CryingFreemans kravspec. för TL-jobb

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

CryingFreemans kravspec. för TL-jobb

Inlägg av CryingFreeman »

Jag har funderat en del sedan igår då jag sett hur arbetet "fortskrider" med webbdesignen.

Jag har också lyssnat på Urban Anjars klagosång över uppdragets utformning, där kontaktpersonerna/TeamLeaders
i mångt och mycket saknar mandat att åstadkomma något.

För att acceptera en nominering till TeamLeader/kontaktperson/kalla-det-vad-ni-vill har jag en lista på vad jag vill
ska åtgärdas när det kommer till befattningens befogenheter.
  • Administrationsrättigheter i forumet. För att TL ska kunna agera så ställer jag som absolut grundkrav att
    befattningen associeras med administrationsrättigheter i forumet. Möjligheten att skapa tavlor, låsa trådar och ge
    rättigheter till medlemmar är en förutsättning för att få saker gjorda på kort tid och få fart på olika projekt.
  • Administrationsrättigheter i övriga delar av LoCot. IRC-kanaler och wiki, samt servern som helhet måste
    enkelt kunna administreras och delegeras ansvar över. Alternativt en labb-server som kan nyttjas efter behov.
  • Övergripande projektinsyn. Som TL har man yttersta ansvaret för LoCot och bör därför också ha möjlighet
    att gå in och läsa och skriva i alla delar och projekt.
Om jag skulle bli vald till TeamLeader för Ubuntu Sverige skulle jag vilja ha dessa befogenheter för att kunna driva
gemenskapen framåt på ett sätt som passar mig. Jag kommer inte att gå in och detaljstyra överallt, kommer inte
att nyttja min modereringsfunktion mer än vad som jag finner absolut nödvändigt och jag kommer inte att skapa
tavlor hejvilt över hela forumet. Syftet är att korta ledtiderna och undvika fördröjningar och onödiga diskussioner
utan istället komma till avstamp så snart som möjligt.

I frågan om webbutvecklingen som jag refererar till ovan skulle vi redan ha haft en grupp att gå med i och en
undertavla att diskutera i om det hade varit min befogenhet att administrera forumet. Nu känner jag mig
frustrerad och uppgiven över det oreserverade tyckandet och sönderdebatterandet av ämnet trots att det inte
producerats en endaste sida. Jag känner och vet med mig att jag inte kan jobba i det klimatet. Dessutom
vill jag inte belasta nuvarande administration med att vara tvungen att svara upp till mina krav på tempo.

Kanske vissa hör stöveltramp i dessa krav, men det är mina minimikrav för att acceptera en nominering.

Tack för ordet.
Harlekin33

Re: CryingFreemans kravspec. för TL-jobb

Inlägg av Harlekin33 »

Men en TL ska inte kunna gå in och "styra och ställa" i enskilda grupper tycker jag om det inte är absolut nödvändigt.

HAr jag missuppfattat nåt nu?
Användarvisningsbild
CryingFreeman

Harlekin33 skrev:Men en TL ska inte kunna gå in och "styra och ställa" i enskilda grupper tycker jag om det inte är absolut nödvändigt.

HAr jag missuppfattat nåt nu?
nej.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Jag instämmer till fullo.

Hur skall man annars kunna ta det övergripande ansvaret, om man saknar något av ovanstående.
Det är bl.a. detta jag har avsett när jag har skrivit om vad som fråntogs Urban och Bossieman
vid deras tillträde. De två föregående teamleaders här, hade dessa befogenheter från start.

De delegerade sedan "ner" kompletterande befogenheter till dem de ansåg kunde utföra detaljarbetet.
Den möjligheten erbjöds aldrig till Urban och Bossieman. De "vingklipptes" redan från början.

Detta du skriver, är nog en förutsättning för att det här med teamleaders skall kunna fungera.

Tukken
Senast redigerad av 2 Broder Tuck, redigerad totalt 25 gång.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Kattskrället »

Jag ser din kravspec som fullkomligt rimlig med tanke på uppdraget.

+1
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Nu tänker jag vända kappan efter vinden...

Jag har tidigare förespråkat att vi medlemmar röstar fram en styrelse på 5+2 ledamöter, därefter skulle styrelsemedlemmarna rösta fram en Ordförande/Teamleader.
Mitt argument har varit att sannolikheten var betydligt större att vi medlemmar skulle få rätt man på rätt plats, än om vi direkt skulle rösta fram en Teamleader.

Men eftersom som flertalet medlemmar som tidigare arbetat aktivt i det här forumet har lämnat oss, (det beror inte enbart på att det är sommarlov ;) )

Jag röstade på CryingFreeman i förra valet till kontaktperson.
Och hans inhopp som moderator för några veckor sedan var enbart positivt, det lugnade ner de oändliga diskussionerna ett bra tag.

