[LÖST]Problem med en kompis dator
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
- xtr3m3
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
[LÖST]Problem med en kompis dator
Blir inte klok på en dator jag försöker fixa åt en kompis. Troligen mår väl säkerligen inte moderkortet så bra.
Den startar varje gång men oftast får jag bara svart bild. Skärmen går inte igång alltså. Nån enstaka gång har den gjort det och börjat ladda windows (med mitt grafikkort). Då kör scandisk igång och det går inte att avbryta och sen stänger datorn av sig.
Har iallfall kommit fram till att hans grafikkort inte fungerar för det blir ingen bild i min dator med det heller.
Har provat att starta upp hans hårddisk i min dator men windows börjar ladda och sen bluescreen och datorn startar om.
Monterade hårddisken i ubuntu och då gick det hur bra som helst att komma in. Lär väl inte vara nå fel på disken utan det har väl blivit nå fel på windows bara.
Har även testat att starta min hårddisk i hans dator men det är samma problem med ingen bild.
Ibland piper den till några gånger. Den går ju och snurrar på men vad kan det ha blivit för fel? Kan det vara så att när grafikkortet gick sönder att den bränt kontakterna?
Den startar varje gång men oftast får jag bara svart bild. Skärmen går inte igång alltså. Nån enstaka gång har den gjort det och börjat ladda windows (med mitt grafikkort). Då kör scandisk igång och det går inte att avbryta och sen stänger datorn av sig.
Har iallfall kommit fram till att hans grafikkort inte fungerar för det blir ingen bild i min dator med det heller.
Har provat att starta upp hans hårddisk i min dator men windows börjar ladda och sen bluescreen och datorn startar om.
Monterade hårddisken i ubuntu och då gick det hur bra som helst att komma in. Lär väl inte vara nå fel på disken utan det har väl blivit nå fel på windows bara.
Har även testat att starta min hårddisk i hans dator men det är samma problem med ingen bild.
Ibland piper den till några gånger. Den går ju och snurrar på men vad kan det ha blivit för fel? Kan det vara så att när grafikkortet gick sönder att den bränt kontakterna?
Senast redigerad av 1 xtr3m3, redigerad totalt 10 gånger.

- Rasmus
Re: Problem med en kompis dator
Jag skulle gissa på att nätagget alternativt elnätet har gett han en strömspik, denna förstörde då moderkortet och grafikkortet.
Startar nån live-ubuntu om du kör med ditt grafikkort?
Startar nån live-ubuntu om du kör med ditt grafikkort?
- xtr3m3
Ok. Har testat att köra med mitt nätaggregat men om hans eventuellt förstört moderkortet så lär väl inte det funka.
Har inte testat att köra nån ubuntu-skiva. Har tänkt att det lär väl inte vara nån idé då jag inte får nån bild på skärmen. Verkar ju inte gå nån signal mellan datorn och skärmen.
Har inte testat att köra nån ubuntu-skiva. Har tänkt att det lär väl inte vara nån idé då jag inte får nån bild på skärmen. Verkar ju inte gå nån signal mellan datorn och skärmen.

- Rasmus
Du sa att det blev bild med ditt grafikkort.
Sen kan du ju även kolla på delarna och se om den magiska svarta röken har försvunnit ut någon.
Sen kan du ju även kolla på delarna och se om den magiska svarta röken har försvunnit ut någon.
- xtr3m3
Det blir bild nån enstaka gång ibland bara. Hur menar du med svarta röken? Om nån av kondesatorerna (eller vad det heter) har spruckit upptill?

- Rasmus
Okej, då är moderkortet med största sannolikhet förstört.
Man kan ibland se att det är lite svart runtom eller att det ser ut som små gropar. Men om det bara får någon bild ibland är det ju "kört" ändå.
Man kan ibland se att det är lite svart runtom eller att det ser ut som små gropar. Men om det bara får någon bild ibland är det ju "kört" ändå.
- xtr3m3
Ok. Tur att ett nytt moderkort och processor inte är så dyrt då:)
Håller på att kolla med en jag känner om han eventuellt hade ett liggandes. Bara att hoppsas att processorn inte är förstörd + att den passar.
Håller på att kolla med en jag känner om han eventuellt hade ett liggandes. Bara att hoppsas att processorn inte är förstörd + att den passar.

-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
vad är det för processor? har en massa grejer liggande
- xtr3m3
Ok.
Vet bara att det är en intel processor. Datorn är en: Fujitsu Siemens Scaleo X.
Så du bor i Furudal. Har min pappa och farmor där:)
Vet bara att det är en intel processor. Datorn är en: Fujitsu Siemens Scaleo X.
Så du bor i Furudal. Har min pappa och farmor där:)

-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
har en socket 775 ligger i braåha lådan
- xtr3m3
Det har nog löst sig. Fick tag på ett moderkort av en jag känner. Nu saknas bara ett grafikkort innan jag kan testa om det fungerar.
Dock så passade inte processor och den som satt i var lite sämre men det får dom ta. Tror det satt en 3ghz i och den som jag har nu 2,7.
Dock så passade inte processor och den som satt i var lite sämre men det får dom ta. Tror det satt en 3ghz i och den som jag har nu 2,7.