeePC om man laddar med datorn av eller på. (Kör xubuntu 9.04 med kärna 2.6.29.1-3e.) Kanske att det spelar roll om datorn av nån anledning är belastad. Går fläktarna hela tiden? Är ljusstyrkan alltid på hög nivå? Är bluetooth och trådlöst nätverk på?

(Man kan se effektförbrukning i Watt genom att högerklicka batteri-ikonen i panelen och välja Power History och graf-typ Power History. Alternativt genom att installera paketet powertop och köra kommandot powertop i en terminal.)
David Andersson

Re: Grub error / partitionering EeePC

ellanbellan skrev:Då jag fick massa grub error när jag partionerat sönder via Eeebuntu så tänkte jag, men ok, jag testar något annat och då blev det Ubuntu.
För att hur det är partitionerat, kan du skriva i en terminal:

sudo fdisk -l /dev/sda /dev/sdb
och visa vad den svarar. (För att slippa skriva av, klipp och klistra från terminalen eller gör en skärmdump av den.)
Användarvisningsbild
ellanbellan

Inlägg av ellanbellan »

Disk /dev/sda: 4034 MB, 4034838528 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 490 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Disk identifier: 0x22af22ae

Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sda1   *           1          73      586341   82  Linux swap / Solaris
/dev/sda2              74         490     3349552+   5  Extended
/dev/sda5              74         490     3349521   83  Linux

Disk /dev/sdb: 16.1 GB, 16139354112 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 1962 cylinders
Disk identifier: 0xf26d47c4

/dev/sdb1               1        1962    15759733+  83  Linux
ellinor@ellinor-laptop:~$ 
Detta blev av fdisk.
Användarvisningsbild
ellanbellan

Re: Batteri laddas ej, EeePC

Inlägg av ellanbellan »

David Andersson skrev:Följdfrågor om batteriladdning

Var det samma problem med Eeebuntu och originaloperativet (Asus-os/Xandrox-linux)?
Nej, inte heller när jag hade XP. Jag har alltså testat Xandros, XP, Eeebuntu, Ubuntu, Eeebuntu igen (nu alltså) och det är bara i Ubuntu och nuvarande Eeebuntu som det krånglar. Jag kan inte uppdatera acpi-utilities, och då Ubuntu interfacen är kvar tror jag att Eeebuntu och Ubuntu verkar bråka om datorn just nu... Trots att jag trodde jag formaterade när jag installerade eeebuntu!

Jag kan heller inte få ner g-parted för att fixa nått via den. :(
David Andersson

ellanbellan skrev:

Disk /dev/sda: 4034 MB, 4034838528 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 490 cylinders
Disk identifier: 0x22af22ae

/dev/sda1   *           1          73      586341   82  Linux swap / Solaris
/dev/sda2              74         490     3349552+   5  Extended
/dev/sda5              74         490     3349521   83  Linux

Disk /dev/sdb: 16.1 GB, 16139354112 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 1962 cylinders
Disk identifier: 0xf26d47c4

/dev/sdb1               1        1962    15759733+  83  Linux
ellinor@ellinor-laptop:~$ 
Jag kan inte direkt se nåt fel, men några misstankar.

1) Som det är nu är systempartitionen sda5 är en logisk partition (ligger i en extended partition). Jag kan inte hitta på internet att det skulle vara nåt problem för grub och linux, men på min gamla dator med gammalt moderkort och gammalt bios brukar det vara problem.

2) Min EeePC 901 har två pyttesmå partitioner i slutet (8MB var). De har med bios att göra och jag har inte vågat ta bort dem ifall det är så att bios faktistk skriver där. (Internet säger att sda3 är för bios update och sda4 för boot booster.)

3) Swap-partitionen (här 572MiB) är mindre än defaulten i Asus-os/Xandrox (ca 700MiB). Normalt används bara swap-partitionen för hibernate och då tror jag innehållet i primärminnet sparas där i komprimmerad form (därav mindre än 1GB). Om det är så att Asus-os/Xandrox räknat rätt så kan det bli problem med hibernate om swap är för liten.

