Addon till Firefox för att spela in ljud?

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
thoase

Addon till Firefox för att spela in ljud?

Inlägg av thoase »

Jag vill kunna spela in ljud från SR webradio, finns det något addon till FF som gör det möjligt?
Användarvisningsbild
philip5
HC-IRCare
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Re: Addon till Firefox för att spela in ljud?

Inlägg av philip5 »

thoase skrev:Jag vill kunna spela in ljud från SR webradio, finns det något addon till FF som gör det möjligt?
Jag vet ingen direkt firefox addon som gör att du kan spela in ljud men däremot så kan du spela in ljud som spelas upp på webbradion med i princip vilket program som helst på linux som kan spela in ljud. Möjligt att det går på fler sätt men att använda funktioner i pulseaudio är ett smidigt sätt. Om du installerar paketet pavucontrol så får du ett verktyg i menyn som heter "Pulseaudio volume control". Med det kan du loopa om ljudstreams en del så att du t ex kan spela in (grabba) ljudet som spelas upp på t ex radion med ett program som t ex audacity eller gnome-sound-recorder som du kanske har med från början i gnome eller kan installeras med paketet gnome-media.

När jag testade så spelade jag upp ljudet på webbradion med mplayerpluggen för firefox men det funkar nog med de flesta spelarpluggar som funkar med webbradio. I pulseaudio volume control så har du en sektion som heter playback och där finns en liten ikon som ser ut som en sköld. Till höger om den är en liten pil som blir en drop down meny där du väljer move stream till den typ av ljudkort som du väljer att spela in med i din program för ljudinspelning.

Kanske låter komplicerat men bör du gjort det en gång så går det av bara farten... :)

Audacity är ett utmärkt program sedan att redigera och konvertera ljud med sedan också.

[red] som en liten kommentar så kan man använda den här tekniken för att greppa i princip allt ljud vilket betyder att det även funkar med t ex Spotify eller andra tjänster. Om man sedan får göra det är ju en helt annan sak.
-------------------------------------------------------------
Min PPA för Ubuntu: http://launchpad.net/~philip5
Twitter: http://twitter.com/philip_johnsson
IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se
Skriv svar

Återgå till "Internet"