svärord och regler

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

svärord och regler

Inlägg av vulfgar »

Det börjar bli lite tjatigt. :rolleyes: Varje gång någon skriver ett svärord så raderas det av moderatorerna. (Nästan) varje gång ett svärord raderas så blir en eller flera personer upprörda. Så här kan det ju inte hålla på. :mad:
Själv känner jag inte något större behov att krydda mitt språk med svordomar (jo det kan hända, någon gång :P) och tycker det är trevligt att slippa sådana, men jag kan samtidigt förstå att vuxna människor, som använder sitt vardagsspråk, känner sej behandlade som vanartiga barn när moderatorer försöker uppfostra dom till ett mer måttfullt språkbruk. Det finns ju ingen självklar väg att gå när det gäller detta.

Kan man kanske tänka sej en omröstning bland forumets medlemmar? Med t ex 3 alternativ, här är ett litet förslag:
1. Som idag, alla svordomar i inlägg tas bort och inga kränkningar eller påhopp på andra forumsmedlemmar eller privatpersoner tillåts..
2. Enstaka svordomar får slinka igenom, men upprepade svordomar påpekas i första hand och modereras först när inget annat hjälper. Svordomar som används när det kan kännas ordentligt befogat med kraftuttryck kan tillåtas. Inga kränkningar eller påhopp på andra forumsmedlemmar eller privatpersoner tillåts.
3. Endast mycket grovt språk påtalas och ev modereras, men inga kränkningar eller påhopp på andra forumsmedlemmar eller privatpersoner tillåts.

Det går givetvis att hitta bättre röstingsalternativ, men jag tror att det kanske är lättare att få gehör för regler om det finns ett underlag som visar hur medlemmarna faktiskt vill ha det.

Givetvis måste en sådan här omröstning tidsbegränsas.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
voidoom

svärord och regler

Inlägg av voidoom »

Jag både håller med och inte håller med i det du skriver.

Jag tycker inte att det passar sig här i Ubuntu-forumet att man skriver svordomar.
Anledningen till det är på grund av att detta är en del av Canonical och Ubuntu centralt.
Tänk på att det är många som läser i forumet. Jag själv läste i forumet i kanske en månad innan jag valde att bli medlem. Hade språkbruket varit uruselt här hade jag troligen struntat i att bli medlem för det finns så många pajasforum på internet i övrigt.

Samtidigt gillar jag inte att andra editerar mina inlägg och kommer inte att acceptera det om det skulle ske på en enligt mig tvivelaktig grund; som t.ex. att det någon inte gillar min åsikt även om texten följer reglerna i övrigt.
Detta kan jag alltså själv styra i hyfsat stor mån genom att inte skriva svordomar eller angripa någon med personangrepp; dvs genom att ta ansvar för mina egna texter och visa andra respekt.

Sen kan jag i och för sig tycka att vissa ord som censurerats tidigare i detta forum varit väldigt lindriga och inte borde censurerats. När det inte riktigt är satt en gräns för var en nivå ligger är det ju (uppenbarligen) svårt för vissa att hålla sig på rätt sida.

Jag hoppas dock på en fortsatt trevlig tråd då detta ämne kan vara värt att diskuteras ytterligare.
Okänd

svärord och regler

Inlägg av Okänd »

Vi företräder Ubuntu och har som syfte att sprida Ubuntu och Fri programvara. Svordomar av alla slag kommer därför att raderas, även ord som "skit".

Kallas någon om än utanför forumet för ord som "missfoster" kan det moderaras med hänvisning till både "nedvärderande uttryck" och "visa alltid andra respekt". Den senare eftersom det finns de som drabbats av just detta.

Detta är inget som det kommer att hållas omröstning om på forumet.
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

svärord och regler

Inlägg av Barre »

jag har inte orkat vara med i denna diskution men nu måste jag fatiskt skriva lite :)

Kan inte moderatorerna på detta forum skriva en "svartlista" på vilka ord som uppfattas som "dåliga". Om nu ett utryck som "*" är så pass stötande att det måste cencureras så känner jag att censuren ligger lite utanför min uppfatting om vad som är dåligt språk...
*glad? är det tillåtet?
bränd elekrolyt luktar *, eller luktar det bajs? Kanske bajs också upplevs som stötande?