Partitionera sda

Det kanske inte behövs, men för säkerhets skull, om du har lust, så skulle du kunna partitionera om /dev/sda. Det finns två alternativ, beroende på om du prioriterar hibernate eller mer utrymme för systemet.

Ta bort sda5 och sda2 och skapa nya enligt:

sda1, ca 572 MiB, för swap (oförändrad)
sda2, ca 3255 MiB, för / (ny, filsystem ext3 eller ext4)
sda3, ca 8 MiB, för bios (ny, formattera ej)
sda4, ca 8 MiB, för bios (ny, formattera ej)

Alternativt

Ta bort alla partitioner och skapa nya enligt:

sda1, ca 3127 MiB, för / (ny, filsystem ext3 eller ext4)
sda2, ca 700 MiB, för swap (ny, swap)
sda3, ca 8 MiB, för bios (ny, formattera ej)
sda4, ca 8 MiB, för bios (ny, formattera ej)

Obs, MiB måtten ovan är ungefärliga. Det viktiga är att sda3 och sda4 ligger i rätt sektorer:
Se till att sda2 har sista sektor 7839719
Se till att sda3 har första sektor 7839720 och sista sektor 7855784
Se till att sda4 har första sektor 7855785 och sista sektor 7871849

Obs, sda3 och sda4 ska inte formatteras. När du skapar dem, se till att Filsystem för båda sätts till Oformatterad (default är ext2).

Låter det som nåt du vill göra? Säg till om det behövs mer detaljer.
Användarvisningsbild
ellanbellan

Inlägg av ellanbellan »

Hej !

Detta låter definitivt något som jag vill göra. Testar just nu med Eeebuntu. Vi får se om det går.

Jag skapar /dev/sda1 = ext 3 / stl: 3125 MB
/dev/sda5 = swap stl: 904 MB

Sda5 skapas automatiskt när jag gör en swap partition...

Däremot vet jag inte riktigt vad bios är?

Hmm... jag använde ju partioneraren som kom med installationen av eeebunutu. Ska jag kanske använda en annan partionerare? Det verkar som om mycket ite går med installationspartioneraren...
David Andersson

ellanbellan skrev: Detta låter definitivt något som jag vill göra. Testar just nu med Eeebuntu. Vi får se om det går.

Jag skulle inte göra det.
Låt inte distarnas installation automatiskt partitionera sda.
ellanbellan skrev:Däremot vet jag inte riktigt vad bios är?
När man trycker F2 direkt när datorn startar kommer man in i "BIOS", eller egentligen inställningar av BIOS. BIOS = Basic Input/Output Nånting och kan användas av operativsystemet när datorn kör också. Det jag är rädd för är att inställningar i BIOS sparas i den lilla SSDn, i de 8 eller 16 sista megabytarna. Därav förslaget att skapa sda3 och sda4 så att ingen annan skriver där och lämna dem oformatterade så inte heller gparted skriver där.

(Min teori kan vara fel och då kan du göra hur du vill.)
David Andersson

ellanbellan skrev: Detta låter definitivt något som jag vill göra. Testar just nu med Eeebuntu. Vi får se om det går.

Innan du installerar nåt (Ubuntu, Eeebuntu, EasyPeasy, eller annat), börja med att partitionera enligt nåt av förslagen i inlägget från kl 22:51. Starta en live-usb (usb-minne med Ubuntu, Eeebuntu, EasyPeasy, eller annat) och kör Gparted i den.

När du sedan installerar nåt så välj manuell partitionering, men då ändrar du inte partitioneringen utan sätter bara vad som ska monteras var, och att det som ska bli system-partition (/) ska formatteras om.
Användarvisningsbild
ellanbellan

Inlägg av ellanbellan »

Sda 2 och 5 går inte att ta bort. Det står att dom är upptagna. I gparted alltså. Faktum är att det går inte att göra nånting med dem... Busy: At least one logical partition is mounted.

Vad gör jag nu...?

