Hej hej.
Första posten här för mig tror jag.
Tar en liten kort bakgrund om hur jag har använt Ubuntu på min dator de senaste året.
Jag började med att jag använde mig av windows xp, men beslutade att testa en dual boot och köra ubuntu 8.10 (?) på ena hårddisken.
Laddade ner skivan och installerade utan problem. Allting fungerade perfekt, även vissa program som jag körde genom wine.
Beslutade mig för att avinstallera windows helt och hållet och även detta gick utan problem.
Tyvärr blev jag tvungen att installera xp igen (mycket tack vare programmet ventrilo som jag inte klarade av att köra igenom wine utan att det skulle lagga), och det gick utan större problem även det.
Sen tänkte jag att jag skulle ta och testa windows 7 RC versionen som släpptes för att se om dom hade klarat av att göra något vettigt.
Verkade helt ok, men blir sämre och sämre med tiden så nu försöker jag än en gång att installera ubuntu som dual boot.
Installerade först ubuntu på C: men av någon anledning så tog den bara c: 16gig till installationen, så försökte nu igen.
Tyvärr går inte denna nya installation som jag vill.
Jag laddade ner den nya versionen av ubuntu, mountade den med Deamon tools och körde en installation. Problemet är att jag kommer till busybox efter ett tag.
Kan inte göra något därifrån (aldrig varit där förut) utan får helt enkelt ta och resetta datorn för att köra om igen.
Har även testat med en bränd ubuntu skiva som ska vara fungerande men det blir samma problem.
Då jag har letat runt efter lösningar så hittar jag inget som passar in. Det enda som jag skulle kunna tänka mig är att den inte hittar hårddiskarna som den ska? (såg något sådant förslag på nätet.)
Kan även nämna att jag av någon anledning inte kan formatera C: (där jag vill ha ubuntu) ifrån windows. Kan det ha att göra med att jag hade dual boot med först xp/windows7 och sen ubuntu (och tydligen en del windows xp filer på samma hårddisk)/windows 7 ?
Jag vet faktiskt inte alls vad jag kan göra.
Hoppas någon kan ge mig lite hjälp med detta.
Mvh,
pj
busybox
- sacredeagle
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Re: busybox
Du får ursäkta men av det du berättar tycker jag inte det är särskilt lätt att förstå hur ditt system ser ut nu eller vad du egentligen försöker göra.
När du t.ex. pratar om C: är det då den första hårddisken du menar eller den första partitionen på den första hårddisken?
Beskriv gärna kortfattat hur ditt system ser ut; antal hårddiskar, antal partitioner på hårddiskarna etc. och var du har din Windows (t.ex. på disk 1, partition 1, eller disk 2 partition 1, eller hela disken).
När du t.ex. pratar om C: är det då den första hårddisken du menar eller den första partitionen på den första hårddisken?
Beskriv gärna kortfattat hur ditt system ser ut; antal hårddiskar, antal partitioner på hårddiskarna etc. och var du har din Windows (t.ex. på disk 1, partition 1, eller disk 2 partition 1, eller hela disken).
42
Ja, absolut ska försöka svara så gott jag kan.
Är som sagt ny här, vet inte allt som jag behöver berätta.
Har två hårddiskar som sagt.
C: är första hårddisken. Där ligger nu gamla filer från windows xp + att jag har försökt få in nya ubuntu där. verkar bara vara en partition nu men har varit två (en med en väldigt liten ubuntu partition och en med xp.
Den andra hårddisken är enbart för windows 7 RC.
Vad jag försöker göra är helt enkelt att installera Ubuntu på den första hårddisken, C: , men det är då jag kommer in till busybox utan att det blir installerat.
Hoppas det blev något klarare nu.
Är det mer jag bör berätta så skriv gärna så tar jag fram info så snart som möjligt.
Mvh,
pj
Är som sagt ny här, vet inte allt som jag behöver berätta.
Har två hårddiskar som sagt.
C: är första hårddisken. Där ligger nu gamla filer från windows xp + att jag har försökt få in nya ubuntu där. verkar bara vara en partition nu men har varit två (en med en väldigt liten ubuntu partition och en med xp.
Den andra hårddisken är enbart för windows 7 RC.
Vad jag försöker göra är helt enkelt att installera Ubuntu på den första hårddisken, C: , men det är då jag kommer in till busybox utan att det blir installerat.
Hoppas det blev något klarare nu.
Är det mer jag bör berätta så skriv gärna så tar jag fram info så snart som möjligt.
Mvh,
pj
- sacredeagle
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Nej, C: är inte första hårddisken, C: är den första partitionen på den första hårddisken. Om du nu också har installerat Ubuntu på den första hårddisken då ligger den på en annan partition, fler än en dessutom. Du kan alltså inte ha installerat Ubuntu på C: (om det inte är en Wubi-Ubuntu installation, men det har du inte sagt något om så jag utgår ifrån att det inte är fallet).C: är första hårddisken.
Hur stor är den första hårddisken?
Om det är så att du vill ha Ubuntu installerat på hela den första hårddisken då skall det gå bra. Det skall inte behövas mer än att du i installationsprocessen accepterar att hela den första hårddisken (den bör heta hda eller sda) skall användas.
Varför tror du att den partitionen är väldigt liten?verkar bara vara en partition nu men har varit två (en med en väldigt liten ubuntu partition och en med xp.
Om du nu vet hur stor den första hårddisken är då bör du kolla vad det är för partitioner på den: starta dator med Ubuntu-Live skivan och när den väl har bootat klart går du till System --> Administration --> Diskverktyg (eller Hårddiskhanterare kanske, mitt system här hemma är på engelska). Med hjälp av det verktyget kan du se första disken och alla partitioner. I fönstrets meny på höger sida kan du välja att titta på den andra disken också.
42