Dåligt språk i tal och skrift är väldigt subjektivt, är det upp till en och varje moderator att cencurera det han/hon faller störande/stötande?

Svordomar är ej tillåtna enligt reglerna/ No1Viking
Kontakt:

svärord och regler

Inlägg av Emil.s »

[quote="Barre"]jag har inte orkat vara med i denna diskution men nu måste jag fatiskt skriva lite :)

Kan inte moderatorerna på detta forum skriva en "svartlista" på vilka ord som uppfattas som "dåliga". Om nu ett utryck som "*" är så pass stötande att det måste cencureras så känner jag att censuren ligger lite utanför min uppfatting om vad som är dåligt språk...
*glad? är det tillåtet?
bränd elekrolyt luktar *, eller luktar det bajs? Kanske bajs också upplevs som stötande?

Dåligt språk i tal och skrift är väldigt subjektivt, är det upp till en och varje moderator att cencurera det han/hon faller störande/stötande?[/quote]
Du kommer nog märka att detta inlägg med 100% säkerhet kommer att bli modererat...

EDIT:
Och visst hade man rätt..... :| :/
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
Quartus
Kontakt:

svärord och regler

Inlägg av Quartus »

[quote="Barre"]skitglad? är det tillåtet?
bränd elekrolyt luktar skit, eller luktar det bajs? Kanske bajs också upplevs som stötande?[/quote]
[quote="lexin"]Översättning av skit

Svenskt uppslagsord
skit [sji:t ] skiten (el. skitet) subst.
smuts; avföring (vardagligt; även bildligt om något dåligt)

Stående uttryck
prata skit ("prata illa") om någon[/quote]
Om man skriver t.ex. 'hästen sket skit' så handlar det ju uppenbarligen om avföring, dvs ett annat ord för bajs, dynga osv. Skriver man däremot 'hästen är skit' så är det i det fallet en nedsättande kommentar om hästen i sig och bör därför modereras bort. Capiche?
Alias "marsu" i #ubuntu-se @ freenode.
Ubuntu guide
Användarvisningsbild
CrashLord
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

svärord och regler

Inlägg av CrashLord »

Ni är * inte kloka

Editerad pga svordom.
Vänligen kolla in http://ubuntu-se.org/forum/viewtopic.php?id=4114
No1Viking
Okänd

svärord och regler

Inlägg av Okänd »

[quote="CrashLord"]Ni är * inte kloka

Editerad pga svordom.
Vänligen kolla in http://ubuntu-se.org/forum/viewtopic.php?id=4114
No1Viking[/quote]
Kanske inte det men försök att se det från vår synvinkel. På detta forum har vi ett antal regler som finns tillgängligt för alla, vi moderatorer jobbar med ett flertal saker på detta forum däribland att se till att reglerna efterlevs.

Ett flertal individer må se vårat jobb som häxjakt (jag antar att det är så ett flertal ser det) där vi slår alla på fingrarna och använder översittarmetoder. Jag kan i första hand prata för mig själv men samtidigt så vet jag att vi alla moderatorer och ansvariga inom Ubuntu Sverige gör vad vi kan för att se till att ett bra klimat råder på forumet, vilket några individer inte kan/vill se.

Ett regelsystem är till för att underlätta för användarna och om ingen följer det så skulle allting braka ihop. Det går inte att ha total anarki och säga att man godkänner det eller det ordet. Det är inte lätt att vara moderator, speciellt inte när sånt här händer men vi anstränger oss faktiskt för vår allas skull.

Utan att gå in på namn så har vi haft individer på detta forumet som hela tiden har mer eller mindre provocerat och inte hörsammat de varningar de har fått av moderatorerna vilket i sin tur ledde till avstängning. Efter ett stunds fundering så beslutade vi dock att släppa in dessa individer igen vilket bara satte snurr på ekorrhjulet igen.

