Har en Acer Aspire One ZG5 med 1 GB minne i standardutförande som jag nu uppgraderat till 1.5GB.
Problemet är att den är så sjukligt seg med Ubuntu 9.04 Netbook Remix och när jag uppgraderade minnet så formaterade jag inte om datorn, borde jag ha gjort det iom minnesuppgraderingen?
Hur bör mina partitioner se ut för att få ut mest kraft? Jag menar, bör jag satsa på att formatera om och skapa en större SWAP-partition t.ex.?
Tack på förhand!
Fråga ang. minnesuppgradering
Re: Fråga ang. minnesuppgradering
Det spelar ingen som helst roll hur dina partitioner ser ut med tanke på uppgradering av ram. Det är väldigt sällan swap används och jag själv använder lite RAM som swap bara för att partitionen skall finnas.
Seg säger du? Datorn är seg i sig.. frågan är om du har upplevt just den datorn snabbare innan? Är det ssd eller hårddisk i den datorn? SSD är värre än sirap och borde vara olaglig att sälja (har en sådan Asprire själv).
Hur som helst, jag visst att prestandan inte är så bra så jag blev inte direkt besviken, bara förvånad över hur kass SSD egentligen var. Tur att de SSD som man köper löst är väldigt mycket bättre
Här är ett artikel jag skrivit om hur man snabbar upp Netbook remix: http://blog.dathomir.se/2009/05/snabba- ... x-vid.html
// rancor
Seg säger du? Datorn är seg i sig.. frågan är om du har upplevt just den datorn snabbare innan? Är det ssd eller hårddisk i den datorn? SSD är värre än sirap och borde vara olaglig att sälja (har en sådan Asprire själv).
Hur som helst, jag visst att prestandan inte är så bra så jag blev inte direkt besviken, bara förvånad över hur kass SSD egentligen var. Tur att de SSD som man köper löst är väldigt mycket bättre
Här är ett artikel jag skrivit om hur man snabbar upp Netbook remix: http://blog.dathomir.se/2009/05/snabba- ... x-vid.html
// rancor
Oh, okay!
Ja, det är faktiskt en SSDdisk, har aldrig tänkt på det, men nu när du säger det så
För jag tycker det är lustigt att jag inte kan titta på en youtube video i fullscreen utan att det hackar sönder, jag menar, så dålig prestanda är det inte i datorn hehe.
Ska ta mig en titt på din guide och experimentera lite! Tack så mycket
Ja, det är faktiskt en SSDdisk, har aldrig tänkt på det, men nu när du säger det så

För jag tycker det är lustigt att jag inte kan titta på en youtube video i fullscreen utan att det hackar sönder, jag menar, så dålig prestanda är det inte i datorn hehe.

Berätta sedan hur du upplevde guiden och hur du tycker att datorns prestanda förändrades. *nyfiken*Triphys skrev:Oh, okay!
// rancor
Har nu kört datorn med följande inställningar ett tag och även om jag fortfarande inte kan se på youtube videos i fullscreen så tycker jag att allt
flyter på lite bättre. Jag är helt klart nöjd med andra ord
Allt som kan få saker att flyta på lite bättre är välkommet hehe
Fast nu har jag stött på ett väldigt irriterande problem. Jag har laptopen inkopplad till en extern skärm och har då stängt av laptopskärmen och kör endast på externa skärmen. Det har fungerat fint tills igår när jag skulle koppla ur laptopen och köra på den istället, då blev datorn helt plötsligt seg som sirap. Animationerna i netbook remix menyn laggar enormt när jag drar muspekaren över dem. Dessutom börjar andra applikationer gå långsammare pga detta.
Jag kopplade in den externa skärmen igen och ändrade tillbaka inställningarna, men det hjälpte inte dessvärre :/
Any ideas?
flyter på lite bättre. Jag är helt klart nöjd med andra ord

Allt som kan få saker att flyta på lite bättre är välkommet hehe
Fast nu har jag stött på ett väldigt irriterande problem. Jag har laptopen inkopplad till en extern skärm och har då stängt av laptopskärmen och kör endast på externa skärmen. Det har fungerat fint tills igår när jag skulle koppla ur laptopen och köra på den istället, då blev datorn helt plötsligt seg som sirap. Animationerna i netbook remix menyn laggar enormt när jag drar muspekaren över dem. Dessutom börjar andra applikationer gå långsammare pga detta.
Jag kopplade in den externa skärmen igen och ändrade tillbaka inställningarna, men det hjälpte inte dessvärre :/
Any ideas?