Något jag använder mig mycket av i textdokument är ctrl+c ctrl+v, för att kopiera och klistra in. Problemet i Linux är att om man stänger programmet man just klippt ut något från för att sedan klistra in texten i ett annat program så är texten borta!
Säga vad man vill men detta händer aldrig i windows. Jag har jagat lösningar på detta problemet men inte hittat någon som verkligen funkar till 100% så som jag vill ha det. Jag har testat tre program:
glipper (för gnome)
klipper (för KDE)
parcellite (oberoende)
Eftersom jag inte kör KDE började jag med att testa glipper, men trög som man är förstår jag inte hur man startar det! att skriva glipper (eller Glipper) funkar inte. Eller är det så att glipper endast fungerar i Gnome? Vill ha något som funkar även då man kör Openbox, Window Maker eller Fluxbox.
Klipper funkar men har en massa KDE beroenden och när jag startar det skriver terminalen ut en sida felmeddelande på grund av detta innan den kör igång klipper. Dessutom förstörs min bakgrund av något KDE:igt som startar med klipper. Men som sagt ctrl+c och ctrl+v kan man nu använda över programgränserna, så att säga.
Det jag för tillfället kör är Parcellite, inga beroenden, liten, MEN med detta program måste man först klicka på parcellite-ikonen i panelen och välja från urklippshistorian vilket urklipp man vill koppla till ctrl+v innan man kan använda det! Detta är naturligtvis ett i-landsproblem utan dess like! Om jag sitter med en miljard fönster öppnade, klipper ut informationen från ett fönster, och sedan stänger det, när jag sedan skall klistra in så måste jag varje gång först klicka runt en massa i parcellite innan jag kan köra ctrl+v!
För er som kör KDE är valet lätt, använd Klipper, men hur tusan använder vi Gnome/icke KDE:are glipper?
Ctrl+C & Ctrl+V, Urklippshanterare
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Ctrl+C & Ctrl+V, Urklippshanterare
jag tycker att man ska använda sig av xselection i första hand. Det är så otroligt mycket enklare och snabbare, i alla fall om man använder musen. markera och klistra in, Dessutom fungerar det mellan programmen.
xselection är det som jag saknar mest när jag blir tvungen att windoze...
xselection är det som jag saknar mest när jag blir tvungen att windoze...
Jag har försökt men gillar det inte, ofta klickar man någonstans och markeringen försvinner i det andra fönstret och då måste man göra om det igen. Dessutom kan du inte stänga fönstret du klipper ut från innan du klistrat in vilket jag är ute efter.
(Ofta behöver jag inte fönstret längre när jag hittat informationen jag är ute efter, varför jag vill kunna markera, ctl+c, stänga fönstret, sedan ctrl+v i ett dokument)
(Ofta behöver jag inte fönstret längre när jag hittat informationen jag är ute efter, varför jag vill kunna markera, ctl+c, stänga fönstret, sedan ctrl+v i ett dokument)
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Jag kan inte upprepa det du beskriver... men det kanske är för att jag kör kde med klipper igång 

för mig fungerr ctrl + c och ctrl + v , utmärkt kan klistra in och ut fast jag har stängt programmet...