Vi har en tråd (http://ubuntu-se.org/forum/viewtopic.php?id=4101) för att diskutera reglerna och alla får ge förslag, men då ska man hålla sig till saken och inte öppet försöka provocera varken användare eller moderatorer.
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

svärord och regler

Inlägg av Barre »

[quote="Quartus"]Om man skriver t.ex. 'hästen sket skit' så handlar det ju uppenbarligen om avföring, dvs ett annat ord för bajs, dynga osv. Skriver man däremot 'hästen är skit' så är det i det fallet en nedsättande kommentar om hästen i sig och bör därför modereras bort. Capiche?[/quote]
så varför censuerades då mitt uttryck : "Bränd elektrolyt luktar skit", jag hänvisar helt enkelt till just dynga.. det var inte något nedlåtande om elekrolyten... mycket konstigt....

jag anser inte att ubuntu-se sysslar med någon häxjakt och jag förstår att en viss form av "censur" bör appliceras av moderatorerna för att sålla bort dåligt använt språk och påhopp på person, men min fråga kvarstår. Vad är dåligt språk, jag anser att detta är mycket subjektivt och frågade bara hur denna cesuering går till eftersom jag inte anser att "skit"(om det censueras så är det en annan benämning av bajs som jag menar)" är stötande eller nervärderande om det inte använs till just en nedväderrande mening om någon eller något.

Jag anser det också helt förkastligt att mitt inlägg har censuerats av No1Viking när sebastean får använda synonym till ordet bajs i sin post.
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

svärord och regler

Inlägg av vulfgar »

[quote="voidoom"]Jag både håller med och inte håller med i det du skriver.

Jag tycker inte att det passar sig här i Ubuntu-forumet att man skriver svordomar.
Anledningen till det är på grund av att detta är en del av Canonical och Ubuntu centralt.
Tänk på att det är många som läser i forumet. Jag själv läste i forumet i kanske en månad innan jag valde att bli medlem. Hade språkbruket varit uruselt här hade jag troligen struntat i att bli medlem för det finns så många pajasforum på internet i övrigt.

Samtidigt gillar jag inte att andra editerar mina inlägg och kommer inte att acceptera det om det skulle ske på en enligt mig tvivelaktig grund; som t.ex. att det någon inte gillar min åsikt även om texten följer reglerna i övrigt.
Detta kan jag alltså själv styra i hyfsat stor mån genom att inte skriva svordomar eller angripa någon med personangrepp; dvs genom att ta ansvar för mina egna texter och visa andra respekt.

Sen kan jag i och för sig tycka att vissa ord som censurerats tidigare i detta forum varit väldigt lindriga och inte borde censurerats. När det inte riktigt är satt en gräns för var en nivå ligger är det ju (uppenbarligen) svårt för vissa att hålla sig på rätt sida.

Jag hoppas dock på en fortsatt trevlig tråd då detta ämne kan vara värt att diskuteras ytterligare.[/quote]
Det är ju juste det som vore grejen med en omröstning. Om en majoritet vid en omröstning tycker att det är bäst att svordomas/grovt språk redigeras som idag så tror jag att dom som inte gillar moderatorernas ingrepp skulle ha lättare att acceptera dessa om dom vissta att här har reglerna ett stöd hos övriga medlemmar. Om det skulle visa sej att dom flesta tycker det är fel med att gå in och ändra i nuvarande omfattning och kan tänka sej lite ledigare språkbruk, så kanske admins/mods får tänka om lite. Som det är nu så går en massa energi till dessa diskussioner som känns helt onödiga egentligen.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Okänd

svärord och regler

Inlägg av Okänd »

Hej

Följande gäller...

Ingen av oss moderatorer kommer att sitta med lupp och lusläsa andemeningar av diverse svordomar, oavsett hur man kan tolka in det. Därför är det förbjudet att använda ALLA svordomar, utan undantag. Konstigare än så är det inte. Gör vi på annat sätt riskerar vi bara ytterligare bråk och tjaffs och det är slut på det nu.

Snart blir det varningar som utdelas, för nu är det slut på denna diskussion.

Om ni har böjelser som innebär att ni MÃ…STE svära, gör det nån annanstans, för här kommer det ALDRIG någonsin att accepteras.

För övrigt finns det en bra exit, om man inte gillar detta. Denna kan läsas om i denna post, i mitt PS.

Micke

PS. Tråden är nu låst. DS
Låst

Återgå till "Ubuntu Café"