För min del vill jag gärna se CryingFreeman som Teamleader för det här LoCot, med de krav han ställer i sitt inlägg.
mvh Rune
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Klart rimliga krav.

CF, gillar din framtoning som pekar på ett aktivt ledarskap, något jag saknat ;)
CryingFreeman skrev:TeamLeader/kontaktperson/kalla-det-vad-ni-vill
Teamledare ;D
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

Så ja!
Nu kommer det att bli fart på LoCot. Bra!

//FH
Välkommen till Ubuntu.se, Sveriges trevligaste linuxcommunity!
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

:D
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

Hörrö Leif (Broder Tuck)!

Hur ska du kunna hänvisa till Ubuntu Sveriges historia nu, var finns kopplingen till CFs underbara kravspec?
Det är precis så här vi arbetar på ubuntu.se så jag är helt säker på att det kommer att fungera, speciellt när jag vet att CF är en handlingens man. Var säkra på att det kommer att hända bra grejer nu!

Gratulerar till ett mycket bra val av tTL. Det skulle inte förvåna mig om CF fortsätter på den inslagna vägen efter en omrästning i aug/sept, om det ens kommer att behövas någon.

//FH
Välkommen till Ubuntu.se, Sveriges trevligaste linuxcommunity!
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

Rätt rutet CF!
Det här är sådana självklarheter att det inte borde väcka någon som helst debatt.
I samma andetag så tycker jag att tillträdande "överhund" även skall se över kårerna forumadmins och moderatorer.
Att man vid en viss tidpunkt inför tillträdandet tänker sig en"nollställning", varifrån man sedan kan utgå och tillsätta lämpliga personer på lämpliga poster; somliga nya somliga inte fullt så nya.
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

FreakHead skrev:Hörrö Leif (Broder Tuck)!

Hur ska du kunna hänvisa till Ubuntu Sveriges historia nu, var finns kopplingen till CFs underbara kravspec?
Det är precis så här vi arbetar på ubuntu.se så jag är helt säker på att det kommer att fungera, speciellt när jag vet att CF är en handlingens man. Var säkra på att det kommer att hända bra grejer nu!

Gratulerar till ett mycket bra val av tTL. Det skulle inte förvåna mig om CF fortsätter på den inslagna vägen efter en omrästning i aug/sept, om det ens kommer att behövas någon.

//FH
? Att du bara orkar? Låt nu denna tråd få innehålla det som den från början var tänkt till och spara dina personliga sarkasmer till annat tillfälle, annan (egen ? ) plats.

Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Xcore

Inlägg av Xcore »

CryingFreeman skrev:Jag har funderat en del sedan igår då jag sett hur arbetet "fortskrider" med webbdesignen.

Jag har också lyssnat på Urban Anjars klagosång över uppdragets utformning, där kontaktpersonerna/TeamLeaders
i mångt och mycket saknar mandat att åstadkomma något.

För att acceptera en nominering till TeamLeader/kontaktperson/kalla-det-vad-ni-vill har jag en lista på vad jag vill
ska åtgärdas när det kommer till befattningens befogenheter.
  • Administrationsrättigheter i forumet. För att TL ska kunna agera så ställer jag som absolut grundkrav att
    befattningen associeras med administrationsrättigheter i forumet. Möjligheten att skapa tavlor, låsa trådar och ge
    rättigheter till medlemmar är en förutsättning för att få saker gjorda på kort tid och få fart på olika projekt.
  • Administrationsrättigheter i övriga delar av LoCot. IRC-kanaler och wiki, samt servern som helhet måste
    enkelt kunna administreras och delegeras ansvar över. Alternativt en labb-server som kan nyttjas efter behov.
  • Övergripande projektinsyn. Som TL har man yttersta ansvaret för LoCot och bör därför också ha möjlighet
    att gå in och läsa och skriva i alla delar och projekt.
Om jag skulle bli vald till TeamLeader för Ubuntu Sverige skulle jag vilja ha dessa befogenheter för att kunna driva
gemenskapen framåt på ett sätt som passar mig. Jag kommer inte att gå in och detaljstyra överallt, kommer inte
att nyttja min modereringsfunktion mer än vad som jag finner absolut nödvändigt och jag kommer inte att skapa
tavlor hejvilt över hela forumet. Syftet är att korta ledtiderna och undvika fördröjningar och onödiga diskussioner
utan istället komma till avstamp så snart som möjligt.

I frågan om webbutvecklingen som jag refererar till ovan skulle vi redan ha haft en grupp att gå med i och en
undertavla att diskutera i om det hade varit min befogenhet att administrera forumet. Nu känner jag mig
frustrerad och uppgiven över det oreserverade tyckandet och sönderdebatterandet av ämnet trots att det inte
producerats en endaste sida. Jag känner och vet med mig att jag inte kan jobba i det klimatet. Dessutom
vill jag inte belasta nuvarande administration med att vara tvungen att svara upp till mina krav på tempo.

