Roliga projekt inför hösten

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Roliga projekt inför hösten

Inlägg av CryingFreeman »

Urban efterfrågade mina visioner i en annan tråd. Här är de projekt jag tänkte att vi skulle starta upp/återuppliva inför hösten:
  • Deployment-lösning för klassrum/företag/privatpersoner med många datorer. Att automatiskt kunna skapa mängder av installationer över nätverket är en bra funktion för utbildningar och företag. Tanken är att på ett smidigt sätt kunna (åter)installera ett gäng datorer för nästa utbildningsrunda/anställda.
  • Radioprogram om Ubuntu/Linux/Öppen källkod. Den 19 september är det Software Freedom Day. Tanken är att vi innan det datumet ska ha klart ett entimmas webbradioprogram om Ubuntu, Linux och Fri och Öppen programvara (FOSS). Tänk P3 Dokumentär, fast lite mindre dystopiskt. Medarbetare sökes, för manusskrivning, redigering, musikval etc.
  • Dela ut Ubuntu-skivor till riksdagen. Jag tänkte att vi i gemenskapen kunde jobba på ett sätt att innan Software Freedom Day den 19 september ha 349 CD-skivor med Ubuntu (eller en variant) + ett papper som beskriver FOSS klara för distribution till alla riksdagsledamöter. Detta kommer också att kräva en hel del insatser från oss medlemmar. Detta är ett gammalt projekt som behöver lite avdammande. :)
  • Migrera vår wiki till linuxwiki.se. Förra året påbörjades ett arbete för att migrera vår wiki till linuxwiki.se, med egen namnrymd och tillgång till fler artiklar än de vi orkar skriva själva. Tanken med detta är att samordna dokumentationssträvandet över distributionsgränserna och ena FOSS-Sverige. Tyvärr gick projektet av olika anledningar i stå, men nu har vi börjat så smått igen. micke_nordin, som är wiki-ansvarig, är säkert tacksam för fler inblandade i detta projekt. Jag är själv en av de som engagerar mig där.
  • Videodokumentation av Ubuntu. Som ni kanske vet har vi en Youtube-kanal för Ubuntu Sverige. Denna behöver fyllas med innehåll och alla bidrag är välkomna, så länge de är seriösa och följer stilen. Mer information om detta följer.
  • Öka närvaron av Ubuntu i bloggosfären. Hittills har Ubuntu varit rätt så anonymt och avskilt från resten av bloggosfären. Genom att göra en bloggsatsning med tillhörande "utbildning" så hoppas jag att detta kan komma att ändra sig. Bloggar är en utmärkt marknadsföringskanal och vi tror att det är ett bra sätt att nå ut med information på ett kostnadseffektivt sätt. Piratpartiets bloggar är ett gott exempel på detta, för att nämna ett.
  • Uppfräschning av Bloggplaneten. Detta är redan lite påbörjat, men behöver fler frivilliga. Välkomna!
Har ni förslag på saker ni själva vill realisera inom Ubuntu-se, tveka inte att skriva ner de i den här tråden. Oavsett hur vår framtid ser ut kan det vara trevligt med saker att se fram och jobba emot. Vi kan! :D
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Roliga projekt inför hösten

Inlägg av HakanS »

CryingFreeman skrev:[*]Dela ut Ubuntu-skivor till riksdagen. Jag tänkte att vi i gemenskapen kunde jobba på ett sätt att innan Software Freedom Day den 19 september ha 349 CD-skivor med Ubuntu (eller en variant) + ett papper som beskriver FOSS klara för distribution till alla riksdagsledamöter. Detta kommer också att kräva en hel del insatser från oss medlemmar. Detta är ett gammalt projekt som behöver lite avdammande. :)
Hur har du tänkt dig att dessa ska distribueras? Ska de skickas med posten blir portokostnaden i bästa fall (max 100g per brev) 349*11kr= 3839kr. Överstiger vikten 100g så blir kostnaden det dubbla.
Föreningen Ubuntu Sverige borde ju kunna bistå med ekonomiska medel.

Det är bara 11 veckor kvar till SFD så det är nog hög tid att dra igång dessa projekt.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Det tror jag inte dom gör.

LJ
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Little John skrev:

LJ
Vad är då meningen med FUSE?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
tweeek

Inlägg av tweeek »

CryingFreeman skrev:[*]Videodokumentation av Ubuntu. Som ni kanske vet har vi en Youtube-kanal för Ubuntu Sverige. Denna behöver fyllas med innehåll och alla bidrag är välkomna, så länge de är seriösa och följer stilen. Mer information om detta följer.
Det tycker jag är ett väldigt bra projekt! :]

Det är, relativt, enkelt att göra sådana videos och det är väldigt lätt att få andra intresserade av Ubuntu.

När jag började med Ubuntu så var det en instruktionsvideo som visade hur installationen av Ubuntu gick till som fick mig att testa. Några av de videos jag såg finns här: http://screencasts.ubuntu.com/
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Hund skrev:
Little John skrev:

LJ
Vad är då meningen med FUSE?
Meningen var och är att dom ska stödja olika projekt. Men om det inte finns några intäkter pg av bristande marknadsföring samt att inblandning av olika människor som inte har med föreningen att göra har bidragit till att föreningens budget ligger nere i källaren, blir jag förvånad över att man nu efterlyser hjälp.
Locot hat inte vara någon hjälp när det gäller föreningen. Och för att undvika allt tjafs om det...Starta ny tråd, om någon vill diskutera saken återigen.

