DVD-brännare

al

DVD-brännare

Inlägg av al »

Min DVD-brännare har slutligen givit upp. Hittar tyvärr ingen likadan utan får köpa en ny. När man installerar Ubuntu hittas ju (nästan) all hårdvara men hur gör man när man byter hårdvara - i det här fallet en DVD-brännare - när man redan har en befintlig installation (6.10)? Måste man manuellt avinstallera de gamla drivrutinerna och installera nya? Var gör man det isåfall?
Användarvisningsbild
gholen
Hedersmedlem
Utgåva: 10.04 Lucid LTS
Kontakt:

DVD-brännare

Inlägg av gholen »

Bruukar inte vara nåt som helst problem, för ett par timmar sedan bytte jag moderkort, processor och lite annat, och använder min gamla install, det brukar inte vara några problem alls!
Bild
Okänd

DVD-brännare

Inlägg av Okänd »

Moduler (drivrutiner) finns i kärnan och ska laddas enligt den hårdvarukonfigurationen man för tillfället har i sin dator när man startar sin dator. Undantaget jag vet är grafikkortsbytet, för att få en "ren" xorg.conf -fil (den som styr hur grafiken hanteras) måste man skriva

Kod: Markera allt

sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg
i terminalen eller prompt (Ctrl + Alt + F1 där F7 tar en tillbaks till skrivbordet)
Olle Eriksson
Kontakt:

DVD-brännare

Inlägg av Olle Eriksson »

Jag köpte en DVD-brännare ganska nyligen, och jag behövde inte lyfta ett finger för att den skulle fungera. Bara plugga in och bränna på. När du ändå ska köpa ny brännare rekommenderar jag Plextor. Lite dyrare, men jag tycker att min har varit kanonbra hittills. Den bränner faktiskt i den hastighet du säger åt den, till skillnad från min CD-RW-brännare från LG. :rolleyes:
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"