Regelförslag, för vårt forum, att diskutera kring

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Hej

Här finns ett nytt regelförslag, som utlovat. Vi i moderatorsgänget har funderat och ytterligare utvecklat de regler som redan är befintliga.

Fritt fram för diskussioner och förslag. Dock vill jag att vi utgår från detta förslag och eventuellt förädlar det ytterligare.

Lycka till! :)

Micke
Ubuntu är ett uråldrigt afrikanskt ord som betyder "medmänsklighet mot andra". Ubuntu betyder också "jag är den jag är på grund av vad vi alla är". När detta borde räcka som regler för forumet, förstår vi att mer direkta regler krävs för att forumet ska behålla sin vänlighet och medmänsklighet mot andra. Ta dig tid och läs igenom våra regler nedan. Väl mött på forumet.

Detta gäller på hela Ubuntu Sverige
- Gör bara sådant mot andra som du skulle vilja att andra gör mot dig.
- Tänk först, skriv sedan.
- Håll god ton och visa alltid andra respekt.
- Svordomar av alla slag är förbjudna.
- Respektera beslut tagna av personer med uppdrag.

Kopiering av upphovsrättskyddat material utan skaparens medgivande för eget bruk är tillåtet i Sverige men inte vidare distribuering, och innehåll i någon form rörande den senare är därför inte tillåtet på Ubuntu Sverige.

Detta gäller på forumet
- Ett användarkonto per fysisk person gäller. Vill du byta namn på ditt användarkonto, kontakta en moderator.
- Använd en giltig e-postadress som det går att nå dig på.

Innan du postar
För att undvika att samma frågor och diskussioner upprepas ber vi dig att använda sökfunktionen. Din fråga kan redan finnas på forumet, ställd och besvarad.

När du skapar en ny tråd
- Skapa enbart trådar i avsett forum.
- Låt ämnet tydligt visa innehållet i din tråd.
- Skapa inte flera trådar om precis samma ämne, varken i samma eller olika forumdelar.

Allmänt
Administratörer och moderatorer har rätten att kommentera, redigera, flytta eller radera inlägg och trådar samt modifiera användares profiler. Forumansvarige/administratören varnar medlemmar och raderar och/eller bannar medlemskonton där det anses vara nödvändigt. Har du synpunkter på enskilda modereringsfall, ska du alltid kontakta administratören/moderatorn i fråga. Dessa nås normalt via e-post.

Allt du skriver licensieras automatiskt under licensen "Creative Commons Attribution-ShareAlike 2.5", som i korta drag innebär att andra kan använda dina texter, men att den som kopierar texten måste ge andra samma friheter (även innehållande ändringar), samt berätta att det var du som ursprungligen skapade texten. Licensen finns att läsa här
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="voidoom"]Reglerna ser bra ut för min del.
"Kopiering av upphovsrättskyddat material utan..." känns enligt mig lite malplacerad samt att meningen känns lite konstigt formulerad.[/quote]
Japp

Jag håller med. Har du något bra förslag? :)

Micke
Okänd

Inlägg av Okänd »

Du vill att vi utgår ifrån det befintliga dokumentet och förädlar det ytterligare, vid behov. Hur mycket utrymme finns det då för diskussion? Jag tycker att biten från "Kopiering av upphovsrätt......." och framåt är mycket bra. Jag anser att övrigt under "Detta gäller på hela Ubuntu Sverige" har en klang av gamla testamentet (utöver den gyldene regeln som är väldigt mycket nya testamentet), eller kanske lite Luthersk; där ligger en smak av 'Bliv vid din sida'. Tycker inte om.

