Hej alla,
Kör nu Ubuntu 9,04 på min nya bärbara och fick äntligen till grafkinställningarna för G105M, de som har samma problem får gärna höra av sig.
För övrigt så har jag testat att köra wow via wine genom att bläddra i C och valde wow.exe dock utan någon vidare framgång. Några tips?
Tack!
Händer inget när jag startar
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- Kontakt:
Händer inget när jag startar
Datorn: P-4 HT 3,4 ghz, 2 gb, 250gb*3 sata, geforce 8800 gts 512 mb - Win Vista
Servern: P-D q-core 2,6 ghz 1066 fsb, 4 gb, 2x500 sata - Ubuntu 8,04
Bärbara: P-Dual core 2 ghz, 4gb, 300 gb IDE, geforce G105M 512 mb - Ubuntu 9,04
HP: Yelles.se - Inleed.se
-
Re: Händer inget när jag startar
Jag har inte använt WoW så det här kanske inte är rätt svar, men jag har en teori: Vissa windows-program är bara en (1) exe-fil. De laddas ner som en exe-fil och startas genom att helt enkelt starte exe-filen. Vissa program (det vanliga) är att man laddar ner en setup.exe som man kör för att installera programmet. Programmet kan efter installation bestå av en eller flera exe-filer, eventuella datafiler och eventuella registry-poster, och alla bör ligga på de ställen de placerades i installerats för att allt ska fungera.
Om jag fattat rätt har du installerat WoW inne i windows och försöker köra den med wine i ubuntu? Det som kan hända är att programmet tycker att registryt inte stämmer (wine har ett eget registry och kommer troligen inte åt windows registry) och att den inte hittar hjälp-program och dll-er (som det tycker borde ligga i "C:\Programs\WoW" eller liknande men som nu ligger i en mapp med path "/media/C/Programs/WoW" eller liknande).
Det man ska göra är att installera programmet i wine genom att köra setup.exe i wine. Då kommer rätt saker att hamna i wines registry och hjälp-program och dll-er kommer att ligga i mappar med pathar som "C:\Programs\WoW" och liknande innifrån wine. (Mappen
"C:\Programs\WoW" i wine är inte samma som "C:\Programs\WoW" i eventuell windows i en annan partition.)
Obs. Det kanske inte går att köra WoW i wine eller att det behövs program som PlayOnLinux för att installera i Wine, eller att det måste köras i nåt annat än Wine som Cedega, CrossOver och allt vad de heter.
Men det är som sagt bara min teori.
Om jag fattat rätt har du installerat WoW inne i windows och försöker köra den med wine i ubuntu? Det som kan hända är att programmet tycker att registryt inte stämmer (wine har ett eget registry och kommer troligen inte åt windows registry) och att den inte hittar hjälp-program och dll-er (som det tycker borde ligga i "C:\Programs\WoW" eller liknande men som nu ligger i en mapp med path "/media/C/Programs/WoW" eller liknande).
Det man ska göra är att installera programmet i wine genom att köra setup.exe i wine. Då kommer rätt saker att hamna i wines registry och hjälp-program och dll-er kommer att ligga i mappar med pathar som "C:\Programs\WoW" och liknande innifrån wine. (Mappen
"C:\Programs\WoW" i wine är inte samma som "C:\Programs\WoW" i eventuell windows i en annan partition.)
Obs. Det kanske inte går att köra WoW i wine eller att det behövs program som PlayOnLinux för att installera i Wine, eller att det måste köras i nåt annat än Wine som Cedega, CrossOver och allt vad de heter.
Men det är som sagt bara min teori.
-
- Kontakt:
Det jag dock har läst på många andra forum är att man just via den metod att bara "köra" exe filen efter att ha flyttat mappen från en win dator, ibland till och med har löset vissas "wowproblem" men jag skall nog testa. Just nu funkar inga spel, inte ens CS då jag får "denna tjänst kan inte användas just nu" när jag försöker starta spelet. Förövirgt så fick jag igång Wow lite längre än sist då jag starta via launcher.exe fick upp wow men sedan crasha pga grafikkortet som nvidia inte har gett ut några specifika drivrutiner till så kör de senaste till linux. Kör även 64 bit ubuntu men antar att inte wow har något emot det...
-
- Kontakt:
Sådär nu har jag äntligen löst problemet.
För alla andra som får crit error när wow startar, lägg till detta längst ner i Config.wtf som ligger i WTF mappen i din World Of Warcraft map.
Och spara. Det var det som löste det för mig,
För alla andra som får crit error när wow startar, lägg till detta längst ner i Config.wtf som ligger i WTF mappen i din World Of Warcraft map.
Kod: Markera allt
SET gxApi "opengl"