Kanske vissa hör stöveltramp i dessa krav, men det är mina minimikrav för att acceptera en nominering.

Tack för ordet.
En kort kommentar från mig.

Hur skall du annars kunna jobba? ;) :)
Användarvisningsbild
janne-5011
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av janne-5011 »

ja nu när han beskrivit kravspecen behövs säkert inget val heller, han är en handlingens man och förstår snart att ngt val behövs minsann inte.
mvh papegojan
FreakHead skrev:Hörrö Leif (Broder Tuck)!

//FH
Debian är den klippa varpå 5011 vilar
Användarvisningsbild
CryingFreeman

janne-5011 skrev:ja nu när han beskrivit kravspecen behövs säkert inget val heller, han är en handlingens man och förstår snart att ngt val behövs minsann inte.
mvh papegojan
Vänligen utveckla. :) Det känns som att en del av kommentatorerna har gått händelserna i förväg en del, jag är inte tillförordnad Teamledare än vad jag vet,
jag bara specificerar krav jag har för att kunna vara det. :)

Sarkasm och ironi går inte fram så bra i skriven text, så har du några invändningar får du gärna skriva dem i klartext. :)
Användarvisningsbild
janne-5011
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av janne-5011 »

CF det var ironiskt gentemot den jag citerade-och en reaktion på utkorandet och hyllandet i förväg.
Löften och förhoppningar är inget man lever på. däremot konkret agerande (vad folk gör, inte vad dom säger räknas för mig.)
Minst av allt brukar räddande änglar "lösa" problem.
antar du presenterar dig liksom jag hoppas på fler kandidater och att ni får kämpa lite först... svara på frågor etc.
jag har inget emot dig.
det är bra att du är tydlig och säger hur du vill ha det så vi vet.Innan. :)
Debian är den klippa varpå 5011 vilar
Xcore

Inlägg av Xcore »

Sen kör vi det viktigaste av allt?

Ingen sitter under en bestämd tid utan kan närsomhelst bytas ut om det inte fungerar? Då behöver det aldrig bli såna här problem i framtiden sen. Och det skall alltid finnas en redo som kan ta över närsomhelst om detta skulle behövas.

Skulle säkert fungera bättre än att någon sitter under en bestämd tid tror jag.

Skulle gärna se samma system för admins och moderatorer också.

Dvs, alla sitter på sin plats, så länge det fungerar. Fungerar det bra så kan man sitta länge, fungerar det inte bra så byts man ut.
Senast redigerad av 1 Xcore, redigerad totalt 25 gånger.
Användarvisningsbild
Rasmus
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rasmus »

Jag blev förvånad att KP inte hade detta i nuläget? Ett absolut grundkrav för att inte bara kunna tänka och tycka som vilken medlem som helst.
Bowmore skrev:
Teamledare ;D
Lagledare ;D
Användarvisningsbild
CryingFreeman

Rasmus skrev:Jag blev förvånad att KP inte hade detta i nuläget? Ett absolut grundkrav för att inte bara kunna tänka och tycka som vilken medlem som helst.
Bowmore skrev:
Teamledare ;D
Lagledare ;D
Det "blev väl så" efter senaste konflikten, där den förra ledningen anklagades för toppstyrning och annat. För att undvika detta togs de flesta rättigheter på forumet bort från kontaktpersonsuppdraget.

Detta gjorde befattningen ungefär lika tandlös och inflytelserik som HMK Carl XVI Gustav. Något hårdraget, men ändå..
Xcore

Inlägg av Xcore »

Xcore skrev:Sen kör vi det viktigaste av allt?

Ingen sitter under en bestämd tid utan kan närsomhelst bytas ut om det inte fungerar? Då behöver det aldrig bli såna här problem i framtiden sen. Och det skall alltid finnas en redo som kan ta över närsomhelst om detta skulle behövas.

Skulle säkert fungera bättre än att någon sitter under en bestämd tid tror jag.

Skulle gärna se samma system för admins och moderatorer också.

Dvs, alla sitter på sin plats, så länge det fungerar. Fungerar det bra så kan man sitta länge, fungerar det inte bra så byts man ut.
Stämmer för övrigt ganska bra med vad Ubuntu säger själva i sitt.....

"leaders should step down gracefully"

Om det inte fungerar vill säga.

Rätt meningslöst att välja någon under en bestämd tid i så fall. Man sitter så länge allt fungerar.

Därmed inte sagt att man åker för minsta lilla misstag CF, alla kan vi göra fel. ;)
Senast redigerad av 1 Xcore, redigerad totalt 25 gånger.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"