Men hela alltet är bra skrivet och väl formulerat, det är bara innehållet i sak jag vill slå ner på (å det bestämdaste).
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

Kan hålla med om att den låter lite för mkt som GT och kanske onödig (även om tanken inte är fel).
-Håll god ton och visa alltid andra respekt tycker jag fyller upp det mesta inkl den. Däremot kan man lägga till någon riktlinje för att man alltid skall vara så tydlig som möjligt i sina svar.
Abusus non tollit usum
Okänd

Inlägg av Okänd »

Omnius skrev:Du vill att vi utgår ifrån det befintliga dokumentet och förädlar det ytterligare, vid behov. Hur mycket utrymme finns det då för diskussion? Jag tycker att biten från "Kopiering av upphovsrätt......." och framåt är mycket bra. Jag anser att övrigt under "Detta gäller på hela Ubuntu Sverige" har en klang av gamla testamentet (utöver den gyldene regeln som är väldigt mycket nya testamentet), eller kanske lite Luthersk; där ligger en smak av 'Bliv vid din sida'. Tycker inte om.

Men hela alltet är bra skrivet och väl formulerat, det är bara innehållet i sak jag vill slå ner på (å det bestämdaste).
OK

Jag tolkar dig som att du inte gilla nedanstående. Vad skall vara där i stället och hur skall det vara formulerat, tycker du?
Ubuntu är ett uråldrigt afrikanskt ord som betyder "medmänsklighet mot andra". Ubuntu betyder också "jag är den jag är på grund av vad vi alla är". När detta borde räcka som regler för forumet, förstår vi att mer direkta regler krävs för att forumet ska behålla sin vänlighet och medmänsklighet mot andra. Ta dig tid och läs igenom våra regler nedan. Väl mött på forumet.

Okänd

Inlägg av Okänd »

zero gravity skrev:- Gör bara sådant mot andra som du skulle vilja att andra gör mot dig.
Kan hålla med om att den låter lite för mkt som GT och kanske onödig (även om tanken inte är fel).
-Håll god ton och visa alltid andra respekt tycker jag fyller upp det mesta inkl den. Däremot kan man lägga till någon riktlinje för att man alltid skall vara så tydlig som möjligt i sina svar.
Låter som en bra idé
Vi tar bort "Gör bara sådant mot andra som du skulle vilja att andra gör mot dig.".

Nytt förslag:

Kopiering av upphovsrättskyddat material utan skaparens medgivande för eget bruk är tillåtet i Sverige men inte vidare distribuering, och innehåll i någon form rörande den senare är därför inte tillåtet på Ubuntu Sverige.

Detta gäller på forumet
- Ett användarkonto per fysisk person gäller. Vill du byta namn på ditt användarkonto, kontakta en moderator.
- Använd en giltig e-postadress som det går att nå dig på.

Innan du postar
För att undvika att samma frågor och diskussioner upprepas ber vi dig att använda sökfunktionen. Din fråga kan redan finnas på forumet, ställd och besvarad.

När du skapar en ny tråd
- Skapa enbart trådar i avsett forum.
- Låt ämnet tydligt visa innehållet i din tråd.
- Skapa inte flera trådar om precis samma ämne, varken i samma eller olika forumdelar.

Allmänt
Administratörer och moderatorer har rätten att kommentera, redigera, flytta eller radera inlägg och trådar samt modifiera användares profiler. Forumansvarige/administratören varnar medlemmar och raderar och/eller bannar medlemskonton där det anses vara nödvändigt. Har du synpunkter på enskilda modereringsfall, ska du alltid kontakta administratören/moderatorn i fråga. Dessa nås normalt via e-post.

Allt du skriver licensieras automatiskt under licensen "Creative Commons Attribution-ShareAlike 2.5", som i korta drag innebär att andra kan använda dina texter, men att den som kopierar texten måste ge andra samma friheter (även innehållande ändringar), samt berätta att det var du som ursprungligen skapade texten. Licensen finns att läsa här
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av johanre »

