GPS-djungeln...

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Användarvisningsbild
prafjessor
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

GPS-djungeln...

Inlägg av prafjessor »

Efter att ha irrat runt i Stockholm i två timmar p.g.a. vägarbete har jag beslutat mig för att införskaffa en GPS-navigator till bilen. Problemet är att jag inte vet något om det. Vilken ska man köpa? Finns det någon som har ett Linuxbaserat OS? Om man laddar ner kartor, kan man koppla apparaten till Ubuntudatorn och föra över dessa? Är det någon som har en GPS och kan berätta lite hur det är, hur det funkar, osv? Vore tacksam för all info.
Alleinsora
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: GPS-djungeln...

Inlägg av Alleinsora »

Rena GPS-enheter har jag mindra erfatenhet av, testat med en Garmin Colorado men det gick inte så bra. Kunde förvisso lägga över kartor till minnet, men inte nyckeln som behövs för att enheten ska kunna använda kartorna. Så det får väll ses som ett "fungerar inte". Testade dock aldrig att köra medföljande programmvara i wine.

Om du orkar med en produkt som än så länge är mest för utvecklare och nyfikna så finns ju telefonen Neo Freerunner.
Programvaran Tango GPS fungerar ganska bra som kartprogram, och navigeringsprogrammet Pyroute ska även gå att använda (har ej testat).
Båda programmen använder OSM och jag har för mig att Pyroute även kan användas med garmins kartor (med lite trixande), dessutom har jag testat att köra TangoGPS med googles kartor vilket fungerade bra.
Dock är det lite klurigt att ladda ner kartor till den (i alla fall i Tango). Lättast är nog att koppla in USB-sladden till datorn, öppna en SSH-tunnel för X och köra TangoGPS genom denna, sen placera sig runt där man vill ha kartor och välja ladda ner flera zoomnivåer.
Lite omständigt som sagt.....
Användarvisningsbild
janne-5011
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av janne-5011 »

jag har en några år på nacken Garmin nuvi och i sthlm och närförorterna fungerar den mkt mkt bra. :) . Kommer man ut på vischan fungerar den sämre pga att gatunamnen inte finns inlagda, även om oftast även småvägarna finns inlagda.Vägarna heter då "väg" ::)
det finns ett program för win som man laddar ner och kör uppdateringen på via usb,mig veterligen funkar inte med Linux. :(
Vad gäller hur det funkar annars så är det bara skriva i postnummer eller vägnamn och trycka p grön knapp :).
Även fast jag bott i sthlm länge har jag lärt mig en del snabbre vägar med hjälp av gps:en.
Råkar du behva en ny mobil oxå, kanske man kan fundera på ngn smarttphone (har jag för mig dom heter) en del har ju gps.
Men jag har aldrig gillat flerfunktionersgrejer --kanske en smaksak.
my 5 cents.
prafjessor skrev:Efter att ha irrat runt i Stockholm i två timmar p.g.a. vägarbete har jag beslutat mig för att införskaffa en GPS-navigator till bilen. Problemet är att jag inte vet något om det. Vilken ska man köpa? Finns det någon som har ett Linuxbaserat OS? Om man laddar ner kartor, kan man koppla apparaten till Ubuntudatorn och föra över dessa? Är det någon som har en GPS och kan berätta lite hur det är, hur det funkar, osv? Vore tacksam för all info.
Debian är den klippa varpå 5011 vilar
Användarvisningsbild
Sundberg

Inlägg av Sundberg »

Jag har en Garmin Navigon 2100, köpt för c:a två år sedan, och den fungerar ok. Gränssnittet anser jag vara mycket trevligare än de jag sett på t.ex. TomToms navigatorer.
Till denna GPS medföljde det en sk TMC som jag dessvärre inte fått att fungera. TMC tar in information om t.ex. trafikolyckor och tar då dessa samt övriga trafikmeddelanden med i beräkningen. Dessutom visar den var sådana uppstått. Bra funktion - om den nu bara fungerat på min gps - fick väl tag på ett måndagsexemplar..
Något jag tänker prioritera i mitt nästa inköp av gps är uppdateringen av kartor. Våra vägar ändras jämt o ständigt - så en smidig uppdatering (prenumeration?) av kartorna är helt klart att rekommendera.
Ubuntu 10.04 x86 @ AMD Athlon 64 3200+, TwinMos 2048MB PC3200 DDR SDRAM, Nvidia GeForce 6600GT (256MB, PCI-E), SB Audigy 2.
Användarvisningsbild
pata66
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av pata66 »

Du ska ställa frågan när du köper en Gps om du kan mata in koordinater manuellt. Ett måste om du nu skulle åka ut på landsbygden. Då man inte kan söka på Gårdsnamn eller kanske mindre samhällen ute på landsbygden.

koordinater får du enkelt på Eniros sida om du letar upp platsen på deras karta. Sen är det bara att mata in koordinater och då hittar gps dit. Dom flesta kartor idag har även småvägar men ingen databas över adresser på Landsbygden.

/ Pata
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Tror TomTom kör Linux internt, men mjukvaran för att pilidutta via datorn har jag för mig bara är för Windows. Rätt mig om jag har fel
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Alleinsora
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av Alleinsora »

Du har helt rätt i att även TomToms program för datorn är enbart för windows, däremot finns det ett script för linux som heter Tomtom map installer; http://stefans.datenbruch.de/tomtom/ (längst ner på sidan).
Sen finns det också ett gäng som utvecklar en öppen plattform för tomtomarna. Opentom kallar de projektet. Osäker på hur väl det fungerar än dock.
Hur jag än gör så slutar det alltid med E17 på netbooken....
Användarvisningsbild
prafjessor
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av prafjessor »

Tack för alla svar. Ska fortsätta botanisera ett tag innan jag bestämmer mig...
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"