Eller vänta.. Det var bara att trycka swapoff för jag gjorde en ny swap. Sorry för att jag är en idiot!

Update: Nu tror jag att jag har gjort som du sa angående alla små grejer osv. SDA är ompartionerad i fyra st delar, exakt dom du sa. Jag satte /home på sdb som har 16 gib.

Förhoppningsvis kanske det går nu... vågar dock inte önska för mycket! :P När jag kör från USB-stickan så är Eeebuntu exakt som det "ska" vara, men sen när jag kör utan så kommer små Ubuntugrejer in, och jag kan heller inte köra update manager fullt ut, utan att den vägrar dra ner acpi-utlities. Men vi får se nu. Det har ju fungerat förr så det borde fungera nu!
Användarvisningsbild
ellanbellan

Inlägg av ellanbellan »

Hmm..

Nu har jag gjort som du sa, Ubuntu verkar vara borta denna gång. Däremot så när jag vill köra igång uppdateringarna så har / för lite utrymme... Ska kika på det närmare.

Eller vafan, nu går det helt plötsligt, efter jag laddade ner gparted! Wtf! Jag hatar när saker helt plötsligt fungerar. Kanske behövde den bara ladda eller nått. Nåja.
David Andersson

ellanbellan skrev: Nu har jag gjort som du sa, Ubuntu verkar vara borta denna gång. Däremot så när jag vill köra igång uppdateringarna så har / för lite utrymme... Ska kika på det närmare.

Eller vafan, nu går det helt plötsligt, efter jag laddade ner gparted! Wtf! Jag hatar när saker helt plötsligt fungerar. Kanske behövde den bara ladda eller nått. Nåja.
Kan du förklara lite mer vad du gjort?

När du gjort nån av partitioneringarna enligt inlägget kl 22:51 så ska systemet försvinna och man måste installera ett system på nytt. Du har alltså partitionerat om och sedan installerat nåt (Ubuntu, Eeebuntu, EasyPeasy, eller annat)? Stämmer det?

Kanske en sudo fdisk -l /dev/sda så jag får se hur det blev?
Användarvisningsbild
ellanbellan

Inlägg av ellanbellan »

Ok, jag skickar med en sån snart.

Det som fixats är att Ubuntu är borta, nu ä det bara Eeebuntu som gäller.

Problemen som kvarstår:

*Batteriet laddas ej
*Grub error 15 dyker upp varje gång jag startar datorn, om jag inte trycker Esc så den där menyn kommer upp, och jag trycker enter. Då fungerar det helt plötsligt.

Disk /dev/sda: 4034 MB, 4034838528 byte
255 huvuden, 63 sektorer/spår, 490 cylindrar
Enheter = cylindrar av 16065 · 512 = 8225280 byte
Diskidentifierare: 0x22af22ae

Enhet Start     Början        Slut     Block    Id  System
/dev/sda1               1          89      714861   82  Linux växling / Solaris
/dev/sda2   *          90         488     3204967+  83  Linux
/dev/sda3             489         489        8032+  83  Linux
/dev/sda4             490         490        8032+  83  Linux
David Andersson

ellanbellan skrev:

Disk /dev/sda: 4034 MB, 4034838528 byte
255 huvuden, 63 sektorer/spår, 490 cylindrar
Enheter = cylindrar av 16065 · 512 = 8225280 byte
Diskidentifierare: 0x22af22ae

Enhet Start     Början        Slut     Block    Id  System
/dev/sda1               1          89      714861   82  Linux växling / Solaris
/dev/sda2   *          90         488     3204967+  83  Linux
/dev/sda3             489         489        8032+  83  Linux
/dev/sda4             490         490        8032+  83  Linux
Det är partitionerat precis som jag tänkt. (Filsystemtyp på de två sista borde inte vara Linux utan Okänt eller W95 eller EFI. Satte du filsystem till oformatterad? Tills vidare antar vi att det inte är nåt problem.)
ellanbellan skrev: Problemen som kvarstår:

*Batteriet laddas ej
Jag vill ta Grub Error först, och batteriet sen i en annan tråd. Är det okej?
ellanbellan skrev:*Grub error 15 dyker upp varje gång jag startar datorn, om jag inte trycker Esc så den där menyn kommer upp, och jag trycker enter. Då fungerar det helt plötsligt.
Vad står det i menyn som kommer upp där man trycker enter och det funkar?