Jag tycker att reglerna som de står skrivna är bra men jag tycker också att det borde finnas en anknytning till internationella Ubuntus "Code of Conduct" - http://www.ubuntu.com/community/conduct . Personligen hade jag velat se att reglerna var utformade med CoC som utgångspunkt - även om andemeningen i CoC lyser igenom i reglerna så som de är skrivna just nu. Det kanske krävs en översättning av CoC? (Snart föreslår väl någon att jag då skall ta tag i översättningen själv ... ;) )
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="johanre"](Snart föreslår väl någon att jag då skall ta tag i översättningen själv ... ;) )[/quote]
Vilken ypperlig idé! ;) :cool:
Jag ser fram mot denna text på svenska, Johan :)

Micke
Okänd

Inlägg av Okänd »

Code of conduct finns redan översatt: http://ubuntu-se.org/Wiki/Samarbetsavtal
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="johanre"]Jag tycker att reglerna som de står skrivna är bra men jag tycker också att det borde finnas en anknytning till internationella Ubuntus "Code of Conduct" - http://www.ubuntu.com/community/conduct . Personligen hade jag velat se att reglerna var utformade med CoC som utgångspunkt - även om andemeningen i CoC lyser igenom i reglerna så som de är skrivna just nu. Det kanske krävs en översättning av CoC? (Snart föreslår väl någon att jag då skall ta tag i översättningen själv ... ;) )[/quote]
När reglerna skapades sist så var en av ledstjärnorna att reglerna ska vara så korta som möjligt så att så många som möjligt läser igenom dem. Det är trevligt at CoC lyser igenom idag för då lyckades vi med den delen.

<a class="postlink" href="http://www.ubuntuforums.org">http://www.ubuntuforums.org</a> regler, eller riktlinjer (Guidelines) finns här: http://ubuntuforums.org/index.php?page=policy och som ni ser är lite längre än våran.

Det är inte ätt att skapa regler som alla blir nöjda med. En vill ha stränga regler och en annan inga regler alls. Sedan har vi resten någonstans emellan de två.

P.S. Bra förslag ang. översättning av Code of Conduct, johanre! Jag ser också fram mot den! :) :D

EDIT: Ok, de fanns redan (inlägg nr 11)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Administratörer och moderatorer har rätten att kommentera, redigera, flytta eller radera inlägg och trådar samt modifiera användares profiler.
Varför in och greja i profiler? Gillar inte den delen alls. Om någon har något stötande i en profil så finns det bättre sätt än att någon Admins/mods går in och joxar. :rolleyes:
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
gholen
Hedersmedlem
Utgåva: 10.04 Lucid LTS
Kontakt:

Inlägg av gholen »

vulfgar:
Med absolut störtsa sannolikhet har det i så fall skickats ett mail om det, där användaren uppmanas att skriva om lite.
Persoligen tror jag att det skulle handla om presentationsbilder.
Som till exepel om användaren använder en bild som är stötande.
Bild
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="vulfgar"]...
Varför in och greja i profiler? Gillar inte den delen alls. Om någon har något stötande i en profil så finns det bättre sätt än att någon Admins/mods går in och joxar. :rolleyes:[/quote]
Vilket eller vilka sätt är bättre - har du förslag? :)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Hmm, jo det är något jag funderar på också, mest för att det känns lite diffust. Utifrån min personliga egna åsikt så ska en användare som har en ogiltig profil (t.ex könsord i smeknamnet eller dylikt) bli borttagen, men att en moderator ska ha rätt att gå in i ens användares profil och ändra känns lite för diffust för mig.

Det kan sända vissa signaler av storebror ser dig tror jag nog, det måste nog iallafall stå klarare i reglerna i vilka fall en moderator kan ha rätt att gå in i någons profil, om det ens ska behövas.
Användarvisningsbild
Rasmus
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rasmus »

Ser bra ut :D Det är bara det att vissa meningar mer käns som riktlinjer istället för regler.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

[quote="petri0"][quote="vulfgar"]...
Varför in och greja i profiler? Gillar inte den delen alls. Om någon har något stötande i en profil så finns det bättre sätt än att någon Admins/mods går in och joxar. :rolleyes:[/quote]
Vilket eller vilka sätt är bättre - har du förslag? :)[/quote]
Mail/PM till berörd användare om profilen innehåller något stötande. Om det stötande inte tas bort, så varning och om det inte hjälper inom utsatt tid, ta bort användaren. Admin/mods måste också kunna agera lite olika beroende på hur allvarligt det hela är. Jag tycker det är bättre att ta bort en användare helt istället för att ändra i profilen, det går ju att regga sej igen. Fast alltid en varning först såvida det inte är en "fulanvändare" eller mycket grovt stötande profil.

