- Deployment-lösning för klassrum/företag/privatpersoner med många datorer. Att automatiskt kunna skapa mängder av installationer över nätverket är en bra funktion för utbildningar och företag. Tanken är att på ett smidigt sätt kunna (åter)installera ett gäng datorer för nästa utbildningsrunda/anställda.
- Radioprogram om Ubuntu/Linux/Öppen källkod. Den 19 september är det Software Freedom Day. Tanken är att vi innan det datumet ska ha klart ett entimmas webbradioprogram om Ubuntu, Linux och Fri och Öppen programvara (FOSS). Tänk P3 Dokumentär, fast lite mindre dystopiskt. Medarbetare sökes, för manusskrivning, redigering, musikval etc.
- Dela ut Ubuntu-skivor till riksdagen. Jag tänkte att vi i gemenskapen kunde jobba på ett sätt att innan Software Freedom Day den 19 september ha 349 CD-skivor med Ubuntu (eller en variant) + ett papper som beskriver FOSS klara för distribution till alla riksdagsledamöter. Detta kommer också att kräva en hel del insatser från oss medlemmar. Detta är ett gammalt projekt som behöver lite avdammande.
- Migrera vår wiki till linuxwiki.se. Förra året påbörjades ett arbete för att migrera vår wiki till linuxwiki.se, med egen namnrymd och tillgång till fler artiklar än de vi orkar skriva själva. Tanken med detta är att samordna dokumentationssträvandet över distributionsgränserna och ena FOSS-Sverige. Tyvärr gick projektet av olika anledningar i stå, men nu har vi börjat så smått igen. micke_nordin, som är wiki-ansvarig, är säkert tacksam för fler inblandade i detta projekt. Jag är själv en av de som engagerar mig där.
- Videodokumentation av Ubuntu. Som ni kanske vet har vi en Youtube-kanal för Ubuntu Sverige. Denna behöver fyllas med innehåll och alla bidrag är välkomna, så länge de är seriösa och följer stilen. Mer information om detta följer.
- Öka närvaron av Ubuntu i bloggosfären. Hittills har Ubuntu varit rätt så anonymt och avskilt från resten av bloggosfären. Genom att göra en bloggsatsning med tillhörande "utbildning" så hoppas jag att detta kan komma att ändra sig. Bloggar är en utmärkt marknadsföringskanal och vi tror att det är ett bra sätt att nå ut med information på ett kostnadseffektivt sätt. Piratpartiets bloggar är ett gott exempel på detta, för att nämna ett.
- Uppfräschning av Bloggplaneten. Detta är redan lite påbörjat, men behöver fler frivilliga. Välkomna!