Det ska finnas en fil /boot/grub/menu.lst, skulle du kunna posta den här? (Antingen klistra in den mellan code-taggar eller komprimera den och lägga den som bilaga till inlägget.)

(Jag är inte 100 på att informationen jag frågar efter kan hjälpa att lösa problemet, men hav tålamod, jag måste försöka verka smart här.)
Användarvisningsbild
ellanbellan

Inlägg av ellanbellan »

Först av allt vill jag säga tusen tack för att du ställer upp !!!

Jag når inte /boot/grub/menu.lst från terminalen utan gick in via filsystem/boot/grub och klickade på menu.lst.

Detta kom då upp

# menu.lst - See: grub(8), info grub, update-grub(8)
#            grub-install(8), grub-floppy(8),
#            grub-md5-crypt, /usr/share/doc/grub
#            and /usr/share/doc/grub-doc/.

## default num
# Set the default entry to the entry number NUM. Numbering starts from 0, and
# the entry number 0 is the default if the command is not used.
#
# You can specify 'saved' instead of a number. In this case, the default entry
# is the entry saved with the command 'savedefault'.
# WARNING: If you are using dmraid do not use 'savedefault' or your
# array will desync and will not let you boot your system.
default		0

## timeout sec
# Set a timeout, in SEC seconds, before automatically booting the default entry
# (normally the first entry defined).
timeout		3

## hiddenmenu
# Hides the menu by default (press ESC to see the menu)
hiddenmenu

# Pretty colours
#color cyan/blue white/blue

## password ['--md5'] passwd
# If used in the first section of a menu file, disable all interactive editing
# control (menu entry editor and command-line)  and entries protected by the
# command 'lock'
# e.g. password topsecret
#      password --md5 $1$gLhU0/$aW78kHK1QfV3P2b2znUoe/
# password topsecret

#
# examples
#
# title		Windows 95/98/NT/2000
# root		(hd0,0)
# makeactive
# chainloader	+1
#
# title		Linux
# root		(hd0,1)
# kernel	/vmlinuz root=/dev/hda2 ro
#

#
# Put static boot stanzas before and/or after AUTOMAGIC KERNEL LIST

### BEGIN AUTOMAGIC KERNELS LIST
## lines between the AUTOMAGIC KERNELS LIST markers will be modified
## by the debian update-grub script except for the default options below

## DO NOT UNCOMMENT THEM, Just edit them to your needs

## ## Start Default Options ##
## default kernel options
## default kernel options for automagic boot options
## If you want special options for specific kernels use kopt_x_y_z
## where x.y.z is kernel version. Minor versions can be omitted.
## e.g. kopt=root=/dev/hda1 ro
##      kopt_2_6_8=root=/dev/hdc1 ro
##      kopt_2_6_8_2_686=root=/dev/hdc2 ro
# kopt=root=UUID=904b52ec-93ba-42ab-90a1-b0063efc4ef9 ro

## default grub root device
## e.g. groot=(hd0,0)
# groot=904b52ec-93ba-42ab-90a1-b0063efc4ef9

## should update-grub create alternative automagic boot options
## e.g. alternative=true
##      alternative=false
# alternative=true

## should update-grub lock alternative automagic boot options
## e.g. lockalternative=true
##      lockalternative=false
# lockalternative=false

## additional options to use with the default boot option, but not with the
## alternatives
## e.g. defoptions=vga=791 resume=/dev/hda5
# defoptions=quiet splash