LJ
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Jag är nöjd med svaret. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Hur kommer det sig att inget av de här gäller utvecklingen av ubuntu-se.org och samordning/samarbete mellan övriga kanaler? Nästan allt det här handlar ju om ren marknadsföring, borde vi inte fokusera på att få det vi bråkat om hur länge som helst nu att fungera bättre också?

Bloggplaneten är ju det enda som hör till de officiella kanalerna, men det är ändå en relativt liten del. Jag vill se planer för en helhetslösning de här prylarna.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

upnorth skrev:Hur kommer det sig att inget av de här gäller utvecklingen av ubuntu-se.org och samordning/samarbete mellan övriga kanaler? Nästan allt det här handlar ju om ren marknadsföring, borde vi inte fokusera på att få det vi bråkat om hur länge som helst nu att fungera bättre också?

Bloggplaneten är ju det enda som hör till de officiella kanalerna, men det är ändå en relativt liten del. Jag vill se planer för en helhetslösning de här prylarna.
Du vill se planer ? Varför gör du inga då?
Och vänta gärna till vi har fått en ny ledare.

LJ
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Little John skrev:
upnorth skrev:Hur kommer det sig att inget av de här gäller utvecklingen av ubuntu-se.org och samordning/samarbete mellan övriga kanaler? Nästan allt det här handlar ju om ren marknadsföring, borde vi inte fokusera på att få det vi bråkat om hur länge som helst nu att fungera bättre också?

Du vill se planer ? Varför gör du inga då?
Och vänta gärna till vi har fått en ny ledare.

LJ
Ska jag lägga min röst på en ny ledare vill jag ju veta var han eller hon står i de frågor jag tycker är viktiga. Mina idéer och de problem jag ser idag har jag redan beskrivit i mina motioner.
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

Tråden handlar om vilka saker medlemmarna själva vill realisera inom Ubuntu-se.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Linuxviki.se är väl precis ett sådant samarbetsprojekt som du efterlyser

Deployment-lösningen handlar väl mer om djup teknik, men det kommer förstås att underlätta marknadsföringen

Dela ut Ubuntu-skivor till riksdagen förutsätter samarbete med någon som har pengar (ifall vi inte ska ha egen kassör och egna revisorer och börja skramla)

Sen ryms säkert en uppfräschning av webbplatsen också ifall det finns några som tycker att det är intressant och viktigt.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Bad HakanS ta bort min avstickare, men eftersom han inte gjort det än kan ju någon annan moderator få göra det istället.
Användarvisningsbild
CryingFreeman

upnorth skrev:Bad HakanS ta bort min avstickare, men eftersom han inte gjort det än kan ju någon annan moderator få göra det istället.
Vad är det för projekt som du menar, förutom att migrera wikin? Jag kommer inte riktigt ihåg vad du avser med din avstickare.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

CryingFreeman skrev:
upnorth skrev:Bad HakanS ta bort min avstickare, men eftersom han inte gjort det än kan ju någon annan moderator få göra det istället.
Vad är det för projekt som du menar, förutom att migrera wikin? Jag kommer inte riktigt ihåg vad du avser med din avstickare.
Att rusta upp ubuntu-se.org på alla håll och kanter och göra sidan till en portal värd namnet igen.
Användarvisningsbild
CryingFreeman

upnorth skrev:
CryingFreeman skrev:
Att rusta upp ubuntu-se.org på alla håll och kanter och göra sidan till en portal värd namnet igen.
Ah, jag trodde i min enfald att detta redan var på gång. Självklart ska vi göra det.

Det finns mycket att ta tag i vad gäller helhetsintrycket. Jag vet att jag varit inaktiv när jag var portaladmin, men drupal är inte min starkaste gren och jag hade helt enkelt inte tid att läsa in mig tillräckligt för att kunna bidra i någon större utsträckning. Jag tycker att HåkanS gjort ett gott jobb, men vi bör nog få till en mer enhetlig utformning så att delarna håller ihop bättre och drar nytta av varandra.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

CryingFreeman skrev:
upnorth skrev:
CryingFreeman skrev:
Ah, jag trodde i min enfald att detta redan var på gång. Självklart ska vi göra det.
Tja, HakanS försöker ju starta upp en webbgrupp, men det känns som ytterligare ett av många mindre spontana initiativ som har en ganska lågintensiv eller kort livslängd.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

CryingFreeman skrev:
upnorth skrev:
CryingFreeman skrev:

Det finns mycket att ta tag i vad gäller helhetsintrycket. Jag vet att jag varit inaktiv när jag var portaladmin, men drupal är inte min starkaste gren och jag hade helt enkelt inte tid att läsa in mig tillräckligt för att kunna bidra i någon större utsträckning. Jag tycker att HåkanS gjort ett gott jobb, men vi bör nog få till en mer enhetlig utformning så att delarna håller ihop bättre och drar nytta av varandra.
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 42&start=0
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
CryingFreeman

upnorth skrev: Tja, HakanS försöker ju starta upp en webbgrupp, men det känns som ytterligare ett av många mindre spontana initiativ som har en ganska lågintensiv eller kort livslängd.
Då får vi väl göra det lite mer intensivt. :)

Jag fortsätter dialogen i avsedd tråd.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"