Om användaren är en "fulanvändare", dvs en användare som bara är till för att göra reklam eller öka rankning i sökmotorer, porrlänkar osv så skall denna istället tas bort direkt och helst bannas- det görs väl säkert redan om sådana dyker upp.

[quote="tomplast"]Hmm, jo det är något jag funderar på också, mest för att det känns lite diffust. Utifrån min personliga egna åsikt så ska en användare som har en ogiltig profil (t.ex könsord i smeknamnet eller dylikt) bli borttagen, men att en moderator ska ha rätt att gå in i ens användares profil och ändra känns lite för diffust för mig.

Det kan sända vissa signaler av storebror ser dig tror jag nog, det måste nog iallafall stå klarare i reglerna i vilka fall en moderator kan ha rätt att gå in i någons profil, om det ens ska behövas.[/quote]
Just så menar jag. :)

Om jag själv vill ändra nick eller liknande som jag inte kan fixa själv och ber om hjälp, eller om jag fått ett påpekande om olämpligheter i profilen och ber om hjälp att fixa, så är det ju ingen som helst konflikt om mods/admin ändrar.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Hej

Om man tittar på diskussionen kring profiler, hur skall regelskrivningen i så fall vara?

M
Okänd

Inlägg av Okänd »

Jag har ett litet förslag på hur man som moderator skulle kunna ändra tonen på forumet/n på ett ganska radikalt, roligt och effektivt sätt.

Av olika orsaker tar ju medlemmar/debattörer till uttryck som moderatorerna anser mindre lämpliga i sammanhanget och som enligt regelverket inte gillas (dock anser jag fortfarande att man bör acceptera ett visst mått av "talspråk" i sammanhanget) och då har jag kommit på en lösning.

Om herrar/damer moderatorer istället för att ta bort alla kraftuttrycken eller hela inlägget, som i övrigt kan vara värdefullt, skulle ta och ersätta dem med tillämpliga ord, såsom exempelvis "svordom", "könsord", "kraftuttryck".

Effekten av detta skulle i vissa fall kunna bli rent dråplig, men framförallt skulle nog effekten bli den att den som skrivit inlägget från början ser det på ett helt nytt sätt och kanske börjar behandla sitt språk en smula annorlunda.

Moderatorerna i sin tur skulle få sig en eftertänksam stund då de funderar över vilket av ersättningsorden de skall använda. Ibland kan jag föreställa mig att kombinationer blir adekvata.

Och vi andra som läser det skulle kunna få oss ett leende samtidigt som vi kan tillgodogöra oss information som vi kanske har stor glädje av.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Låter som en bra idé Grön Göling. Blir enkelt att fixa iom kommande ordfilter. Jag hoppas det inte gör det alltför kul att använda dessa ord. Men å andra sidan tar det ingen tid från oss moderatorer att redigera.

Med ordfiltret kommer vi också kunna tillåta ord som "skit" som vi för tillfället inte tillåter. Anledningen till detta var att vi tog till oss högljudd kritik om ej konsekvent redigering av svordomar och då förbjöd alla, även de mildare, för att komma undan tidkrävande och till synes eviga diskussioner om gränsdragningar.
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

[quote="sebastean"]"skit".[/quote]
lite lustigt att du använder ett ord som skall censueras...
när t.ex jag använde samma utryck i ett exempel som omedelbart censuerades..
thinks that makes you go, hmmmmmm

Återgå till "Ubuntu Sverige"