## should update-grub lock old automagic boot options
## e.g. lockold=false
##      lockold=true
# lockold=false

## Xen hypervisor options to use with the default Xen boot option
# xenhopt=

## Xen Linux kernel options to use with the default Xen boot option
# xenkopt=console=tty0

## altoption boot targets option
## multiple altoptions lines are allowed
## e.g. altoptions=(extra menu suffix) extra boot options
##      altoptions=(recovery) single
# altoptions=(recovery mode) single

## controls how many kernels should be put into the menu.lst
## only counts the first occurence of a kernel, not the
## alternative kernel options
## e.g. howmany=all
##      howmany=7
# howmany=all

## specify if running in Xen domU or have grub detect automatically
## update-grub will ignore non-xen kernels when running in domU and vice versa
## e.g. indomU=detect
##      indomU=true
##      indomU=false
# indomU=detect

## should update-grub create memtest86 boot option
## e.g. memtest86=true
##      memtest86=false
# memtest86=true

## should update-grub adjust the value of the default booted system
## can be true or false
# updatedefaultentry=false

## should update-grub add savedefault to the default options
## can be true or false
# savedefault=false

## ## End Default Options ##

title		Ubuntu 9.04, kernel 2.6.29-1-netbook
uuid		904b52ec-93ba-42ab-90a1-b0063efc4ef9
kernel		/boot/vmlinuz-2.6.29-1-netbook root=UUID=904b52ec-93ba-42ab-90a1-b0063efc4ef9 ro quiet splash 
initrd		/boot/initrd.img-2.6.29-1-netbook
quiet

title		Ubuntu 9.04, kernel 2.6.29-1-netbook (recovery mode)
kernel		/boot/vmlinuz-2.6.29-1-netbook root=UUID=904b52ec-93ba-42ab-90a1-b0063efc4ef9 ro  single
initrd		/boot/initrd.img-2.6.29-1-netbook

title		Ubuntu 9.04, kernel 2.6.28-13-generic
kernel		/boot/vmlinuz-2.6.28-13-generic root=UUID=904b52ec-93ba-42ab-90a1-b0063efc4ef9 ro quiet splash 
initrd		/boot/initrd.img-2.6.28-13-generic
quiet

title		Ubuntu 9.04, kernel 2.6.28-13-generic (recovery mode)
kernel		/boot/vmlinuz-2.6.28-13-generic root=UUID=904b52ec-93ba-42ab-90a1-b0063efc4ef9 ro  single
initrd		/boot/initrd.img-2.6.28-13-generic

title		Ubuntu 9.04, kernel 2.6.28-11-generic
kernel		/boot/vmlinuz-2.6.28-11-generic root=UUID=904b52ec-93ba-42ab-90a1-b0063efc4ef9 ro quiet splash 
initrd		/boot/initrd.img-2.6.28-11-generic
quiet

title		Ubuntu 9.04, kernel 2.6.28-11-generic (recovery mode)
kernel		/boot/vmlinuz-2.6.28-11-generic root=UUID=904b52ec-93ba-42ab-90a1-b0063efc4ef9 ro  single
initrd		/boot/initrd.img-2.6.28-11-generic

title		Ubuntu 9.04, memtest86+
kernel		/boot/memtest86+.bin
quiet

### END DEBIAN AUTOMAGIC KERNELS LIST
Dvs en massa jädra text.
David Andersson

ellanbellan skrev: Dvs en massa jädra text.
Vill jag lova. :) Jag är inte så van vid så mucket uuid, men hittar inget konstigt. Ska man va noga borde man kolla uuid, men jag tror nästa fråga ger mer.

Teori: BIOS är satt att boota från nåt annat än /dev/sda.

1) Finns nån CD ansluten eller sitter nåt usb-minne intryckt när du får Grub error?

2) Vad står det i menyn som kommer upp efter Esc (där man trycker enter och det funkar)?

3) Kan du gå in i BIOS inställningar (starta Eee:n och alldeles i början tryck F2). Gå till fliken Boot, gå till Boot Device Priority. Där ska finnas vilka device som är 1st, 2nd och 3rd. Jag har 1st=CD-ROM, 2nd=HDD:SM-ASUS-PHISON, 3rd=Removable device. Vad har du?
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"